Povestea lui Alexander Nanau incepe cu camera de filmat a familiei. Continua la Academia Germană de Film și Televiziune din Berlin si se defineste dupa filmul Salesmen, al fratilor Maysles – momentul in care a stiut ca asta vrea sa faca pentru totdeauna. Mai tarziu, este influentat si de Peter Zadek, unul dintre cei mai mari regizori de teatru din Germania, alaturi de care a petrecut cativa ani ca prim asistent de regie, in teatre din Hamburg, Viena sau Berlin.
Si acum, un capitol important din povestea lui Alexander Nanau este ”colectiv”. Ca orice student in scoala de film, Alexander visa sa lucreze cu actori mari, pana cand si-a dat seama ca povestile oamenilor simpli au cel mai mare potential, ca viata bate fictiunea. Asa s-a intamplat si in cazul Colectiv. Dincolo de tragedie, regizorul a vazut un update in democratia abia formata a Romaniei, si anume, revolta generatiei tinere impotriva politicienilor incompetenti si corupti. Filmul spune povestea primului an dupa incendiu, concentrandu-se pe relatia dintre presa de investigatie si autoritati.