Sunt în topurile creatorilor de conținut online cu o mulțime de urmăritori, influențează comportamente de consum și cresc vânzările brandurilor. Unii dintre ei fac, însă, ceva mai mult cu puterea ”vocii” lor. O folosesc cu un scop mai mare, din dorința de a da ceva înapoi, de a schimba societatea în care trăiesc și muncesc. Îi numim influenceri, iar industria din care fac parte a devenit tot mai mare în România ultimilor ani.
Este îmbucurător și faptul că din ce în ce mai mulți influenceri ies în față în cauze și campanii sociale, își doresc să inspire oamenii prin exemplul personal. Să voteze, să doneze, să recicleze, să fie activi în educație, să aibă un comportament responsabil față de mediul înconjurător.
Pentru că trăim într-o țară unde știm că există o nevoie tot mai mare de mobilizare în direcția faptelor bune și a schimbărilor importante în societate, ne-am gândit să vorbim cu o parte dintre influenceri despre implicarea lor socială. Și începem astăzi o nouă serie pe IQads.
Mircea Bravo este primul cu care povestim despre munca unui influencer, despre crearea de conținut cu reach și sens. Mircea are o comunitate de aproape 1.5 milioane de oameni pe Facebook și sute de mii de subscribes pe YouTube. La alegerile europarlamentare de anul trecut, a fost printre influencerii care și-au folosit canalele pentru a îndemna oamenii să iasă la vot. Dintre clipurile cu impact memorabil de atunci, “Așa a zis bunica!”a înregistrat 100.000 de distribuiri la doar 24 de ore de la publicare.
În ceea ce privește responsabilitatea socială, Mircea Bravo este de părere că există multă lume care se implică. Dar că, poate, ar trebui să lucrăm mai mult la cauzele care determină problemele, nu la efectele lor.
Începuturile în social media
Am postat primele clipuri în martie 2013 și au avut succes după standardele mele de atunci (peste 100.000 de vizualizări fiecare). Ca orice tânăr care are succes prea ușor am renunțat. Încă nu vedeam ceva serios în online.
A trecut o perioadă de un an și jumătate în care nu am postat nimic, dar în care am studiat fenomenul Social media de aproape și am încercat să-l înțeleg. Împreună cu un prieten de-ai mei, Cristian Ilișuan, care lucra în televiziune de 10 ani și a fost reporter, cameraman, editor, moderator, producător am hotărât să ne facem un plan pe termen lung și să începem un proiect pe online.
Timp de o lună de zile am umplut un caiet studențesc cu ideile noastre, planul de business, modurile în care poate evolua proiectul în 5 ani, motivele pentru care intrăm în acest proiect, principiile noastre de la care nu ne vom abate pe drum, sarcinile fiecăruia și multe alte chestii pe care nu le putem menționa ca să nu zică lumea că suntem nebuni irecuperabili.
”Nu-ți dau bani de taxi”
Primul clip postat în formula aceasta “profesionistă” a fost în 16 octombrie 2014. Era o farsă făcută unor taximetriști. Se numea Nu-ți dau bani de taxi și se întâmpla exact ce vă sugerează și titlul. Seara am ieșit să sărbatorim lansarea proiectului împreună cu prietenii noștri care din amabilitate nu ziceau “voi chiar nu aveți ce lucra?”.
Cristi avea experiența televiziunii unde era foarte important să livrezi constant. De aceea, tot timpul aveam 4 clipuri filmate în avans. Cu toate astea, nimeni nu credea că facem ceva serios, ci că era o chestiune de timp până vom renunța.
Timp de un an de zile am făcut farse pe stradă cu camera ascunsă. Peste 150 de videouri. Nu am câștigat nici un ban și în plus erau multe filmări care presupuneau niște costuri din partea noastră. Era perioada noastră romantică. Știam că dacă ne facem treaba în continuare la un moment dat se va întâmpla ceva și vom avea și venituri din acest proiect. Dar cred ca cel mai important lucru care ne făcea să continuăm era faptul că ne plăcea foarte mult să creăm videouri: să căutăm idei și să mergem să le filmăm. Erau zile în care Cristi stătea 2 ore în boscheți să filmeze farsele noastre, iar seara era domnul producător general la televiziunea unde lucra. Era tare.
