[Cauzele influencerilor] Andrei Leonte: Sa nu ne fie teama sa pierdem followers vorbind si despre lucruri mai putin amuzante sau sexy

[Cauzele influencerilor] Andrei Leonte: Sa nu ne fie teama sa pierdem followers vorbind si despre lucruri mai putin amuzante sau sexy
Foto: Oltin Dogaru

In 2012, Andrei Leonte a castigat prima editie a emisiunii concurs X Factor si, de atunci, a inceput sa fie si celebru online. Era deja prezent pe Facebook, unde isi facuse “debutul” cu un anunt de cautare a unui coleg de camera. Nu a inteles din primii ani de ce erau oamenii din jurul sau atat de entuziasmati de aceasta platforma, insa cu timpul a inceput si el sa-i prinda gustul. Mai ales cand a vazut ca poate comunica cu cei care il urmareau la emisiune si, mai apoi, cu publicul sau. Astazi, postarile sale sunt pline de umor, si nu pentru ca nu ia viata in serios, ci pentru ca asa e mai usoara.

Andrei scrie versuri pentru muzica lui, canta solo si urca pe canalul de YouTube videoclipurile filmate pentru piesele sale. Cand era mic voia sa fie vedeta, dar a ajuns influencer. Unul care crede ca este bine sa isi foloseasca reach-ul pentru a vorbi comunitatii sale si despre situatii sau adevaruri mai putin convenabile, ce nu-i atrag multe like-uri. Mai ales ca el creeaza un continut amuzant apreciat pe Facebook si pe Instagram.

Anul trecut, Andrei Leonte a fost una dintre figurile publice care s-au implicat in campania Cismigiu Mon Amour, pentru salvarea parcului. Cand vine vorba despre responsabilitate sociala, cele mai importante cauze pentru Andrei sunt legate de schimbarile climatice. Dar pentru ca, asa cum spune el, este mai mult un follower decat un influencer cu initiativa la capitolul cauze civice si sociale, se alatura oricarui demers unde vocea sa poate ajuta.

 

Prima postare in social media

No, acum ca am facut sapaturi, chiar o sa-mi pun si-un reminder, sa postez pe 17 iunie ca se fac 10 ani de cand mi-am facut aparitia pe Facebook. Si, drumroll, prima mea postare suna asa: “caut coleg de apartament. check it: cautcoleg.ro/44969/caut-coleg-de-apartament-zona-unirii, i'm easy to live with ”. Si, da, linkul ala inca functioneaza, prieteni! Eu nu mai stau acolo, da’ linkul functioneaza!

Tin minte ca eram hater la inceput! Nu intelegeam de ce aveam nevoie de platforma asta si de ce era lumea asa entuziasmata. De fapt cred ca asta ma enerva - hype-ul! Eu in suflet am fost mereu un hipster, doar ca-mi place Rihanna. Asa ca probabil de-asta am si ales ca prin prima postare sa dau de inteles c-am venit acolo cu treaba, nu ca sa socializez.

Din punctul meu de vedere, petrecerea inca se dadea pe Yahoo Messenger. Doamne, ce vremuri! Cum ne dadeam noi mass-uri si Buzz si puteam sa stam in invisible mode si nu stia nimeni cand citeam mesajele. Mama! Piele de gaina! 

 

Meme-uri, articole, filme, cauze sociale si clipuri cu Anthony Hopkins

Cand eram mic voiam sa fiu vedeta, dar n-a fost să fie. Nici influencer nu cred ca sunt. Adica activitatea mea in online seamana mai mult decat altceva cu istoricul conversatiei cu prietenul ala caruia poti sa-i scrii orice chestie lame care-ti trece prin cap si cu care impartasesti ce are internetul mai bun de oferit.

De la meme-uri, la articole, filme, cauze care te impresioneaza si clipuri cu Anthony Hopkins strambandu-se la camera in timp ce-ti ureaza o duminica placuta. Si-as vrea sa las aceasta conversatie sa se duca in continuare unde o fi. Nu am o structura, nu am un plan. Ba chiar, daca te uiti pe contul meu de instagram ai senzatia ca nici nu stiu sa folosesc platforma! 80% - 90% dintre postarile mele sunt cu text.

 

Oamenii care te-au inspirat

Eah, pentru asta m-am uitat un pic pe-afara. Si l-am vazut pe Hugh Jackman acum cativa ani mancand un wrap pe genunchi, dintr-o caserola de plastic, dupa Globurile de Aur. Si pe Michelle Pfeiffer, in avion, cu o cutie de servetele, zicand ca a primit-o de la crew-ul avionului dupa ce a stranutat tot zborul si a furat toata hartia igienica. Joaquin Phoenix si Rooney Mara nu au instagram, dar, serios, cum e poza aia cu burgerii?

Nu le este teama de simplitate si asta zic eu ca-i face si mai misto. Si nici nu par interesati de stabilirea unei distante intre ei si public, de sa auzi “grija la treapta” numai cat te gandesti la ei. Simplitatea si maretia pot trai frumos impreuna, zic.

