Daca privesti experienta unui festival de muzica din perspectiva unui martor pe retelele sociale, observi ca jumatate din fotografiile oamenilor de acolo sunt de la concerte si restul imaginilor, de atmosfera. Poate muzica ramane in centrul evenimentului, dar experientele din jurul ei capata o importanta covarsitoare. Daca zici festival, oamenii deja se asteapta la o experienta completa, spun Edmond Lenarth, Booking Director, si Titus Carole, Production Manager la Electric Castle. Nu mai este vorba doar de line-up si atat. Este vorba de o gestiune completa a experientei consumatorului.
Trebuie sa fii activ pe toate canalele, sa faci poze perfecte, sa prinzi momentele perfecte in show, la rasarit, la apus... Sa folosesti marketingul emotional si sa creezi continut de calitate.
Edmond si Titus vor vorbi despre provocarile organizarii Electric Castle, cultura de festival si comunitatea care se formeaza in jurul unei astfel de experiente la Linked Culture. Cea de-a 4-a editie a conferintei de Management si Marketing cultural va avea loc intre 19 si 20 martie, in Timisoara, iar tema centrala a discutiilor va fi mobilitatea: felul in care cultura se adapteaza si se schimba, in functie de mediile din jur.
Pana atunci, povestim cu ei despre cum s-au schimbat festivalurile de muzica, care sunt noile nevoi si asteptari ale publicului, ce se intampla in culisele organizarii, care sunt provocarile promovarii unui eveniment de o asemenea anvergura si care e locul muzicii in toata aceasta constructie culturala.
Ce inseamna un festival de muzica in 2020
Titus: Daca zici festival, oamenii deja se asteapta la o experienta completa. Nu stiu daca sa zic din pacate sau din fericire, dar nu este vorba doar de line-up si atat. Este vorba de o gestiune completa a experientei consumatorului. Evident, pe primul loc raman artistii invitati, pe urma restul: productie, infrastructura, scenotehnica, comunicarea pre-event, in timpul si post eveniment.
Este vorba de atentie pentru cele mai mici detalii. Trebuie sa dai drumul procesului creativ si sa il si implementezi. Ca organizator, dar sigur si ca om, ramane sa iti lasi responsabil amprenta sau, mai pe “englezeste”, leave the world better than you found it.
Perceptia generala se schimba atunci cand tu schimbi ceva si iesi din tiparul de “festival de bere cu doua boxe si o scena” si faci un upgrade fiecarui departament - iar toate construiesc o arhitectura completa.
Cred ca organizatorul isi creste participantii crescand nivelul evenimentului. Asta genereaza asteptari mai mari, iar oamenii se obisnuiesc ca in fiecare an li se ofera ceva nou . Desi, daca vizitam festivaluri din alte tari, chiar cele mai mari din EU observi, in general, ca oamenii se duc doar pentru 3 lucruri: Muzica + Bautura + Having fun.
Ce a ramas neschimbat: muzica, bauturile, mancarea decenta si un numar de toalete suficiente cat sa nu stai prea mult la toaleta; la fel ca si acum 15-20 de ani. Practic, nevoile umane de baza. Dar sa nu uitam, daca vrei mai mult, trebuie sa livrezi mai mult pentru ca orice detaliu conteaza.
Edmond: Ce ramane neschimbat din 1954 ( anul primului festival “modern” - Newport Jazz Festival din Rhode Island), un festival de muzica iti ofera experienta de viata pentru orice fan al muzicii. E acel loc unde artistii ofera un show memorabil, scriu istorie per minut si iti ofera stari de emotie incredibila, uneori comparabila cu primul sarut.
Dar nu totul se rezuma la aceste show-uri inedite. Suntem in 2020, iar tu, ca organizator, trebuie sa iti asumi rolul in sustenabilitate si sa educi participantii in a contribui la protejarea mediului.
