Zilele astea, experimentam cu totii o parte din viata de freelancer: lucratul de acasa, distanta de colegi si, in functie de industrie, instabilitatea venitului. Asa ca un podcast pe tema asta si-ar putea gasi o audienta noua.
Claudiu Jojatu a lansat Viata de freelancer Podcast pentru a ajuta freelancerii si antreprenorii sa-si creeze stilul de viata dorit. Invitatii sunt oameni cool, cu care ar sta oricand de vorba la o bere, spune Claudiu. Pentru ca nu si-a propus sa monetizeze podcastul, isi permite sa vorbeasca liber, fara nicio agenda. Asta nu inseamna ca discutiile nu au sare si piper.
Cea mai mare provocare i se pare sa ai ceva relevant de spus. Apar multe podcasturi acum, pentru ca e la moda, dar multi nu abordeaza subiecte valoroase, crede Claudiu. In rest, partea tehnica e usor de rezolvat si exista nenumarate tutoriale despre cum sa faci podcasting.
Chiar daca nu castiga bani din asta, Claudiu spune ca a devenit un profesionist mai bun datorita podcastului, ceea ce e de nepretuit. Si a mai invatat o lectie importanta: sa aiba mai multa incredere in el. Urmatorul pas: video, mai ales in contextul actual, cand toate businessurile se muta online.
Mai multe despre cum a inceput proiectul, ce planuri are si ce podcasturi il inspira, mai jos.
Ideea podcastului
Ca orice idee buna, a venit dupa cateva shoturi.
Dupa o perioada destul de ciudata din punct de vedere business, aveam stabilit un fel de ritual saptamanal cu Andrei Costescu de la mReady. Ne vedeam o data pe saptamana si stateam la povesti, planuri, idei, discutii despre ce am facut in saptamana care a trecut si ce putem sa facem in saptamana urmatoare sa fie mai bine.
La una dintre discutii au participat mai multi prieteni si unul dintre ei a zis ca ar trebui sa ne inregistram cand stam la povesti si sa le publicam. Zis si facut.
Costescu a cumparat rapid un Blue Yeti, eu am inceput sa ma uit la cateva tutoriale de Garage Band si asa s-a nascut “Shoturi digitale cu Jojatu si Costescu”, un proiect-test.
Am luat o idee venita random si am transformat-o in proiect. I-am dat nume (evident ca a avut legatura cu discutiile noastre: beam shoturi si discutam despre antreprenoriatul in mediul digital), am setat parametrii de functionare (proiectul va dura timp de 6 episoade, va fi saptamanal, il vom urca doar pe SoundCloud si fiecare episod va avea un alt format) si am definit cum vom masura succesul proiectului. Zis si facut. Am lansat un teaser, am inregsitrat, am publicat primul episod si nu mica ne-a fost mirarea cand ne-am trezit cu 2000 de ascultari pe SoundCloud.
Testul a fost dus pana la capat. A bifat toti indicatorii pe care ni-i pusesem si ne-am oprit. Doar ca treaba asta are o mica doza de dependenta si eu am decis ca vreau sa continui. Si am inceput sa trag Viata de freelancer Podcast. O serie de discutii cu oamenii din industrii creative, freelanceri si antreprenori. La momentul acela aveam deja doua proiecte on-going, Viatadefreelancer.ro si Milk & Cookies Studio. Asa ca am decis o recurenta de un episod nou la 3-4 saptamani pentru a nu le face sub presiunea timpului. Prefer oricand lipsa de constanta in locul lipsei de calitate.
Toate cele de mai sus au dus la invitatia Oanei Cosman de la start-up.ro de a face webinarii impreuna. Pe care am acceptat-o si, astfel, a aparut si seria de webinarii facuta in parteneriat cu ei, in care discutam cu specialisti despre subiecte punctuale. De exemplu, in ultimul episod am discutat despre financiar si finantari pentru business-uri la inceput de drum.
Cam in aceeasi perioada am fost invitat de Amber Studio si de Pattern Studio sa fiu co-host la al lor AmberCast. Aici discutam despre o alta industrie care imi e super draga: Game development si jocuri.
Dar cea mai importanta lectie este una profund personala: sa am mai mult curaj si mai multa incredere in mine ca sunt pe calea cea buna si uneori chiar zic bine ce zic.
Ajutoare, tool-uri si promovare
Viata de freelancer Podcast il fac singur cap-coada. De la invitati la publicare si outreach. Pana la sfarsitul anului trecut am continuat sa trag cu Blue Yeti in laptop si sa montez cu Garage Band. De anul acesta am upgradat sculele si am cumparat 4 microfoane Marantz MPM1000, un recorder Tascam si am inceput sa fac post productia in Adobe Audition.
Pentru publicare folosesc Anchor.fm care publica apoi in Spotify, Apple Podcasts, Google Podasts si altele, si separat SoundCloud.
Ca promovare, principalele canale din prezent sunt: pagina de Facebook Viata de freelancer, unde ajungem in curand la 10.000 de followers, grupul Viata de freelancer Romania, unde avem in jur de 3600 de oameni, newsletterul cu 1000 de abonati si canalele de social media personale.
Alegerea interlocutorilor si a temelor
Este integral discutie libera. In anumite cazuri, daca subiectul este unul destul de specific, imi pregatesc niste idei principale.
