Calitatea bate cantitatea. Deși au câteva sute de ascultări pe episod după doi ani de podcasting și nu au văzut creșteri semnificative, Bogdan Apetri și Georgiana Bobu consideră că au succes. Întâlnesc ascultători la pitch-uri și conferințe și primesc cereri să pună în aplicare lucrurile pe care le discută în episoade.
Bogdan și Georgiana vorbesc liber pe teme de marketing și comunicare la Subcast, un podcast produs de agenția Subsign. Au mers pe ideea de “keep it simple”, pentru a economisi timp și pentru a crea o conversație informală. Însă plănuiesc să retușeze formatul și să aibă mai mulți invitați.
Provocările nu vin din zona tehnică, care, spune Bogdan, este ușor de abordat pentru oricine, chiar cu device-ul de pe care citești acum acest articol. Dificultățile sunt să găsești timpul necesar să faci episoadele, dar și să creezi conținut în formatul potrivit, pentru audiența potrivită.
Chiar dacă pare că tot mai mulți își fac podcast sau vlog, Bogdan spune că încă este loc de creștere. Așa că vă invităm să citiți mai multe și, cine știe, să vă apucați și voi de treabă, dacă vă plictisiți în #workfromhome.
Ideea podcastului
Subcast a venit ca o completare pe zona de audio a strategiei de content pe care o desfășurăm ca agenție de marketing. Momentan este și singura formă de content în limba română pe care o realizăm, având mai degrabă clienți din afara țării. Însă ne-am dorit să facem cât mai pe înțelesul tuturor toate oportunitățile din sfera comunicării și marketingului pentru branduri și afaceri.
De la idee până la implementare a fost durat aproximativ o lună, în care am testat mai mult zona de confort a moderatorilor, iar, tehnic, prin rezolvarea anumitor detalii cum ar fi ecoul creat.
Ajutoare și tool-uri
Podcastul este realizat complet în agenția Subsign, având doi moderatori, eu (Bogdan Apetrii) și Georgiana Bobu. În materie de tool-uri am dorit din prima să fie one take, no edits; din două motive, principalul fiind constrângerea de timp și, al doilea, fiindcă vrem să fie cât mai natural și firesc, ca o conversație pe care o avem în timp real cu ascultătorii. Pe principiul de keeping it simple, folosim Audacity pentru recording și export final. Pentru alte inserții (intro, reclame, etc.), adaugăm direct din Anchor când facem publicarea.
Alegerea interlocutorilor și a temelor
Ca format până în acest moment nu am avut decât patru invitați în 50+ episoade. În fiecare episod dorim să abordăm subiecte și întrebări pe care le primim zilnic din întâlnirea cu potențiali clienți, actuali clienți sau chiar transmise direct ca subiect de podcast. Având subiectul ales, pot spune că tema de acasă e deja făcută în materie de informații și date (lucrând deja cu acestea) și rămâne abordarea topicului într-o formă mai liberă. Cum ziceam, încercăm pe cât posibil să fie o discuție mai informală, să îi spunem freestyle.
Podcasturile în România
Toata lumea spune că fiecare are un podcast (aici nu mă refer doar în România) și era și un tweet pe direcția asta: “Nu cred că sunt suficiente podcasturi, pentru că cei de la security check mă întreabă mereu ce e microfonul de înregistrări”. Deci eu zic că e loc de crescut, la fel cum în continuare și pe alte medii care au beneficiat de aceeași atenție și interes mai este loc, ex: video/vlog.
Câteva cifre
În medie avem între 200 si 300 de ascultători per episod. Nu am identificat o creștere a numărului de ascultători, însă am identificat anumite subiecte care aduc înapoi același tip de ascultători, deci e clar pentru noi că atingem persoanele potrivite cu informații utile lor.
De menționat că am identificat creșteri în momentul când aveam o postare recurentă, dar cum am spus și mai sus timpul și proiectele care le desfășurăm nu ne permit o recurență fixă, momentan.
Inspirație și recomandări
Recomandare pentru podcasturi pe genuri:
- Storytelling/Business: Business Wars
- Interviuri: Joe Rogan, MCN Podcast
- Storytelling/Entertainment: The only Podcast left, Crime Junkie
Provocări
Aici aș împărți în două aspecte răspunsul, unul ce vizează zona tehnică (de producție) și una ce ține de conținut. Pentru producție nu este deloc un entry point dificil. La propriu mulți pot face cu device-ul de pe care urmăresc acum articolul un podcast fără emoție, iar calitatea să fie peste decentă. Dificultatea mi se pare că apare în conținutul și formatul pe care vrei să-l ai, clasica întrebare care e scopul sau cui se adresează.
Lecții învățate
Trebuie sa îți aloci timp până găsesti formatul potrivit ție, contentului și, cel mai important, ascultătorului. Ah da, nu te demoraliza sau arunca cu așteptări de mii de ascultători din prima. Nu e vorba de cantitate (doar dacă ai poate un content generalist/entertainment).
În cazul nostru, deși avem doar câteva sute de ascultători, putem spune că e un succes pentru că, în ultimele patru pitch-uri, trei au avut ascultători prezenți la ele, iar la conferințe și meet-ups vine mereu câte o persoană să ne spună că este un ascultător.
Monetizarea podcastului
Direct nu, indirect prin faptul că vin către noi cereri de ofertă ca agenție, să implementăm pentru diverse brand-uri ce oferim ca soluții în episoade.
Promovare
Momentan nu am investit în promovare, am făcut diseminarea pe canalele de comunicare clasice ale agenției (website, social media, Medium) și grupuri specifice pe Facebook și Linkedin.
Planuri
Acum că au trecut aproape doi ani și peste 50 de episoade, cred că ne vom uita mai serios în retușarea formatului și în a avea invitați mai des.