Festivalurile de muzica sunt, in continuare, adunarea anuala a unei comunitati care rezoneaza cu aceleasi valori. Bineinteles, nu mai suntem ca in anii '60-‘70 cand tinerii protestau impotriva razboiului sau festivalul pentru ei era un moment de razvratire, dar, la EC cel putin, oamenii s-au coagulat intr-o comunitate cu valori comune.
In culisele organizarii
Titus: Planning, timing and the skill to be dynamic / flexible, sau mai bine zis sa accepti situatia si sa te adaptezi. Fie ca e vorba de o strategie de comunicare in criza, sau regandirea unei noi abordari pe sales sau chiar redimensionarea unui spatiu, este esential sa stii din timp ceea ce vrei sa faci.
Mai ales ca noi suntem in “the middle of almost nowhere” unde reluam cam toata infrastructura de la zero, in fiecare an. Suntem ca pictograma aceea supra-folosita si foarte raspandita de toti influencerii, “The Iceberg”, cu 90% din masa proprie este sub apa, iar 10% este la suprafata... Na, la noi este 98% cu 2% ...
Provocarile in booking
Edmond: Provocarea numarul unu: sa iti iasa aranjamentele pe line-up si sa reusesti sa te incadrezi intr-un buget. Apoi, fiind un festival ce are loc in Romania, ne lovim constant de problema infrastructurii. Pe scurt, nu avem autostrazi si drumuri. De multe ori o trupa a refuzat sa vina la noi pentru ca face 6 ore de la granita. Alteori pierdem artisti strict din considerente geografice. Este mult mai rentabil pentru ei sa ramana in Europa Centrala si de Vest decat sa faca ocoluri prin Europa de Est, si de fiecare data trebuie sa gasim solutii pentru a-i convinge sa accepte invitatia noastra.
E foarte important sa promovezi multiculturalitatea, pentru ca pana la urma trebuie sa fii atent la toate comunitatile. Noi incercam sa mergem pe multe directii muzicale, de aceea in ultimii ani am fost mai deschisi catre generatia noua de trupe metal, sau spre world music sau punk. Avem un lineup eclectic si consideram ca EC este si despre descoperire muzicala.
Promovarea
Titus: Nu mai poti sa postezi doar un papirus lung de nume si atat. Trebuie sa scoti mai mult din tine, guerrilla marketing, teasing, dezvaluirile trebuie sa fie intotdeauna interesante si mai mult decat ai facut pana atunci. Trebuie sa fii activ pe toate canalele, trebuie sa ai un plan bine definit, sa te folosesti de e-mail marketing, poze care iti fura ochii, sa fii sentimental. Foloseste doar materiale de calitate in promovare.
Promoveaza muzica noua, artisti noi, locali sau internationali. Fa un live stream, daca iti da voie productia externa. Hai cu 4K, pe ecrane sau pe live-feed. Fa poze perfecte, incearca sa prinzi momentele perfecte in show, la rasarit, la apus... Foloseste marketingul emotional si creeaza continut de calitate.
Edmond: Cred ca provocarea cea mai mare pentru noi este sa incercam sa inovam in fiecare an. Fie sa avem o campanie inedita, fie un mod de expunere inedit - din cauza „atention span”-ului, care e din ce in ce mai mic. A trecut perioada afisajului, cand lipeam 20 de afise in oras si lumea se aduna la concert, in primul rand pentru ca industria de evenimente a crescut foarte mult si e foarte mult zgomot. De asta e vital sa incercam sa surprindem prin tot ceea ce facm si sa fim diferiti, sa avem o personalitate clar definita.
Publicul
Titus: Adevarul e ca oamenii vor sa se simta confortabil. Daca vin la un festival, vor sa aiba tot. La o alunecare de deget pe ecran... Nu mai vor autocare, vor Nightliners (autobuze speciale dedicate pentru turnee), nu mai vor noroi pentru ca si-au cumparat “shoes” noi, daca ploua atunci organizatorul sa se pregateasca cu protectie de gazon. Nu e bine sa stai 2:30 minute hai 3 la toaleta, trebuie sa mergi la in secunda in care ai nevoie... All in all they want more, every single time.
