[Trenduri 2020] Oleg Chetrean: Fii atent la ce dai like

[Trenduri 2020] Oleg Chetrean: Fii atent la ce dai like

În timp ce offline-ul face un pas spre schimbare, online-ul aleargă al zecelea maraton de transformări. Și doar cel ce reușește să se reinventeze, după cum dictează trendurile digitale, va obține conversiile râvnite, asta sugerează Oleg Chetrean, fondatorul Mega Promoting, care ne-a răspuns la mai multe întrebări despre topurile digitale ale anului curent.

Drumul către „agățarea” clientului trece prin intuiția și imaginația publicitarului. Multe tehnici se folosesc pentru a genera conversii, spune Oleg, de la cele ce pătrund în subconștientul consumatorului, până la ritualuri magice. Cică nu suntem departe de a apela și la ele. Oleg ne îndeamnă să fim cu ochii pe evenimentele internaționale, să ținem cont de ceea ce se aude prin presă și să aliniem comunicarea brandurilor la noutățile dezbătute de opinia publică, că acestea ar aduce rezultate în vânzări.

Mai avem de povestit despre trenduri, mai avem. Ferice de cei ce sunt la curent cu ele, căci aceia vor avea de câștigat: clienți, like-uri, premii la Cannes... 

 

Promovare 2019

Dacă să vorbim pe plan de promovare în Facebook, Instagram și Google, putem spune că tot mai mulți au realizat că au nevoie de publicitate acolo și că dacă nu o fac ei, o fac concurenții, preluând întreg auditoriul. Sunt interesat ca tot mai mulți oameni să conștientizeze acest fapt, pentru că acesta este viitorul pentru o companie ce vrea să prospere și să-și mărească permanent vânzările. Totodată, este important și pentru cei ce oferă servicii de promovare, cum aș fi eu sau angajații mei, care își adoră meseria de social media manager, targetolog, web designer sau copywriter. 

Cu siguranță pot spune că s-au schimbat regulile de joc în ceea ce privește Facebook și politica sa de confidențialitate – un factor foarte important care ne-a făcut să gândim mai profesionist, să găsim diferite posibilități de a face reclamă unui produs sau altul, prin modalități inovative și deosebite. Facebook ne vrea adevărați guru în publicitate, specialiști care ar putea să trezească interesul oamenilor printr-o imagine simplă, dar atractivă, cu un text scurt, care să provoace interesul de a merge la următoarea treaptă a pâlniei. Vrea să ne ducă pe o cale a marketingului unde nu putem să vedem nici măcar orizontul, unde tendințele de marketing se schimbă cu o viteză exorbitantă.

 

În prezent

Publicitatea eficientă este formată din zeci de trepte prin care trebuie să treacă consumatorul, ca cel care vinde să-l poată evalua, segmenta și poziționa în nișa de persoane cu capacitate de plătitor și interes direct față de produsul sau serviciul său. Se folosesc tehnici de afectare a subconștientului, NLP și cred că nu suntem departe de a începe ritualuri magice pentru a genera conversie.

 

Ce rămâne

Sunt sigur că în 2020 și încă 2-3 ani vor fi actuale revistele mondene ce ajută mulți dintre oamenii de afaceri, oamenii publici să-și hrănească orgoliul și foamea de a fi remarcat și popular, însă din experiența personală pot afirma cu încredere că prețurile pentru publicarea în astfel de reviste sunt extra mărite, fără a avea un raport de eficacitate care ar acoperi măcar 20% de investiții. Factorul care mai ține aceste „corăbii” pe apă sunt departamentele lor de marketing cu angajați buni, care știu cum să-și aleagă corect publicul țintă.

 

Pe cale de dispariție?!

În 2019 „am avut onoarea” să cunosc tot mai mulți pseudo specialiști în business, speakeri care impun celor ce sunt în căutarea unei panacee pentru afacerea lor sau pentru cei care încă se caută pe ei în lumea afacerilor, speakeri care după spusele lor au făcut zeci de business-uri, care au găsit punctul G al marketingului și care, după ce te-au încălzit la un training gratuit, își așteaptă acele 10% din oameni fierbinți la consultațiile contra plată pentru a-i învăța și pe ei cum să spargă sistemul financiar și să devină și ei „milionari”.

