Alexandru Negrea, consultant și trainer social media și owner la Social Smarts, spune că marketingul în România arată mult mai bine decât acum câțiva ani. Avem mai mulți specialiști în performance marketing (PPC) care au superputeri în dezvoltarea de campanii eficiente. Predicția lui este că afacerile vor investi tot mai mult anul acesta în PPC și în influencer marketing.
Deși video este în continuare rege - trend dictat și de investițiile masive ale Facebook și Google în acest sens, conținutul audio crește în importanță. Vom avea din ce în ce mai multe podcasturi, dar e bine să nu ne bazăm pe o singură formă de content. Vom trece de la video la audio și apoi la text, explică Alex.
Cât despre rețelele de socializare, Instagram se poziționează ca cel mai mare magazin online de fashion din lume, în timp ce TikTok devine locul unde nu ai voie să fii plictisitor. Alex spune că offline-ul are în continuare un rol important, iar lucrurile devin cu atât mai complexe cu cât poți urmări experiența clientului din online în offline și iar în online.
Provocări și realizări din 2019
Cea mai mare provocare în 2019 a fost să mă adaptez rapid la creșterea accelerată a cererii din piață pentru serviciile pe care le oferă compania mea (cursuri și consultanță pe teme de marketing și comunicare în social media). Iar a doua cea mai mare provocare, prezentă în activitatea asta de cursuri încă din 2012, a fost să țin pasul cu platformele noi, apărute în peisaj destul de brusc (cum e TikTok).
Proiectul meu de suflet în 2019 a fost SO Meetups, un eveniment de netwoking destinat pasionaților și practicienilor din industria de marketing și comunicare din România, care a ajuns deja la ediția 23 și la care au participat peste 1.500 de oameni.
Marketing made in Romania
Nu sunt suficient de arogant cât să dau verdicte despre ce fac și ce nu fac bine colegii mei de breaslă, dar îmi place să privesc jumătatea plină a paharului, așa că voi răspunde cât pot eu de simplu: marketingul în România arată mai bine decât acum doi ani și mult mai bine decât acum șase ani.
A crescut numărul de specialiști din piața de marketing de performanță (PPC), mulți dintre ei cu superputeri când vine vorba de campanii pe Facebook/Google/LinkedIn, care știu ce înseamnă remarketing dinamic, care înțeleg importanța unui landing page optimizat 100% pentru mobil și mă opresc aici, că devine plictisitor.
Supremația video
Atâta timp cât Facebook și Google au interese financiare pe acest tip de conținut, vor împinge în față video până o să fim și noi convinși că asta ne place cel mai mult. Vine tare din spate și audio, cu podcastul drept noul trend în content marketing, așa că o să auzim curând cum audio se pregătește să fie noul rege. Și tot așa până o să ne întoarcem la regele text, după care din nou video.
Cu siguranță în 2020 se va face foarte mult push pe video (stories, live, vlogs), deci ar fi bine să încercăm să facem (și) video, dacă avem ceva de vânzare pe internet.
Trei trenduri pentru 2020 în digital marketing
- Vor crește bugetele investite de companii în influencer marketing.
- Vor crește bugetele investite de companii în performance marketing.
- Vom avea câte un podcast la fiecare 100 de locuitori. Ultimul e mai mult o glumă. Dar cred în el.
Mai facem marketing offline?
Se face și nu cred că avem de ales între online și offline, idealul fiind întotdeauna un mix între astea două, că nu prea mai pot exista unul fără celălalt. Nu există aglomerare, nu există saturație, astea sunt doar legende inventate de oameni care nu știu ce să mai spună prin articole plictisitoare despre industrie și aruncă niște truisme pe interval.
Marketingul offline se transformă într-o mașinărie mult mai complexă, pentru că acum poți vedea că un utilizator a dat click pe un anunț sponsorizat de pe Facebook și apoi, o săptămână mai târziu, a intrat în magazinul respectiv într-un mall, ca să probeze perechea aia de pantofi, iar în magazin i se prezintă un program de loializare care îl întoarce în funnel peste trei sau șase luni.
Evoluția Instagram
Instagram va fi în continuare cea mai folosită rețea pentru stories, precum și cel mai mare magazin online de fashion din lume (planurile Facebook cam astea sunt, să îți alegi un tricou pe Insta, mărimea, să selectezi inclusiv serviciul de curierat în rețea și să-l plătești direct acolo).
Din urmă vine TikTok, ca MOU, dar e alt model, e altă poveste, nu le văd neapărat ca fiind platforme concurente.
Să folosim TikTok?
Am pus pe TikTok câteva clipuri video din vacanță, e foarte interesant ce se întâmplă acolo - totul se bazează pe creativitate, de la dans în fața camerei și până la efecte speciale pe video, rețeaua asta pare să se poziționeze drept locul în care nu prea poți pune conținut plictisitor.
Campanii se fac deja pe TikTok, după cum ne-au spus chiar ei (am avut invitată de la TikTok la una dintre edițiile SO Meetups de anul trecut). Sunt și pe net mai multe studii de caz, campanii se pot face oriunde.
Omul vs. AI
Momentan nu cred în AI ca fiind o chestiune pe care să te poți baza 100% în marketing. E un experiment, o mai chemăm pe Sophia the Robot pe la evenimente, deși ea are toate răspunsurile deja pregătite de niște oameni în spate, și asta e tot.
O să vedem ce se întâmplă pe viitor și cum evoluează povestea, iar momentan ne ocupăm de partea umană a marketingului, că nu avem altă șansă în social media. Customer Support cu oameni bine pregătiți și decizii umane pentru a personaliza procedurile pentru fiecare utilizator, sau pentru fiecare grup de utilizatori în parte.
Ingrediente pentru marketing de succes în 2020
E foarte greu de spus în câteva rânduri, dar totul începe de la calibrarea așteptărilor, să nu te aștepți să te transformi peste noapte din covrigăria de la colțul blocului în Starbucks, că o să te ia depresia.
Marketingul e o treabă super complexă, deci îi invit la cursuri pe oamenii care vor să învețe partea asta de marketing digital, cu accent pe social media, de la strategie și până la uneltele disponibile pentru performance.
Surse de informare
Citesc (aproape) toate blogurile consacrate despre digital și tehnologie, ascult câteva podcasturi despre digital și tehnologie, merg la evenimentele despre digital și tehnologie, mă văd cu oamenii din industrie la cursuri, am 10-12 întâlniri săptămânal, relevante și ele în acest context. Cam asta e tot.
Tool-uri de zi cu zi
Nu am instrumente de marketing pe care să le folosesc zilnic. Folosesc des Facebook Ads Manager, Google Adwords și LinkedIn Ads Manager.
Planuri pentru 2020
O să lansez câteva proiecte noi în perioada următoare (le voi anunța când vor fi gata), toate funcționând ca tactici pentru strategia mea de vânzare de cursuri și consultanță.