Influencer, entertainer, ce ești?
În primul rând trebuie să spun că termenul “influencer” este ruinat. Este asociat cu oamenii care au mulți urmăritori, iar după cum ne demonstrează și politica, noi, românii nu suntem cei mai buni la a scoate în fața oameni valoroși, cu principii sănătoase. Nu m-am considerat niciodată un influencer, ci mai degrabă un entertainer, o persoană care are datoria să binedispună oamenii care îl urmăresc.
Ne-am dat seama de la început că dacă ne dorim un proiect care să reziste pe termen lung cel mai important lucru sunt ideile. De aceea, primii bani încasați (după aproape 2 ani) i-am investit în creație. Am mers la o persoană care avea postări geniale pe online, Tibi Codorean, și i-am spus: Salut. Ești genial. Am vrea să colaborăm. Și cred că asta e principala problema a industriei. Investim în formă, nu în fond. Avem camere foarte scumpe și vedete foarte tari puse să joace niște scenarii groaznice.
Viralul cu bunica
Multă lume mă întreabă când “am dat lovitura”, când “m-am ridicat”, dar chiar nu pot spune un moment anume. Un clip care a atras mai multă atenție ca de obicei a fost în campania electorală de la europarlamentare când echipa mea a realizat videoul “Așa a zis bunica!”. Clipul îndemna lumea să meargă să voteze și a strâns 100.000 de distribuiri în primele 24 de ore. Dar noi nu puteam ajunge să creeăm acest video dacă nu am fi făcut alte 300 de videouri înainte prin care să înțelegem cum gândesc românii, ce face un video să fie bun, cum convinge privitorul să dea share.
În acest moment echipa noastră de creație numără 7 persoane. Scopul fiecărei ședințe de creație este de găsi un scenariu viral care să bucure oamenii și în același timp să subcomunice o idee. Niciodată nu zicem “du-te votează”, “nu parca pe locurile persoanelor cu handicap”, “nu arunca gunoaiele în natură”. Noi creăm clipuri prin care oamenii care rezonează cu noi ajung singuri la această concluzie. Și cred că asta e mult mai puternic decât o recomandare directă de la mine.
În caietul studențesc umplut de mine și Cristi înainte de a lansa proiectul scrie exact acest lucru: “oameni geniali pe creație cu care să colaborăm și videouri care ajung la milioane de oameni care îi fac pe aceștia să își pună întrebări”.
Oameni care te-au inspirat
La început am avut câțiva youtuberi din afară la care m-am raportat dar mi-am dat seama de două lucruri: 1. Publicul român e altfel. Trebuie să îl înțelegi. 2. Cât timp eram ca un youtuber străin, nu eram eu. Și online-ul scoate în față autenticitatea.
Am fost ajutat de colegii mei. În primul rând, Cristi, care este și cofondatorul proiectului și mintea lucidă din spate, dar și de toți ceilalți colaboratori fie că sunt actori geniali, oameni de creație, sau persoane tehnice care stau în spate și nu știe nimeni de ei.
Publicul tău
Fiecare video creat de noi vrem să fie înțeles atât de copilul de 14 ani cât și de bunicul de 80 de ani. Nu facem videouri despre “bff” sau “friendzone”. De obicei, abordăm anomaliile sociale din România și mulțumim lui Dumnezeu că există destule. Deci în perioada următoare avem subiecte destule.
Ne-am dat seama că sunt foarte multe persoane 45+ care petrec mult timp pe facebook dar nu se crează deloc conținut pentru ele în România. Sunt obligate să dea share la horoscop și poze cu trandafiri. În plus nici nu sunt la fel de pretențioase ca tineri de 25 de ani. Considerăm că avem singurul conținut generalist care se adresează și lor.