Cred că vor dispărea 50% din bannerele stradale, atât din cauza lipsei de eficiență, cât și din cauza unor rigori impuse de conducerea orașelor mai mult în zonele de centru a fiecărui cartier.

 

Digital

În promovarea digitală cuvântul „trend” e ceva de foarte scurtă durată, cu toate că sunt unele care trăiesc mai multe luni. E greu, însă, de spus care vor fi tendințele anului 2020. Dacă să vorbim despre R. Moldova, cu siguranță va fi ceva legat de alegerile parlamentare și prezidențiale și cred că din cauza acestor activități în marketingul național vor avea de suferit companiile ce se promovează online. Politicienii și partidele politice vor investi bani grei în popularizarea lor, vor crea ferme de trolli, factori ce vor influența direct publicitatea în mediul online și prețurile pentru promovare.

Acolo unde sunt bugete mari, Facebook mărește prețurile la fel și ca restul platformelor, atunci când simt fluxul puternic. Cred că acesta va fi unul din factorii care vor marca anul curent și de ce nu - trenduri care vor putea modela felul de a se exprima al unor companii, pe baza acestor trenduri se vor putea construi noi idei de publicitate care, fiind livrate la momentul potrivit, ar putea aduce conversii mult mai bune decât în zilele ordinare.

 

Din internațional

Am văzut cu toții că anul 2020 a început extrem de dur pe plan mondial. Totodată, aceste evenimente reușesc cumva să afecteze pe cei ce se promovează în mediul online, și nu doar. Să luăm ca exemplu epidemia ce a luat naștere în China. Pentru cineva lucrează ca un trend, adică motiv de care puteai să te atașezi pentru a configura cumva publicitatea în folosul tău, cum a făcut-o și berea corona, spre exemplu, sau companiile de curățare chimică. Nu neapărat produsul sau serviciul tău să aibă ceva comun cu Brexit-ul sau armele nucleare, imaginația și capacitatea de a asocia cumva produsul tău de un eveniment sau de o problemă despre care se vorbește îți poate aduce rezultate bune în vânzări, cât de meschin și inuman ar părea asta.

Un exemplu interesant sunt start-up-rile care au luat naștere din cauza incendiilor din Australia și care vor face alte lucruri mari în viitor. Aici s-a marcat și un model din SUA care a inițiat un fond în acest sens: pentru toți cei care donau minim 10 dolari, modelul le expedia poze nud, iar banii colectați erau trimiși organizațiilor și organelor ce se luptau cu incendiile în Australia, modelul remarcându-se în sute de portaluri de știri, cu o faptă bună în portofoliu și un Instagram cu milioane de urmăritori. După mine, orice s-ar întâmpla pe planeta noastră poate deveni motiv de PR, adică putem interpreta orice eveniment, activitate, în folosul nostru.

Urmează să observăm tot mai multe știri și anunțuri despre alegerile prezidențiale din Moldova și Statele Unite, dacă creativii vor reuși să adapteze mesajele știrilor în folosul său, vor avea doar de câștigat. Noutățile de la radio, TV sau internet lucrează ca o semănătoare. Mass-media bagă un grăunte în capetele oamenilor, în subconștientul lor, după care celor ce fac publicitate le rămâne doar să ude acest grăunte, ca ulterior să crească planta de care ei au nevoie, direct sau indirect, urmând lecțiile lui Sigmund Freud.

 

Brand & politic

Întrebarea cea mai interesantă este cum să facem astfel ca din promovarea unui politician de către un brand, să aibă de câștigat ambii. Politicienii încearcă să se promoveze individual și foarte agresiv, deoarece nu sunt siguri în puterea și capacitatea bradului de a genera conversie. Un politician ar trebui să interacționeze cu un brand din timp pentru a forma o imagine legată de acel brand și atunci când va fi momentul se vor implementa strategiile bine gândite, și chiar dacă reclama va deveni mai agresivă, omul va percepe corect mesajul acelui politician în colaborare cu brandul x.

