[Trenduri 2020] Adriana Arnăut: Oamenii nu se mai lasă convinși de banalități și declarații gen „suntem cei mai buni”

[Trenduri 2020] Adriana Arnăut: Oamenii nu se mai lasă convinși de banalități și declarații gen „suntem cei mai buni”

Nu mai crede lumea în CTA-uri banale, care mai degrabă resping publicul. Apar efecte adverse, atunci când vedem vreunul cu semnul exclamării, dictându-ne ce să facem. Nu mai cumpărăm chiar. Nu mai trecem pe site. Care-i sensul și ce vom obține dacă te ascultăm, domnule CTA? O listă cu vreo 50 de call to action-uri atrăgătoare i-ar face viața mai ușoară unor copywriteri. Dar o comunicare eficientă, deschisă și constantă cu publicul, o să aducă rezultate sănătoase companiilor. Asta crede Adriana Arnăut, expert în comunicare și content marketing din Republica Moldova.

Adriana spune că nu va mai exista omul all-in-one. Și design, și text, și media planuri de unul singur nu va mai face nimeni. Să se audă un „ura” zdravăn acum și în vecii vecilor, amin.

Și pentru că nu vrem să fim și noi banali, să facem abuz de call to action-uri, nu vă vom spune să citiți mai jos ce a mai povestit Adriana. N-o să vă îndemnăm să vedeți ce părere are despre influenceri, despre GDPR, eco, storytelling și implicarea brandurilor pe dimensiunea politică. Niciun fel de CTA, doar opinii curioase despre trendurile vechi și noi, mai jos.

 

2019

Din lucrurile importante, aș menționa educarea publicului cu privire la textele care i se „servesc”. Oamenii nu se mai lasă convinși de banalități și declarații gen „suntem cei mai buni”. Asta trebuie demonstrat. Deci, metodele clasice de marketing au trecut oarecum în umbra celor de content marketing, de relaționare cu publicul.

 

Rămâne în 2020

Storytelling-ul. Și se va pune un accent mai mare pe asta. Mi-ar plăcea să dispară clișeele și sentimentul de „ieftin” în promovare. Povești de genul „behind the doors”, „o zi în activitatea noastră”, cele care arată procesul de producere, arată fondatorii afacerii și oamenii din echipă – astea sunt la mare căutare în 2020.

 

Trenduri noi

Multă lume va trece la TikTok, asta se întâmplă deja. Cât despre necesitatea afacerilor de a trece acolo, un mare „Da” – dacă publicul lor țintă este acolo și dacă pot genera conținut pentru această platformă.

 

Eco, egalitate de gen, GDPR, încălzirea globală

Din partea clienților, am observat mai puțin. Și ei trebuie educați în acest sens. Creativii profesioniști, înțelegând că astea sunt unele dintre cele mai de amploare subiecte în prezent, includ aspecte ce țin de ele în produsele și serviciile livrate clientului, care respectiv, ajung la public. Cu siguranță, 2020 va fi sinonim cu o conștientizare mai profundă a actualității acestor subiecte și sfatul meu este să le exploatăm, acolo unde circumstanțele ne permit.

 

Responsabilitatea civică & politicul

Admir această implicare în societate, cu îndemnuri pozitive din partea brandurilor române și din alte țări. La noi, însă, cenzura și teama de a fi altfel încă mai sunt la putere. Cu o instabilitate politică constantă, agenții economici sunt rezervați în a se implica în viața politică.

Asta va dura, probabil, până la primul curajos. Odată ce piața va vedea cât de bine arată asemenea implicare, fără a ține partea cuiva dintre actorii politici, presupun că va deveni un trend și la noi.

 

Evoluția pieței

În primul rând, se va contura o separare clară între persoanele care participă la procesul de marketing. Textele vor ține strict de copywriteri, designul grafic de designeri etc. Asta ar fi o evoluție necesară la noi, pentru că în multe companii încă se mai flirtează cu conceptul de „all-in-one” – o persoană care le face pe toate.

În al doilea rând, publicul va aprecia tot mai mult mesajele calitative în detrimentul încercărilor disperate de a vinde cu orice preț.

 

Proporțiile bugetelor

Sper că se va pune mai mult accent pe crearea strategiei de comunicare de către profesioniștii în domeniu și nu se va mai merge orbește pe această cale. Evident, asta implică investiții de bani, efort și timp, dar sunt investiții pe termen lung care vor da roade.

 

Digital

Va crește atenția cu care se prelucrează datele cu caracter personal. Sunt foarte reticentă față de schimburile de baze de date între companii, fenomen al căruia suntem majoritatea victime. De câte ori primim mesaje de la branduri cu care nici măcar nu am interacționat? Sper că acest lucru va dispărea.

Alte efecte ale reglementărilor europene vor fi creșterea nivelului de transparență a afacerilor, necesitatea de a crește încrederea consumatorilor față de afaceri, dar și necesitatea de a dezvolta consimțământul implicit. Astfel, relațiile dintre business și consumatori vor trece la un nivel superior celui de acum.

 

Influencers

La noi în țară se operează cu micro-influenceri și nu întotdeauna cu succes. Noi, afacerile, nu avem de unde să știm dacă influencerul e urmărit de atâtea zeci de mii de oameni pentru că le este simpatic și au încredere în recomandările lor. Mulți influenceri fac publicitate extrem de multă și astfel, nivelul de încredere scade drastic pentru că mai toți știu deja cum funcționează asta. Personal, aleg cu mare atenție pentru clienții mei dacă și care influenceri vor fi implicați în promovare și prefer să o facem prin testarea produsului de către aceștia și relatarea feedback-ului. Prinde foarte bine și menționarea unor aspecte mai puțin bune, într-un raport de 1 la 5 de exemplu. Astfel, dăm mai multă veridicitate recenziei și mai puțin iz de reclamă.

 

În loc de concluzie

Sfatul meu ar fi ca afacerile să se concentreze pe o comunicare eficientă, deschisă și constantă cu publicul lor, nu să se rezume la bombardarea cu CTA-uri de genul „Cumpărați!” și atât. Procesul de A/B testing are efecte pozitive, pentru că ajută să înțelegem ce merge și ce nu.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related