Rene Soffner combină arome, amestecă culori, transformă gusturi, experimentează texturi, testează limitele simțurilor și creează o experiență nouă cu fiecare cocktail. El păstrează meșteșugul vechi al gusturilor și îl combină cu inovația pe care o face posibilă noile tehnologii. La final, rezultatul nu trebuie să fie doar bun, ci surprinzător.
Mixologul internațional a fost invitat recent în România la lansarea IQOS Living Room, un spațiu experimental care îmbină designul și experiențele senzoriale, realizat în colaborare cu arhitectul Omid Ghannadi. În acest spațiu la granița experimentelor, Rene Soffner a creat o experiență senzorială atipică. Invitații au fost provocați la un treasure hunt special, în care au descoperit, prin trei cocktailuri neobișnuite, o poveste despre arta gustului.
Evenimentul a marcat patru ani de prezență IQOS în România. La Halucinarium Loft au venit peste 300 de invitați speciali, reprezentativi pentru comunitățile care au fost alături de IQOS pe parcursul acestor ani – vedete, creativi, jurnaliști, artiști. Locul de întâlnire a fost un spațiu neconvențional, amenajat în spiritul conceptului IQOS LIVING ROOM, platforma de lifestyle inspirată din diversitatea și unicitatea consumatorilor IQOS, care se întâlnesc într-o zonă de alegeri și interese comune. IQOS Living Room va oferi atât experiențe offline, prin evenimente de tip pop-up, cât și conținut online inspirațional.
Colaborarea lui Rene Soffner cu IQOS a pornit tocmai de la acest spațiu de intersecție al descoperirii și experimentului. Rene testează, explorează, încearcă mereu alte și alte și alte combinații, descoperind noi fațete ale gusturilor și ale design-ului. Folosește tehnologii bazate pe descoperiri științifice, combinând ingrediente familiare din care să rezulte gusturi și mixuri noi. El creează cocktailuri noi aproape săptămânal, în barul său din Frankfurt, The Kinly Bar, numit pub-ul anului 2020 de publicația germană Mixology. Aceeași revistă l-a desemnat pe Rene unul dintre cei mai buni mixologi ai anului 2019.
„Această colaborare este naturală pentru mine, mi se potrivește perfect. Eu și IQOS ne ghidăm după aceleași reguli: design, bun-gust, inovație și știință, pentru a crea produse extraordinare”, a declarat Rene Soffner.
Colaborarea lui Rene Soffner cu IQOS va continua pe parcursul anului 2020, oferindu-le utilizatorilor momente speciale și pregătind surprize care vor fi anunțate la momentul potrivit. În interviul de mai jos, Rene povestește despre începuturile lui ca barman în Baden-Baden, cum a hotărât să devină mixolog, ce își doresc clienții în 2020, ce a observat la consumatorii români, care sunt gusturile anului și cât sunt de deschiși oamenii la experimente și arome neobișnuite.
Experiența de la IQOS Living Room
A fost o experiență foarte frumoasă, o atmosferă familiară, ca și când oamenii s-ar fi cunoscut de mai mult timp. Totul a fost valoros, fiecare obiect de mobilier era foarte atent gândit, calitatea fiecărui detaliu a fost ieșită din comun. Am fost surprins de profesionalismul tuturor celor implicați în crearea unui astfel de eveniment.
Ce am observat eu, ca german: românii au un stil de viață sudic. Le place să iasă, să meargă, să bea și să mănânce, să se bucure de timpul pe care îl au. Nu m-aș fi gândit că au această mentalitate, ci aș fi crezut că au mai degrabă mentalitatea apropiată de germani sau ruși. Dar au o cultură de viață apropiată de cea franceză sau spaniolă.
Colaborarea cu IQOS
A început acum doi ani, mai degrabă printr-o coincidență. Întregul program din barurile pe care le dețin se bazează pe această combinație dintre arta, meșteșugul aromei și tehnologii moderne. Prima dată când am citit despre IQOS, mi s-a aprins un beculeț: ceea ce m-a inspirat a fost vizunea și tehnologia din spatele brandului. Si în gastronomia de un anumit nivel știi exact ce temperatură trebuie pentru ca preparatul să iasă într-un anumit fel.
Eu am cunoștințe de gastronomie. Mama mea a lucrat și ea în gastronomie și ne-a crescut singură. Când am remarcat că tot ce încerc să explorez intră foarte adânc în domeniile exacte ale științei, biologie, chimie, biochimie, matematică, am început să îmi caut o echipă de oameni cu astfel de cunoștințe. Și am început să lucrăm împreună. Avem doi barmani în barurile noastre care au diplomă de biochimiști, iar unul dintre partenerii mei e doctor în matematică și fizică. Așa am accesat know-how-ul de care aveam nevoie. La fel ca un cocktail - amestecăm cunoștințele pentru a crea cele mai interesante produse.