La program
Vin în fiecare zi la birou la ora 10 și plec pe la 16. Avem o ședință de creație pe săptămână care durează aproximativ 4 ore. Și nu, nu merge să facem 10 ședințe și să creăm de 10 ori mai mult. Avem 2-3 filmări pe săptămână, iar restul sunt treburi de birou: mailuri, întâlniri.
Lumea influencerilor români
Lumea influencerilor în România, ca și oriunde în lume, e la început. Nu știu cum se va așeza, dar cred că vor rămâne cei cărora le place să producă conținut și care sunt curioși de fanii lor. Cei care se trezesc dimineața și se gândesc: Hai să găsesc o chestie tare pe care să le-o ofer urmăritoriilor.
Îmi place că orice om creativ poate să facă un video genial care să ajungă la toată țara fără să depindă de ceva șef de televiziune care îi spune că e prea urât sau că nu are dicție perfectă.
Responsabilitatea socială
Primim zilnic câteva propuneri de a susține o campanie sau un caz social. Noi comunicăm în stilul nostru, și anume prin videouri amuzante. În măsura în care se potrivește și găsim o idee virală care să transmită mesajul campaniei ne implicăm. Dar ținem cont că lumea intră pe pagina noastră pentru a se binedispune și asta e prioritar.
Cum vin campaniile
În toate campaniile am fost invitați să participăm.
Cauzele în care te implici
Am avut o serie de clipuri în care am călătorit în Diaspora și m-am întâlnit cu românii din: SUA, Danemarca, Italia, UK. Am încercat să prezint cum trăiesc românii de peste granițe pentru că media tradițională nu prea abordează accest lucru (mai puțin când ne zice că a fost un cutremur în Italia și a murit și un român). Mi-au crescut foarte mult urmăritorii din țările respective după aceste clipuri și consider că acum pot să îi țin la curent cu noutățile de la noi din țară. Unirea românilor se face pe internet.
În ce privește educația, noi vrem prin fiecare clip să îi facem pe oameni să își pună întrebări: de ce mergem tot timpul cu mașina, de ce e așa important ce zice lumea, de ce facem atâta mâncare de sărbători? Și cred că acesta e primul pas spre o schimbare de mentalitate.
Ce este important
Mi-aș dori foarte mult ca românii să nu mai plece din țara, iar cei plecați să se întoarcă. Cu toate acestea, îi înțeleg pe cei care pleacă . Încă nu știu care e soluția, dar faptul că foarte mulți mă urmăresc din Diaspora mă responsabilizează să produc conținut și pentru ei și să le transmit prin videourile mele situația din țară pentru a rămâne conectați la societatea și tradițiile de aici.
Cred că cel mai important lucru în acest moment în România este educația. Și nu doar educația tradițională. E important ca tinerii să învețe să fie perseverenți, să fie pasionați, să fie modești, calități care le vor aduce atât lor cât și întregii țări multe beneficii.
Reacția publicului tău la campaniile sociale
Publicul nostru a reacționat ok întrucât toate campaniile pe platformele noastre îmbracă forma unor clipuri funny care sunt asemănătoare cu videourile noastre clasice. Nu o să fie comentarii de genul: ”Ăsta e video din ăla social”.
Planuri de implicare
Nu am făcut nici un plan din acest punct de vedere. Vrem doar să devenim mai buni pentru a crea mesaje care să fie de un impact cât mai mare.
România, la capitolul implicare socială
Cred că e destul de multă lume care se implică social (cel puțin în bula mea), dar aș prefera să lucrăm la cauză și nu la efect. Să convingem oamenii să renunțe la mașină ca să nu mai fie așa poluat aerul în oraș (efectul nedorit: cancerul pulmonar), să îi facem pe oameni să mănânce mai responsabil (efectul nedorit: bolile cardiovasculare), să îi facem pe copii să fie mai activi (efectul nedorit: depresia). Dorința de a vedea rezultate concrete și rapide ne face să neglijăm cauzele.