In versiune scurtă a poveștii, Oana a abordat-o pe Alex cu o idee de business de îmbrăcăminte, Alex a făcut click și restul e istorie. Adică POM - Port Originea cu Mine. Alexandra Urcan este om de marketing de mai bine de 10 ani. Întoarsă în țară de la studiile masterale din Rotterdam, s-a alăturat întâi echipei de marketing a unei companii multinaționale de IT, ca mai apoi să își continue parcursul în sfera de consultanță pe marketing strategic și operațional, alături de antreprenori români. Alexandra e pasionată de sustenabilitate, inovare în industria textilă, inovare socială, filosofie, și mai nou, de înțelegerea firii românești.
Oana Man-Kesselheim este antreprenor cu pasiune pentru managementul experienței clienților, domeniu în care activează de peste un deceniu. Oana crede că poate să schimbe lucruri în bine în țara în care s-a născut, de aceea, s-a întors din Norvegia unde și-a făcut studiile de management în administrarea afacerilor. A fost co-fondator Creștem Idei, proiect în care a fost implicată pro-bono 5 ani de zile, pe lângă job-ul din multinațională. Este pasionată de autodescoperire, oameni și reflecție identitară, și este iremediabil îndrăgostită de România.
Pe lung, povestea e puțin mai complexă și merită citită pentru a înțelege că, uneori, ideile și oamenii au nevoie de un anumit timp al lor ca să se poată naște și conecta.
Contextul
Alexandra a fost mereu preocupată de sustenabilitate și fashion, mi-o amintesc de pe vremea când eram amândouă colege. Spunea că vrea să înceapă un business în domeniu, însă la momentul acela, energia mea era în altă parte. Pe parcursul câtorva ani și după mai multe experiențe de viață, am ajuns ca într-o vacanță prin Asia să mă uit la mine și să văd că sunt îmbrăcată ca toți ceilalți turiști, iar hainele mele (multe din materiale sintetice) nu spun nimic despre mine.
Asta și un drag mare de pământul acesta, de poveștile pe care le are și de trezirea pe care o trăim cu toții acum, au dus la cristalizarea unei idei de business în fashion. Când am împărtășit cu Alexandra că ar fi fain să ne spunem poveștile despre cine suntem ca români prin elemente de cultură pop (sperăm că îmbrăcămintea e doar începutul), ideea a căpătat contur. Alex a dus-o la un alt nivel prin adăugarea elementelor de sustenabilitate, de brand, de dezvoltare de produs, și universalitate a conceptelor și temelor pe care le vom aborda.
Motivațiile personale
Am testat ideea cu prieteni și în diverse contexte din Cluj: târgul de îmbrăcăminte RE:SET (organizat de Alex) și în cadrul unor focus grupuri, iar feedback-ul a fost unul foarte bun. Însă, cum să vă spunem, POM e un business de cauză, adică vrem să schimbăm atitudini și percepții de viață, iar hainele sunt un suport prin care putem face asta pentru că prin ele mesajul ajunge mai ușor la oameni. Așa ne gândim noi că putem face bine în viață - putem lăsa o moștenire și îi ajutăm pe cei din jurul nostru să aibă o viață mai bună. Sperăm să fie un business profitabil pentru că asta demonstrează că ajungem la oameni care își doresc schimbarea.
Primii pași
O să râdeți, dar am făcut un doc și un ppt. Docul despre viziunea asupra brandului și ppt-ul despre cum ar arăta tricourile. Dar chiar la început am vorbit cu oamenii apropiați și am pus pe foaie niște idei - creionul și hârtia au fost baza pentru sădirea POM-ului și creșterea ulterioară.
Misiunea POM
Să dăm viața unor haine sănătos gândite și creativ exprimate ce te conectează cu tine, cu identitatea ta și cu alții ce iubesc natura, originea și poveștile culturii lor.
Sustenabilitate din start
Un răspuns relativ la realitățile noastre și la industria din care facem parte, ar fi că, un brand gândit ca sustenabil de la început poate atrage un alt tip de client decât unul consacrat care face acest lucru mai târziu. Există și avantajul de diferențiere dacă vine combinat cu o parte creativă ce nu poate fi copiată sau a procesului de dezvoltare de produs. Ca să dăm un exemplu concret din modul în care funcționăm când vine vorba de elemente de dezvoltare de produs: noi gândim un produs cu o filozofie în spate, cu un scop clar definit la nivel de impact asupra celui ce îl va purta și care respectă anumiți parametrii de sustenabilitate pe care noi lucrăm.