Ca flow, fiecare episod este la fel. Incep prin a discuta despre invitat, cum a ajuns unde este si ce il recomanda sa vorbeasca despre subiect, provocari si oportunitati. Apoi intram in lucruri concrete despre cum fac ei lucrurile si recomandari si incheiem intr-o zona motivationala.
Fiind un proiect pe care nu planuiesc sa il monetizez prea curand, imi permit sa invit doar oamenii pe care ii consider cool si sa vorbim liber, fara nicio agenda. Toti invitatii de pana acum sunt oameni pe care eu ii admir si cu care mi-ar placea oricand sa ies la o bere. Probabil ca altfel discutiile ar fi fara sare si piper.
Podcasturile in Romania
Momentan e o piata mica, mica, mica. Majoritatea traficului este facut de podcasturile de comedie. Asta inseamna ca piata celorlate podcasturi este si mai mica.
Cred ca este in crestere usoara, insa trebuie sa avem in vedere o specificitate a pietei locale: romanii consuma foarte multe podcasturi care vin la pachet cu video. Deci mai degraba as spune ca lumea s-a obisnuit sa se uite la podcasturi.
Cateva cifre
300 de ascultari un episod meh. Unul bun are pana la 700 si apar cresteri ocazionale la 1000+. Cred ca nu este greu sa cresti. Este chiar usor daca ai ceva de spus si ai o comunitate careia i te adresezi. Oamenii nu asculta podcasturi asa cum citesc presa. Asculta podcasturi pentru ca acei oameni pe care ii asculta au ceva de zis pertinent de zi pe un anumit subiect. Asadar, cred ca daca subiectul este interesant, are o adresabilitate suficient de mare si este livrat bine, se poate creste usor.
Insa multi nu au nimic interesant de spus. Trag podcasturi saptamanale pentru ca au auzit ca asta e viitorul, dar nu abordeaza subiecte cu adevarat valoroase in ele. Va fi o crestere in urmatoarea perioada, iar in 1-2 ani vor incepe sa dispara podcasturile de calitate indoielnica si vor ramane cele foarte bune si cele foarte proaste.
Inspiratie si recomandari
- The Tim Ferris show. A fost inspiratia mea inca de la inceput.
- The daily stoic
- Investors Chronicle
- The mind your business podcast
- Jacko podcast
Nu prea ascult podcasturi din .ro, decat daca invitatul este interesant.
Provocari
Cum spuneam si mai sus: singura provocare legitima este sa ai ceva de spus. Restul se rezolva in 1-2 saptamani. Din punct de vedere costuri, se poate trage un podcast decent cu sub 500 de lei si poti sa iti faci un setup de podcast peste media din tara cu o investitie de 2000 de lei.
Exista optiuni de tot felul de tooluri si softuri de editare, publicare si propagare. Si exista zeci de articole si videouri despre cum sa faci un podcast, mai ales din punct de vedere tehnic.
Lectii invatate
Cred ca aproape un milion de chestii. Dar cea mai importanta lectie este una profund personala: sa am mai mult curaj si mai multa incredere in mine ca sunt pe calea cea buna si uneori chiar zic bine ce zic. Desi am 1.91m, 110 kg si lumea ma vede ca pe un om foarte sigur pe el, sunt nesigur pe orice fac si am mereu indoieli. Dar feedback-ul venit din piata a fost bun si usor, usor incep sa am incredere.
In rest au fost foarte multe micro-lectii care m-au ajutat sa devin un om de strategie de comunicare si business mai bun. Insight-uri despre cum foloseste lumea digitalul, cum digera subiectele si care este diferenta intre ce vrei sa zici si ce percepe publicul. Overall, desi am investit multe sute de ore pana acum in podcasturi fara niciun income direct, ROI-ul a fost ca am devenit un profesionist mai bun. Si asta este priceless.
Monetizarea podcastului
Este mai degraba o pasiune pentru mine. Si in capul meu, atunci cand incep sa monetizez o pasiune, dispare din autenticitate si apare presiunea. Iar cand apare presiunea, apar si compromisurile. Nu cred ca e universal valabil, dar asa e in capul meu. Deci nu vreau sa il monetizez.
Sau cel putin nu inca. :))
Planuri
Vreau sa cresc calitatea productiei si frecventa episoadelor. Poate unul nou la 2 saptamani.
Prevad ca vor aparea multe podcasturi in urmatorul an. Si cum cel mai usor format de podcast, din punct de vedere implementare, este cel de tip interviu, planuiesc sa stau departe de acesta. Planul este sa am podcasturi mai specializate, story driven si educationale.
Explorez si directia de video, dar momentan nu ma simt pregatit sa fac si editare video, sa calibrez lumini, camere, sa setez F-uri, aperturi si alte lucruri care momentan imi sunt limba straina. Insa inteleg necesitatea de a face asta si explorez. Pentru ca este o directie de dezvoltare si pe agentie. Facem content design multimedia (funnel-uri de vanzari, content writing, social media, content audio) si incepem sa avem din ce in ce mai multe cereri de content video. In special in contextul actual, cand toate business-urile offline sunt afectate si toti incearca sa isi duca evenimentele in online.