Începuturile în mixologie
Aveam 17 ani. La vremea aceea, atât mama, cât și sora mea mai mare lucrau amândouă în domeniul gastronomic și mie îmi era foarte clar că nu vreau să fac așa ceva. Aveam de omorât un an după școală, pentru că voiam să mă sustrag serviciului militar, locuiam în Baden-Baden, se deschisese un bar nou și își căutau oameni. Acolo am început să lucrez ca barman. A durat doar câteva săptămâni și mi-am dat seama că asta vreau să fac tot restul vieții.
Mi-a devenit clar că vreau să combin lucruri când am început să mă uit la bucătari. Am făcut primul sirop cu ghimbir și miere proaspătă și m-am simțit ca un bucătar care a inventat o rețetă nouă. Mi-am dat seama că tot ce poate deveni lichid, poate deveni un cocktail. De aici a pornit totul.
Cocktailurile vedetă de la IQOS Living Room
Am creat trei cocktailuri pentru invitații evenimentului de la București. Fleur du mal, un concept care are de a face cu controlul temperaturii, este votcă fiartă la 62 de grade în vid, cu brandy din caise și flori de soc și, din nou cu tehnologie de vacuum, am distilat suc de lămâie. A ieșit o băutură transparentă, cu o culoare ușor gălbuie, am pus cocktailurile în vaze de flori, am adăugat și florile respective, astfel încât să arate ca o apă de flori stătută. Este și mai fascinant momentul în care primești să bei așa ceva și vezi că e gustos de fapt.
Este un mic truc cu așteptările pe care le creezi în momentul în care primești un astfel de cocktail. Poți arăta pe viu ce poți face cu tehnologia și meșteșugul.
Am avut și o fântână arteziană și, prin distilarea la vacuum, am adăugat ciocolată, căpșune și chili habanero, am adăugat suc clar de lime, zahăr și sare, bază de rom. Dar băutura era complet clară, nu te așteptai la un gust complex de ciocolată, chili, dulce și acru. Am adăugat acest lichid în arteziană și am creat impresia unei fântâni din grădină unde te duci să îți iei apă. Invitații puteau să se ducă cu paharul la fântână și să îl umple cu un daiquiri clar. Bineînțeles, acest concept se joacă și cu spiritul ludic al copilăriei, ascuns în fiecare din noi. Experimentând acest lucru în grup, e și mai plăcut.
Cele mai neobișnuite ingrediente
Unt, slănină. Am încercat o dată cu somon, dar a fost o catastrofă. Nu îmi iese nici mie mereu. Cred că cel mai neobișnuit lucru este, de fapt, combinarea ingredientelor. Nu poți să îți imaginezi o combinație între anumite ingrediente, dar când bei, ai impresia că aceste ingrediente au fost dintotdeauna împreună.
La bar, de multe ori, poți proceda în joacă pentru a convinge clienții să încerce gusturi neobișnuite. Servesc o băutură, dacă nu îți place, beau eu, îți fac ție altceva. Poți doar să câștigi. În bucătărie e mai greu, nu poți să zici: dacă nu îți place, mănânc eu și îți gătesc ție altceva.
Ce ai descoperit despre oameni
Oamenii au un fel de mască. Din mediul lor de muncă intră într-un bar, dar după 2-3-8 băuturi și câteva ore într-un bar, devin cu totul alți oameni. Ai impresia că de abia atunci le vezi personalitatea adevărată. Unii devin mai simpatici, zâmbesc mai mult, ies din propria cochilie, alții devin pur și simplu nesuferiți. Înveți, oricum, o grămadă de lucruri despre oameni.
Lucrând într-un bar, observi că acolo oamenii se întâlnesc și, din ce în ce mai mult, învață să aprecieze, la fel ca în trecut, barmanul, ca pe o persoană importantă în viața de zi cu zi.
De 13 ani, de când lucrez în domeniu, văd că oamenii sunt mult mai atenție la calitatea produselor pe care le consumă și în general sunt mult mai atenți la sănătatea lor, își fac multe gânduri cu privire la originea produselor, își doresc mai multă transparență, și știu foarte bine ce își doresc să bea.
Cultura de bar a ajuns în mijlocul societății. Oamenii se definesc cumva prin faptul că își beau ginul tonic cu un anumit tip de gin, beau mai puțin, dar mai bine.
În 2020, este un circuit de sustenabilitate. Deci consumatorii vor gusturi locale, băuturi conservate prin fermentație, și cred că hype-ul cu ginul, pe care îl experimentăm de câțiva ani, nu o să se termine, votca va fi în continuare cea mai vândută, dar oamenii vor descoperi și romul și tequila.