Sustenabilitatea in viitor
Oamenii vor altceva - produse mai sănătoase, mai puține chimicale, condiții de muncă mai bune pentru cei ce le produc, grijă față de planeta pe care o locuim. Orice business care ignoră aceste semnale va avea de pierdut pentru că omul (deci consumatorul) nu va mai mai accepta atât de ușor practici nesustenabile și neetice de business. Suntem la începutul acestei revoluții, desigur, dar brandurile născute cu sustenabilitatea și conștiința trezită a fondatorilor în ADN, vor avea un avantaj de business. Industria de Fashion (cunoscută ca fiind una dintre cele mai poluante la nivel global) a răspuns deja schimbărilor prin diverse luări de poziție și evenimente publice prin care marii producători și-au luat angajamentul să devină mai sustenabili în viitor. La modă acum este și termenul de ”positive fashion” unde, pe lângă Sustenabilitate se adaugă elementele de Egalitate și Diversitate de gen, și sprijinirea comunităților creative de modă.
Piedicile pentru ca afacerile să devină mai sustenabile sunt multe - de la cunoștințe în domeniu și crearea de tehnologii sustenabile, până la costuri ridicate de producție ce se răsfrâng asupra consumatorilor. Dacă rămâi în paradigma capitalismului clasic și vrei să ai o marjă de profit care să atragă investitori, a fi sustenabil este o provocare. O opțiune e să sacrifici profitul până ajungi la economii de scală, iar noi ne asumăm acest risc.
Limbaj comun de lucru
Având în vedere că suntem toate femei până acum...haha. Da, deocamdată suntem creativi, economiști, designeri vestimentari și ne înțelegem pentru că valorile pe care le avem sunt comune și asta face mai ușoară transmiterea ideilor. Pe de altă parte, avem și conflicte, inerente unei echipe și sănătoase pentru că astfel ajungem la cel mai bun rezultat posibil.
Ne întâlnim, dezbatem idei, concepte, viziuni și decidem cu ce mergem înainte. După care fiecare își ia bucata de lucru și o duce la implementare. În timpul implementării și după, evaluăm. Suntem foarte interesate de feedback-ul clientului și ne adaptăm rapid pentru că putem comunica ușor și ne cunoaștem de ceva vreme. Nu avem pretenția că le știm pe toate și ne bucurăm să descoperim sau să creăm experiențe noi cu clienții și partenerii noștri de business.
Teme si elemente de design
Lucrăm cu oameni experți pe domeniile lor, dar și cu o pasiune mare pentru temele de creație pe care ni le-am propus (e.g. Omul și Planeta, Viața la sat, Gânduri Izvorâte). Noi ne dorim să fim alături de om în călătoria sa identitară și să îl conectăm cu originile sale ca să știe cine este. Credem că lucrul acesta e important pentru fiecare dintre noi. Și, pentru că suntem de aici … cum să zicem ca să nu cădem în clișee patriotice, să scoatem din cultura noastră acele elemente ce ne caracterizează și să le purtăm pentru a o duce mai departe. Fără kitsch-uri sau imagini desuete.
În ceea ce privește alegerea temelor și a design-ului, avem o discuție comună și, în funcție de cum simțim noi că merge societatea, alegem câteva teme, iar cu ajutorul directorului nostru de creație, ilustratori și designeri, le traducem în vizualuri potrivite. Mărturisim că au fost și câteva exerciții de introspecție - Alex mai are practica aceasta - care ne ajută să scoatem idei și concepte pur și simplu izvorâte din noi.
Industria bumbacului in Romania
O analiză în detaliu au făcut cei de la Digi24: România Furată, Bumbacul Românesc o Industrie Moartă - practic s-au demolat și vândut filaturile. Și noi am constatat că nu găsim filaturi de bumbac și că din fabricile cu care doream să lucrăm, majoritatea confecționează în lohn.
Primul nostru produs e din bumbac organic, certificat pe tot lanțul de producție. Este fabricat în India de către partenerii noștri, Neutral, care au sediul în Danemarca.