 

Publicul lui Andrei Leonte

Nu m-a mai injurat nimeni pe internet de cativa ani, deci cred ca ma urmaresc prieteni. Pe de alta parte, si daca ar vrea cineva sa ma insulte, merg atat de des pe self-deprecating humor in postari incat probabil nici n-ar mai avea munitie. N-am crezut niciodata c-o sa ajung sa vorbesc atat de liber pe internet! La inceput eram mult mai vanilla pentru ca imi era teama sa nu zic ceva interpretatbil! Acum in schimb, apas uneori “post”, recitesc ce-am publicat si-mi dau seama ca mai am foarte putine filtre in functiune. Ma numesc Andrei si n-am incredere in oamenii cu un simt al umorului normal. Multumesc! :) 

 

Programul din spatele social media

Jobul. Joburile, de fapt! Am ajuns sa fac mult mai multe lucruri decat as fi crezut vreodata si desi imi place sa ma plang si-mi incep fiecare conversatie cu “ce sa fac, mi-e somn”, s-au asezat lucrurile tare frumos.

Pe langa muzica, sau de fapt prin muzica am ajuns sa fac montaj si productie video. A fost foarte simplu: prin 2014 nu mai aveam bani de clipuri. Asa c-am incercat sa-nvat sa fac eu anumite lucruri, astfel incat sa reduc din costuri. Si pentru ca mi-a plăcut, am inceput sa merg la tot mai multe filmari, unde faceam de toate, dupa care incercam sa montez eu materialul.

Au fost experiente faine, uneori solicitante, din care am invatat foarte multe. La un moment dat ne-am urcat in tren, cu o camera si 3 lumini si-am plecat sa facem un clip de muzica populara, in 2 oameni - eu si Anthony Icuagu. M-a muscat o capusa, eram prin munti, am crezut ca mor, de-astea! S-a rezolvat cu horinca la final!

Lucrurile au luat amploare si-am facut o micuta casa de productie, impreuna cu Adela Dan - Whatever Productions. Asta a fost primul pas catre publicitate. Pe al doilea l-am facut in 2018 cand m-am si angajat ca part time copy la UM, divizia de media a Mccann Erickson. Sa ne intelegem, pana in acel punct eu nu avusesem un day job! Da, stiu! :) Iar aici nu s-a mai rezolvat cu horinca!

Lasand gluma deoparte, chiar a fost un traseu satisfacator pentru care sunt cu adevarat recunoscator. Merge un pic de name dropping? Am avut ocazia sa producem filmari pentru KFC (campania cu Fuego), Ceptura, Dedeman, Chio, Kaufland, Sika, Nutline, Arctic si lista continua.

Si ca sa închidem cercul tot cu muzica, tre' sa va zic ca mai cant si intr-o trupa de coveruri, Play Orchestra, ceea ce inseamna ca sunt luni bune in care lucrez 7/7. Si-ai mei inca se mira ca nu-s insurat.

 

O privire asupra lumii influencerilor romani

Asta-i o intrebare capcana! Hai c-o sa ma dezic de ce am zis mai sus, cum ca n-as fi influencer, ca sa nu para ca arat cu degetul de pe margine. La o adica este-n mod evident valabil si pentru mine. Deci, la persoana intai: cred ca ar fi important sa nu ne fie teama sa pierdem followers vorbind si despre lucruri mai putin amuzante sau sexy.

Avem un microfon in fata si avem si butoanele la indemana. Nu ne inchide nimeni calea din mixer, nu baga nimeni publicitate peste noi daca incepem sa vorbim despre un inconvenient truth. Ca e posibil sa mai plece cativa oameni din sala, asta e altceva. Dar cred ca merita sa ne sacrificam un pic reach-ul avand in vedere mizele mari ale zilelor noastre.  

 

Romania la capitolul responsabilitate sociala

Sunt cel mai prapastios om din lume si imi este foarte la indemana acel “nu ne mai facem bine”. Dar apoi ma uit la o poza cu oamenii din Piața Victoriei și imi dau seama ca schimbarea a inceput. E un proces lent, care nu se va desfasura in linie dreapta, care va avea multe momente frustrante in care vom zice ca ne mai facem bine, dar s-a dat startul! Chiar vreau sa cred asta!

Trebuie doar sa ne tinem de treaba, implicandu-ne civic, pentru ca, cel putin o perioada buna de timp, tot oamenii, oamenii de rand, vom da ritmul! Schimbarea nu va veni de sus.

 

 

Responsabilitatea sociala

Cand a fost arestata Jane Fonda (la 82 de ani) pentru a milioana oara, dupa ce a protestat impotriva schimbarilor climatice, a zis o chestie tare misto: "When you are a celebrity the responsibility is even greater to try to use your platform to get the word out."

Plecand de la ce zice tanti Fonda putem ajunge la o idee si mai simpla si mai cozy: daca tot avem 10.000 sau 1 milion de oameni la noi in living, la un pahar de vorba, la o maslina, hai sa vorbim, printre altele, si despre chestii importante, care ard. Uneori la propriu.