Evident, este absolut firesc sa le oferi oamenilor conditii normale la un eveniment. Numar corect de toalete, mancare buna, bere proaspata, show-uri / productii audio-vizuale nemaivazute. Deoarece doar asa poti creste: daca ai grija de fanii tai, publicul tau si le oferi atentie. Doar la scene avem aproximativ 10000 de m2 de protectie de gazon, nemaivorbind de alei pietruite, deck-uri de lemn si asa mai departe.
Edmond: Participantii vor sa vada trupe din in ce in ce mari, dar, din pacate, sunt prea putini cei care inteleg ce inseamna costuri uriase; cei mai multi au impresia ca ii ignori si le iei doar banii de bilet.
Dintr-un bilet platit la festival acoperi urmatoarele cheltuieli: scena, artist, staff de security, staff de curatenie, curent electric, technicieni, portafloor, garduri, etc. Cand tragi linie, iti dai seama ca de fapt nu iti acoperi deloc toate cheltuielile dintr-un bilet. Pe langa partea de scene, in fiecare an construim, pe un camp, un oras de 50.000 de oameni (asta e cat Sighisoara si Dej la un loc). Practic noi, ca organizatori, subventionam pretul biletului prin sponsorizari. Sponsori pe care incercam sa ii tinem multumiti si sa ii integram cat mai firesc in povestea EC. Daca nu ar exista sponsorii, pretul biletului ar fi undeva la 250 de EUR, acela este pretul care ar trebui platit.
Dincolo de muzica
Titus: In toamna lui 2012, cand am inceput organizarea evenimentului, mai faceam si un pic de media plan, sponsorship, general event management ... am trecut cam prin toate departamentele dintr-un festival si tot ce imi aduc aminte esta ca eram extrem de atenti la ce vrem sa facem, cum vrem sa facem si ca vrem sa iesim din tipar, “out of the box”, asta era cel mai important. Ceea ce consta, din prima secunda, cum ai gandit conceptul, cand ai comunicat, postat, trimis NSL, modul in care te adresezi clientilor tai, cum mentii legatura cu oamenii din jurul tau, fie collaborator, fie cumparator de bilet, fie partener.
Totul conteaza pentru noi, de la mesaje, mancare, infrastructura completa, scenotehnica, calitatea de hospitality nu doar la clienti, ci si la artisti. Modul in care te raportezi la productia externa si ca faci totul posibil, in buget sau chiar peste buget uneori, sa oferi ce e mai bun. Sa creezi o lume alternativa in metropola ta alternativa pentru ca noi te conectam cu tehnologia in castelul New Media sau cu natura la scena Hideout. Pana la urma EC este despre: “All things hidden. All things beautiful”.
Edmond: Roy Baumeister si Mark Leary (cercetatori in psihologie) considera ca oamenii trebuie sa formeze si sa mentina relatii interpersonale stabile si puternice. Iar aceasta nevoie poate fi un motivator puternic in actiunile oamenilor; locul in care poti sa-ti satisfaci nevoia asta, e un festival. Festivalurile de muzica au un impact pozitiv asupra bunastarii psihologice si sociale ale adultilor sau tinerilor, influentandu-le in cele din urma emotiile, relatiile, obiceiurile, comportamentul sau sentimentele.
Cultura de festival
Titus: Experienta completa, moda, materiale promotionale de calitate inalta, muzica, branding, mancare buna, new media, tehnologie, AR, trupe, trupe, trupe si DJs, pentru ca e important sa tinem minte un lucru: “Last Night a DJ Saved My Life”.
Edmond: Festivalurile reusesc sa atraga zeci de mii de oameni din toate culturile, dar o data ce ai ajuns acolo unde el se intampla, barierele culturale se evapora. De ce? Toata lumea se reuneste in acest loc pentru a creea o noua cultura, unde dispar toate complexele sau dezavantajele. Se formeaza o comunitate noua cu un set de noi valori. Exista o limba pe care o vorbesc toti festivalierii si asta e muzica.