Dacă discutăm punctual de cultivarea bumbacului și cum au dispărut culturile de bumbac din România, știm că au intervenit și schimbările climatice de-a lungul timpului care au constrâns dezvoltarea culturii. Bumbacul are nevoie de anumite condiții în care să se poate dezvolta, dincolo de cele de sol și tehnologice, tocmai pentru a scoate o fibră de calitate. Lucrurile s-au schimbat climatic și la noi, de aceasta mai sunt doar câteva regiuni potrivite care ar permite cultivarea bumbacului în țară.
Furnizorii
Alegerea furnizorilor este un proces pe care îl luăm foarte în serios şi am lucrat câteva luni ca să îi identificăm pe cei cu care am putea să lucrăm. Din acea listă, am ales Neutral pentru că aveau printre cele mai multe certificări de sustenabilitate şi sediul în Europa - ceea ce face mai facilă comunicarea şi scade costurile pe care le presupun taxele vamale aplicate producătorilor din spaţiul Non-EU. Parteneriatul constă în asocierea de imagine şi condiţii de producţie preferenţiale. Tricourile vin cu certificările GOTS Sustainable Textile, EU ECOLABEL label for Greener Products, FairTrade, SA8000 (cel mai înalt standard internațional de muncă) și Oeko-Tex.
Clienții
Pot fi voinici și voince urbane cu laptopurile (uneori și copiii) după ei prin cafenele și conferințe, cărora însă, nu le e rușine să mănânce o pită cu slănină și ceapă când au ocazia :). Cu siguranță sunt iubitori de natură și doritori de mai bine pentru locul de care aparțin, caută să lase o lume mai bună pentru ei și generațiile ce vin în urma lor. Sunt preocupați de bine și mai bine, per ansamblu. Din ceva motiv s-au încăpățânat să rămână în România însă, nu-i uităm nici pe cei din diasporă - ei pot duce POM foarte departe. Ce ne-am dat seama este că avem o categorie de clienți, tinerii sub 25 de ani de care trebuie să ținem cont, apropos de misiunea noastră și de cunoașterea culturii românești în context internațional.
Apropos, avem și o vorbă în echipă - “Ești <p>OM, clar!”
Promovare
În echipă avem niște oameni extraordinari care înțeleg ce înseamnă branding și comunicare și ne ajută. Suntem pe Facebook, Instagram și în campania de crowdfunding de pe Startarium am fost peste tot: radio, tv, presă online. Ne pregătim intrarea în offline din primăvară.
Provocările pieței
Conform datelor pe care le avem la dispoziție, piața din România de fashion&apparel va avea o rată de creștere de 14% (CAGR 2018-2022), rezultând o dimensiune a pieței de 781ml EUR din care segmentul de vânzare online să genereze 17% din total vânzări în industrie (previziune de creștere până în 2022). Piața e hipercompetitivă iar diferențierea sustenabilă e una dintre provocări.
Pe lângă faptul că suntem un business de cauză, ne-am propus să nu fim elitiști, adică POM să fie pentru toată lumea nu cu un adaos comercial care să îl poziționeze ca fiind de nișă. Asta pune presiune pe costuri și ne considerăm norocoase că am primit finanțare prin programul Start-up Air, 33.000 EUR, alți aprox 7000 venind din campania de crowdfunding încheiată cu succes pe Startarium. Le mulțumim din suflet tuturor Întemeietorilor noștri (finanțatorii din campanie) și celor care cred în noi. Fără valul de susținere public (care ne-a luat și pe noi prin surprindere), nu știu dacă aveam atât de multă energie acum când începe greul.
Planuri
Urmează o poveste frumoasă. Pe termen scurt, va avea loc lansarea site-ului shop (www.eușipom.ro), vom livra recompensele din campania de crowdfunding și vom lucra la o colecție de primăvară. Pe termen lung, ne gândim cum putem să aducem producția în România ca să generăm valoare (locuri de muncă, know-how) de aici. Ni se pare o mare provocare să aducem certificările de sustenabilitate pe întregul lanț valoric aici, dar nu e imposibil.
În ceea ce privesc comunitățile, îi avem pe Întemeietori, pe prietenii noștri (facebook și newsletter) și am început să lucrăm la comunitatea de artiști NOI și POM pentru a putea susține temele de creație. Sperăm ca, în câțiva ani, POM - Port Originea cu Mine să fie prezent în străinătate. Țineți-ne pumnii și rămânem aproape!