[REC si la podcast] Vlad Banica da voce diasporei si creeaza legaturi intre romanii de afara si din tara

[REC si la podcast] Vlad Banica da voce diasporei si creeaza legaturi intre romanii de afara si din tara

Vlad Banica a emigrat in Germania in urma cu un an. Lucreaza in industria automotive si, dupa ce a cochetat mult timp cu ideea plecarii, un training de cateva luni in Bavaria i-a dat impulsul sa incerce. Spune ca nu a fost constrans de situatia financiara, cat de evolutia politica din ultimii ani si de promisiunea unui standard de viata mai bun. 

Vlad nu s-a multumit sa plece si atat. Pasionat de format si vrand sa faca ceva pentru comunitate, a pus bazele unui proiect inedit: un podcast care da voce diasporei. Diasporacast creeaza o legatura intre romanii de afara si cei din tara si ii ajuta cu informatii pe cei care vor sa plece sau sunt deja in strainatate. Vlad a fost inspirat de un proiect similar din Germania si este recunoscator creatorilor de podcast care i-au facut mai placute drumurile lungi cu masina. 

Are un feedback bun si creste constant, desi spune ca deocamdata rezultatele sunt modeste si promovarea, dificila. Dificil este si sa-si faca timp pentru podcast, pe langa un job full time si o nateva lunga. Dar are planuri de crestere. Vrea sa inregistreze episoade cat mai utile, dedicate diferitelor categorii de emigranti, si are pe lista si cateva nume celebre la care ar vrea sa ajunga. 

Ii uram succes si va invitam sa ascultati vocea diasporei, care, dupa cum s-a demonstrat, nu e de ignorat. 

 

Ideea podcastului

Ideea de a incepe un podcast a pornit din pasiune pentru format. Ascult de multa vreme podcasturi (in principiu de comedie, dar nu numai) atat romanesti cat si internationale. 

Un al doilea motiv la fel de important a fost nevoia de a face ceva pentru comunitatea mea, nevoie pe care o am de multa vreme. M-am mutat de un an in Germania si am considerat ca romanii din diaspora au nevoie de un podcast al lor. In primul rand, pentru a nu se mai simti singuri, pentru a auzi cu ce se confrunta alti confrati de-ai lor si pentru a educa pe teme unde anumite persoane sunt vulnerabile (ma refer mai ales la tot felul de tepe). 

A durat aproximativ o luna pana mi-am dat seama exact ce format vreau sa urmez, cum sa fac, ce echipament sa iau si pana am convins primii invitati. Momentan lucrez la a extinde formatul cu episoade folositoare, informative.

 

Ajutoare si tool-uri

Podcastul este produs in intregime de mine. Ma ajuta logodnica mea cu vocea de pe intro si, in rest, fac totul singur. Am inceput cu un microfon ieftin de pe Amazon (NEEWER NW-7000 – vreo 25 de euro cu tot cu stand) care si-a facut foarte bine treaba, dar am devenit destul de rapid satul de problemele pe care le punea sunetul. Momentan folosesc o interfata audio Focusrite cu un microfon Focusrite. Pe partea de software oscilez intre Audacity si Adobe Audition, in functie de ce am de prelucrat, si cateva plug-in-uri pe inregistrarile cu probleme (zgomot etc.)

 

Alegerea interlocutorilor si a temelor

Invitatii au fost la inceput prieteni, dar apoi a inceput sa se duca vorba si am gasit destul de usor invitati. In principiu, trebuie sa vrea sa-si spuna povestea. Nu am avut pana acum invitati high-profile, doar oameni normali. Dar am o lista de nume :). 

Este 50 la suta freestyle. Exista un set de intrebari support la care apelez in fiecare episod, dar, in functie de unde se duce discutia, vorbim liber.

 

Podcasturile in Romania

Consider ca formatul e popularizat de persoanele deja celebre care au podcast. Dar cred ca doar putini sunt curiosi sa asculte mai mult decat idolii lor. E un format destul de nisat in Romania. Probabil ca cei mai ascultati sunt comediantii (lesne de inteles de ce). 

Consider ca e loc de crescut, dar momentan suntem cam cu zece ani in urma pietelor din vest. Nu stiu cata lume s-a obisnuit sa asculte, cand principalul feedback pe care il primesc e ca episoadele sunt prea lungi la o ora si 15 min. Inca nu inteleg multi ca poti pune pauza cand vrei si poti reveni mai incolo. Important e sa insistam. Eu o fac de fun, nu urmaresc profit, deci nu prea am nimic de pierdut.

 

Cateva cifre

Momentan sunt pe la 70 medie, abia am lansat episodul 10 si nu sunt persoana publica sau vreo mega afacere, deci sunt multumit pentru ca feedbackul este foarte pozitiv. Este greu sa cresc pentru ca lumea nu ma cunoaste. Am mai investit niste banuti in publicitate pe social media, dar nici acolo nu e tocmai usor sa targetezi public pentru asa ceva. Crestem constant in schimb si asta este un lucru bun.

 

Inspiratie si recomandari

Teo Vio si Costel mi-au facut drumurile dintre Germania si Romania mai usoare cu Intre Show-uri, mai ales cand am condus singur 14 ore, si le datorez mai mult decat pot scrie aici pentru asta :). Bineinteles Radiolab, Ceva Marunt, StarTalk, BBC Inside Science si altele. 

Cel care m-a motivat este Shaun, realizatorul podcastului The Germany Experience, unde am fost si invitat si care abordeaza o tema similara.

 

Provocari

Nu e asa usor cum am crezut la inceput. Pentru mine cea mai mare provocare este sa conving oamenii sa participe, desi acum a devenit mai usor. La inceput a trebuit sa trag mai tare de ei. Consuma destul de mult timp si cu munca la corporatie plus naveta. E destul de dificil, mai ales daca ai mult de editat, cum am patit la inceput pana m-am prins de niste chestii. Alta mare provocare este sa te faci cunoscut si sa ajungi la oamenii care si-ar dori sa asculte ce ai tu (sau invitatii) de zis.

 

Lectii invatate

Ca romanii din diaspora au nevoie sa fie intelesi de cei lasati acasa, ca nu si-au uitat tara natala si ca isi doresc foarte mult sa isi faca vocea auzita. Pe partea tehnica, am invatat mai multe despre procesarea audio si despre cat de greu e sa te promovezi pe social media daca nu esti vedeta :).

 

Monetizarea podcastului

Nu il monetizez. Nu stiu exact daca o voi face pe viitor pentru ca nu cred ca am un format foarte monetizabil, dar mi-ar placea sa primesc bani macar cat sa imi permit sa reinvestesc tot in podcast, fie in scule pentru interviuri fata in fata, hosting etc.

 

Promovare

Suntem prezenti pe social media (Facebook si Instagram) si avem un site. Incercam sa postam cat de des si am mai platit cate 25-50 de lei pentru postari promovate. Nu mi se pare ca merge nimic spectaculos de bine, dar cred ca lumea mai deschisa la asa ceva e mai mult pe Instagram.

 

Planuri

Imi doresc sa am inregistrate 50 de episoade. Am cativa invitati mai celebri cu care imi doresc sa stau de vorba si, poate dupa 50 de episoade, vor fi si convinsi sa ia parte la podcast. Si lucrez la a extinde formatul cu episoade informative pentru diferite categorii de oameni: studenti, tineri in cautare de job in strainatate, profesionisti etc.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related