 

Cauze in care crezi

Cred ca principala noastra provocare este cea a schimbarilor climatice, pe care, cel putin atunci cand vine vorba despre schimbarile din viata de zi cu zi, inca o ignoram. Suntem socati de ce se intampla, dupa care insa ne intoarcem la confortul nostru si/sau minimizam importanta contributiei noastre - “o sa salvez eu ursii polari daca reciclez sticla asta de plastic?”.

Sau poate simtim ca o astfel de preocupare este apanajul celor care n-au altceva de facut, al “hipsterilor alora”. Tin minte c-am inceput sa vorbesc la o masa asta-vara despre ce se intampla in Amazon si la un moment dat cineva imi zice “ah, tu esti ecologist, de-ala?”.

De-asemenea mai sunt foarte multi oameni care cred ca sunt in denial cu totul. Chiar mai inainte putin am vazut un articol despre cum ar putea fi conditiile de trai in Romania peste 50 de ani, daca lucrurile vor continua in acelasi ritm. Iar comentariile oamenilor erau mai infricosatoare decat predictiile, pentru ca dadeau de inteles ca vom respecta scenariul descris de articol, fiindca nu ne vom schimba. Pe scurt, raspunsurile gravitau in jurul unei singure idei: de unde stiti voi?

Sunt foarte, foarte multe lucruri importante pentru care trebuie sa luptam, dar nu putem lupta pentru ele daca ne este amenintata o chestie de baza cum este sanatatea. Si spre asta ne indreptam. E esential sa fim prezenti pe mai multe fronturi, dar batalia principala cred ca se da impotriva poluarii.

 

Cum sustii

Fiind in primul rand atent la ce pot face eu, in patratica mea. Cum am zis si mai sus, cred ca schimbarile importante sunt cele din viata de zi cu zi, dar recunosc ca sunt un om foarte, foarte comod si-mi vin multe peste mana. Asa ca asta e nivelul la care incerc sa lucrez momentan - in primul rand trag de mine sa constientizez si sa-mi amintesc constant ca sunt lucruri mai importante decat confortul meu si apoi trag de mine sa pun in practica.

Am inceput prin a fi mai atent de exemplu la consumul de apa si de energie sau la sortarea gunoiului, dar si la cata carne mananc sau la ce produse cumpar, inclusiv la scara mai mare. Urmeaza sa-mi cumpar masina si-am decis macar sa nu mai aduc si eu inca un motor diesel in Bucuresti.

Le iau pe rand. Capitolul care imi da batai de cap in acest moment se numeste “Va dau si punga?”. Tot uit sa imi iau sacosa de acasa, dar uneori ma incapatinez si merg pe strada cu produsele-n mana.

 

Cea mai recenta campanie in care te-ai implicat

Am a avut placerea de a fi si eu o mica parte din Cișmigiu mon amour, un proiect care s-a nascut ca o reactie la planurile Primariei Generale de a face loc unor spatii comerciale in parcul Cișmigiu, prin defrișare. A fost o mișcare civica fireasca, plină de spirit, inițiată de Ioana Nicolescu, care a reușit în primul rand sa atraga awareness asupra acestui proiect public problematic și ambiguu, pe care Primaria de altfel nici nu l-a publicat.

 

De-asemenea, s-a castigat timp, pentru ca aparent proiectul primariei s-a amanat. Cișmigiu lives to fight another day! Pe de alta parte asa am aflat ca si alte parcuri sunt vizate de aceleasi planuri de renovare, cum ar fi parcul Carol, Herastrau sau padurea Baneasa, deci e important sa ne implicam in continuare.

 

 

Cum ajung la tine cauzele, campaniile

Continui ideea de mai sus! Prin prieteni care fac lucruri extraordinare si care-mi gasesc si mie un rol in planurile lor. Sunt atat de importanti acesti oameni mai ales pentru indivizi ca mine care se impotmolesc cateodata pe drum sau eventual nu stiu nici de unde sa apuce lucrurile. Cred ca suntem multi in aceasta situatie.

Recunosc ca inca nu stiu cum sa preiau initiativa pe partea asta si ma bucur cand reusesc sa gasesc oameni pe care sa-i urmez. Uite, aici chiar ca nu mai sunt influencer, sunt follower si sunt foarte fericit in aceasta pozitie.

 

Planuri de implicare sociala

Simplu: imi propun sa ma inconjor de cat mai multi oameni care sa ma puna la treaba. Nu stiu exact cum sa formulez ca sa nu sune plat, dar pur si simplu imi doresc sa ma bag in cat mai multe lucruri. Fie ca asta inseamna sa creez material si sa folosesc platformele de care dispun pentru a atrage awareness asupra unei cauze, ca tot vorbeam mai devreme, sau sa fac curatenie in grajdul unui adapost de animale. Ideea e ca sunt foarte multe locuri si moduri in care putem face bine, trebuie doar sa incepem de undeva.

Alti oameni vor incepe din alt colt, altii din alta parte si poate intr-o zi o sa ne intalnim la mijloc. De asemenea imi propun sa ma inconjor de cat mai multi oameni care sa ma puna la treaba. :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related