 

Responsabilitate, analiză, targetare corectă

Vreau ca atât consumatorii, cât și cei ce livrează reclamă în mediul online să fie mai responsabili, să facă publicitatea corect, fără abuz, lipsă de logică și analiză, deoarece noi mergem în direcția unde peste 10 ani reclama ne va vorbi despre problemele pe care le avem fiecare personal, oferindu-ne direct soluția. Vreau ca toți cei ce lucrează în promovarea online să facă studii complexe și analize, înainte de a face publicitate, deoarece un om nu poate consuma toate produsele pe care le vindem pe internet.

Reclama trebuie să fie și agresivă și prietenoasă, în același moment. Suntem suficienți consumatori pentru fiecare categorie de produse sau servicii, trebuie doar corect să fim delimitați de cei ce fac reclame, astfel fiecare dintre aceste două părți au de câștigat: vânzătorul se adresează consumatorului concret, iar consumatorul e fericit că a găsit în news feed-ul său anume produsul de care este sau ar fi interesat.

 

Proporțiile bugetelor

Pentru cei ce încep să se promoveze în mediul online pe Facebook, Instagram sau Google, care au făcut-o de sinestătător sau companiile care nu au o mare experiență în promovarea digitală, le recomand să înceapă de la bugete mici. Ar fi bine să înceapă publicitatea inițial cu bugete de doar câțiva dolari pe zi, acest buget le va ajunge pentru colectarea unei audiențe și chiar pentru generarea unor potențiali clienți, ulterior urmărind raporturile de eficacitate.

Va fi necesar de orientat bugetele pentru mesajele creative și promoționale, care au consumat eficient publicitatea, care au ajuns la publicul țintă și care au adus roadă sub formă de conversie a clienților. La fel, pentru cei care deja fac publicitate online de mai mult timp, ar putea sigur să mărească prețurile pentru publicitate, doar atunci când a fost atins prețul mediu de promovare pentru așa tip de produs. Aici trebuie să calculăm care a fost cel mai bun preț pentru acest produs sau serviciu și să mărim treptat bugetele, păstrând sau micșorând prețul pentru conversie.

 

Influencers

În Republica Moldova apar tot mai mulți și mai mulți influenceri. Pentru a alege influencerul potrivit avem nevoie să-i analizăm profilul, raportul dintre urmăritori și aprecieri/comentarii la postări, auditoriul mediu și o statistică despre eficiența promovărilor făcute de el, toate aceste lucruri sunt necesare pentru a înțelege care va fi efectul, deoarece foarte puțini dintre ei au un auditoriu loial și calitativ.

Ar fi util să facem un studiu despre care ar fi conversia din lucrul acestui influencer. Deseori, reclama în Google sau Facebook este de zeci de ori mai plină de rezultate decât două story-uri de 15 secunde. Evident că și calitatea, și numărul clienților depind de profesionalismul influencerului, astfel dacă decidem să cheltuim așa banii, avem nevoie de un scenariu cu câteva trepte și un instrument de monitorizare foarte bun, o video integrare cu un hashtag nu merită mai mult 50 de euro, acolo unde sunt 100 000 de urmăritori și câte 10 000 de aprecieri la o poză.

Un număr foarte mare dintre influenceri au un auditoriu care le respectă deciziile și le apreciază „sfaturile”, adică reclama propriu-zisă. Urmărim o creștere sporită a influencerilor,  așa că în 2020 trebuie să ne așteptăm la un flux bogat, astfel posibil puțin să cadă prețurile pentru serviciile lor.

 

În loc de concluzie

Devine imposibil să te ascunzi de reclamă. Cu toții petrecem mai mult timp online, iar comportamentul nostru acolo îi îndrumă pe cei din publicitatea să ne ofere ceea ce avem nevoie. Fii atent la ce dai like.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related