[Marketing 2020] Alexandru Tunaru: Apreciem ideile și mecanicile care produc discuții, care provoacă implicarea userilor

[Marketing 2020] Alexandru Tunaru: Apreciem ideile și mecanicile care produc discuții, care provoacă implicarea userilor

Marketingul din România se plasează între două extreme, spune Alexandru Tunaru, Head of Digital la NEXT Advertising. Pe de o parte, sunt creativii care nu pun accent pe rezultate, iar, de cealaltă parte, sunt specialiștii în performance care acționează foarte tactic și reduc calitatea ideilor. Însă tot mai mulți au renunțat să privească publicitatea și marketingul ca o relație unidirecțională, încurajând implicarea și dialogul, ceea ce e bine.

Chiar dacă uneori pare că tot ce facem e online, Alexandru atrage atenția că marii jucători din România sunt încă offline și că schimbările de paradigmă se întâmplă greu. Strategiile digitale sunt preferate de afacerile nișate sau aflate la început de drum. 

Pentru anul acesta, Alexandru pariază pe adopția tot mai răspândită a TikTok, pe podcasturi și pe influencerii sub 18 ani. Video rămâne rege, dar tendința e spre clipuri cât mai scurte și concentrate. De asemenea, tot mai multe branduri locale fac tranziția spre Intagram, fără a renunța însă la Facebook. 

Despre AI, tool-uri, provocări și planuri, citiți mai jos. 

 

Provocări și realizări din 2019

2019 a fost un an destul de bun dacă te-a prins în Next. :)

De la proiecte apreciate în industrie, la campanii de performance cu rezultate tot mai bune, cred că am avut un an promițător.

Provocările au fost legate de cum putem convinge clienții să îndrăznească aprobând mecanisme și abordări non-publicitare, să aloce bugete mai mari ideilor în care cred și să nu facă savinguri (a se citi compromisuri) pe partea de media, când investiția în producție sau activări a fost consistentă.

Câteva proiecte cu care ne mândrim:

 

Marketing made in Romania

Suntem la extreme: ori performance foarte tactic, ori creativitate fără sa fim ancorați în rezultate. Din cauză că așa sunt și specialiștii de la client sau agenție: ba creativi care nu înțeleg media și nevoia de rezultate, ba oameni de performance care reduc calitatea unei idei la un copy cu CTA.

Ce facem bine: am început să apreciem ideile și mecanicile care produc discuții, care provoacă și așteaptă implicarea userilor. Nu mai privim publicitatea și marketingul ca pe o relație unidirecțională (brandul vorbește și clienții așteaptă cu nerăbdare mostrele de înțelepciune izvorâte din gura brandului, cu participarea atotștiutoare a agenției).

 

Continuă supremația video?

Probabil că da. Dar video tot mai scurt, mai concentrat.

Asta și pentru că a apărut un fenomen de democratizare a producției de video: oricine poate face o super producție (de câteva secunde, ce-i drept) cu minimum de efort. Deci video va rămâne important, mai ales datorită TikTok.

 

Trei predicții pentru 2020 în digital marketing

  1. TikTok nu se mai consideră predictie, dar intrarea clienților pe TikTok poate e. Deja sunt mulți care testează mediul. Intrarea se va face pe doua căi: media (prin formatele existente) și proiecte speciale cu influenceri.
  2. Eu tot pariez de câțiva ani pe podcast, dar cred că abia anul ăsta se întâmplă. Condiția este să apară tot mai mulți producători de-ai noștri (vezi Micutzu).
  3. Influenceri under 18. Da, pare că nu mai avem de ales. E timpul să recunoaștem meritul tinerilor, care, mai grav, nu mai suntem noi. :)

 

Mai facem marketing offline? 

Marii jucători, cu unele excepții, sunt (mai ales) offline. Online-ul, când e singur in mixul de marketing, este portița de intrare pentru businessurile la început sau foarte nișate.

Nu sunt, în niciun caz, vreun guru care să facă previziuni, dar experiența ne învață că suntem o piață care trece greu dintr-o paradigmă în alta (vezi mult trâmbițata trecere bruscă de la consumul de TV către online), deci nu văd cum ar putea să apară mișcări spectaculoase în zona asta.

 

Evoluția Instagram

Trendul se menține, mai ales că încă vorbim de costuri mai bune din punct de vedere media. În plus, Instagramul e strâns legat de câteva verticale care performează în e-commerce: fashion, parenting.

Mai mult, cred că abia anul ăsta o să se facă trecerea majorității brandurilor de pe Facebook către Instagram (fără să renunțe la primul canal de Social Media).

 

Folosești TikTok?

Folosesc pasiv. Adica mă uit și râd. Și pierd timpul, că dă dependență. Bine, ca să mă spovedesc cu totul, creez și content, dar îl țin salvat în telefon, cum ar trebui să facă orice tânăr de peste 30 de ani cu simțul penibilului.

Aduce nou short video, ușurința în a face estetic un video filmat în câteva minute (ce a fost Instagram pentru foto). Și da, o să apară, cu siguranță, mai multe campanii acolo. Probabil că 2020 va fi, din punct de vedere al mediilor noi, al Tik Tok-ului.

 

Impactul AI

E singura șansă să le punem la dispoziție clienților resurse valoroase la nivel strategic și creativ, scăzând din efortul de implementare. De exemplu: ce face Google prin algoritmii de machine learning care, pe anumite tipuri de campanii (vezi app install) au rezultate mai bune decât orice ar putea face un specialist media.

 

Ingrediente pentru marketing de succes în 2020 

Ca în 2019, din punctul meu de vedere: research, relevanță, flexibilitate, echilibru între produs creativ și KPI de media.

 

Surse de informare

Ascult podcasturi (a lansat și Zuckerberg unul), citesc articolele care circulă prin agenție și mă întâlnesc cu furnizori mai deștepți decât mine.

 

Tool-uri de zi cu zi

Analytics, Google Ads… și YouTube.

Nu zilnic, dar săptămânal: Hotjar, Mailchimp, whatruns.com (extensie de Chrome pentru analiza website-urilor), answerthepublic.com (pentru idei de content).

 

Planuri pentru 2020

Nu mi-am propus ceva anume ca tactică sau tool. Mai degrabă, îmi doresc să fiu la curent cu tot ce apare nou, ca să pot susține cât pot de mult ideile venite din creație. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


ADC*RO

Art Directors Club Romania (ADC*RO) a fost infiintat in 2008 si reprezinta o asociatie non-profit, al carei obiectiv este acela de a promova si de a recunoaste excelenta in creativitate. Art Directors Club Romania... vezi detalii »

Dosare editoriale

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related