Ideea i-a venit încă de când era pe băncile Universității Tehnice a Moldovei. Și-a făcut o echipă și a pus pe roate ceea ce azi se numește Cebo Team. Portmonee, organisere, genți și alte produse din piele, pe care le comercializează mica sa întreprindere, sunt create tot de el.
Mihai Cebotari, pe lângă funcția de croitor, mai are rolul de marketer, consultant, designer graphic și de produs, șofer, vânzător și, oleacă, șef. Într-un cuvânt, artizan. Speră ca ceea ce de la început era o pasiune, o mică afacere, să capete noi dimensiuni, iar într-o bună zi aceasta să se numească sus și tare „business de familie”.
Să-i cunoaștem povestea, în rândurile de mai jos.
Echipa
În spatele Cebo Team, mă aflu eu, Mihai Cebotari. Sunt absolventul Universității Tehnice a Moldovei (UTM), specialitatea Design Industrial. În trecut am încercat mai multe chestii, așa ca vânzări cu amănuntul sau prestarea serviciilor design graphic sau design 3D.
La moment, pe termen lung, activează două persoane, pe termen scurt - în funcție de perioadă, pot activa încă două. La început eram trei, dar, cu timpul, datorită optimizării lucrului am crescut productivitatea muncii, astfel au rămas doar persoanele implicate concret în realizarea produselor din piele.
Istoria
Totul a început cu crearea unei pagini Facebook cu denumirea „Coperta”. Acolo erau postate niște produse de calitate joasă, jurnale personalizate cu imaginea primită de la client, în mare parte niște jurnale cu copertă din carton, deasupra fiind poza primită de la solicitant. Sub asemenea denumire au fost comercializate produse cam vreo doi ani. Fiind student a UTM la specialitatea design industrial, nu a fost greu de găsit încă niște persoane cu stofă de artist.
Cu timpul a crescut calitatea produselor respective, deja apăruseră în stoc jurnale din piele naturală - concretizez că toate produsele care au fost sau urmează a fi descrise ori menționate sunt create în totalitate de noi, fără alți intermediari. După o perioadă, am propus unui coleg de grupă, Botnariuc Andrei, o colaborare. El, fiind pictor level 80, crea desene personalizate, lua poza unei persoane și o personaliza în stil cartoon.
Da, la moment există aplicații specializate care fac asemenea efecte, dar atunci foarte puțini pe piață puteau oferi astfel de servicii. Era perioada când erau populare caricaturile. Când am observat că se poate de făcut o echipă din oameni care ar avea diferite tematici, dar sub același brand, am decis redenumirea paginii din „Coperta” în „131 Team” - 131 fiind denumirea grupei de la Design Industrial.
Ideea era de a promova direct 4 direcții: jurnale din piele personalizate cu inițiale sau cu logo/desene; foto personalizate în stil cartoon, după care și personalizarea prin utilizarea eroilor Marvel sau DC; maiouri personalizate cu desene nonconformiste/abstracte (desene create de colega noastră); promovarea a două colege care erau implicate în efectuarea de tattoo.
Problema era că ideea a venit în anul 4, ultimul an în care, de fapt, ar fi trebuit de lucrat mai mult la proiectele de licență. Colaborarea cu Andrei a durat aproape 2 ani, după care el a plecat la Masterat în Olanda și, din lipsă de timp, s-a oprit promovarea acestui gen de produse. În final, unicele produse care se promovau și se executau erau jurnale din piele, portmonee și genți din piele, toate produsele executate manual, desigur. Calitatea produselor lăsa de dorit încă.
În final, acum 2 ani s-a ajuns la redenumirea paginii în „Cebo Team” - Cebo fiind primele patru litere din numele Cebotari, iar Team fiind păstrat din fosta denumire. La moment se execută jurnale/coperte agende, portmonee, genți/organisere.
Greutăți
Cel mai greu a fost conștientizarea faptului că ceea cu ce mă ocup nu e un hobby, dar un job, asta fiind o problemă psihologică. Azi aș spune că problema de bază este lipsa unui dealer constant de materie primă (piele). În fiecare 6 luni linia de modele de piele se poate schimba radical, vorbim de nuanțe sau tipuri de piele.
De la pasiune, la afacere
La modul serios, totul a început cu executarea unui jurnal în stil vintage dintr-o scurtă second hand pentru o persoană apropiată.
A devenit afacere atunci când am absolvit facultatea și am conștientizat că nu am alternative în domeniul meu: sau mă fac designer graphic sau mă fac designer mobilier.
Posibil lenea de a mă apuca de altceva m-a făcut să mă concentrez pe ce știu mai bine.
Produsele noastre
Sunt calitative, fabricate manual, se folosesc cele mai calitative tipuri de piele, pe care le putem procura în R.Moldova. Orice tip de produs pe care-l executăm la moment a fost purtat inițial de mine, pentru a verifica din start cât de practice și utile sunt aceste produse. În afară de jurnale, un produs cu aspect pur decorativ, după părerea mea.
Procesul de producere
Procurarea materiei prime: piele, ață, furnitură. Primirea comenzii și executarea unei machete în format electronic, în funcție de dorința clientului. Decuparea elementelor din piele. Gravarea elementelor din piele, după cum stabilim cu clientul. Unirea bucăților decupate și gravate anterior.
Clienți
În mare parte, ne inspirăm din necesitățile clienților, în rest executăm produsele așa cum simțim.
La moment, clienții sunt cetățeni ai RM, 70% femei, 30% bărbați. Dar proporția produselor e alta, 80% din produse sunt create pentru bărbați și 20% pentru femei. În mare parte, cea mai întrebată categorie de produse sunt portmoneele.
Promovare
Foarte simplu: promovări constante pe rețelele sociale (facebook și instagram). În funcție de caz, se specifică un targeting mai concret, nu facem promovări 24/24, 31/31, 365/365. Încercăm să nu obosim clientul cu produsele noastre.
Piața de produse handmade în R. Moldova
La etapa actuală, cererea este destul de bună. A fost mai greu, atunci când moldovenii abia începeau să aibă încredere în asemenea produse, când au înțeles politica și menirea acestora.
Problema care este simțită în prezent este apariția unor persoane care, sub ideea că vând produse executate manual, comercializează Made în China.
Planuri de viitor
Scopul nostru este de a crea posibilitatea comercializării produselor Cebo Team și în afara RM, dar păstrarea condiției ca noi să personalizăm produsul pentru fiecare client în parte.
Și investirea în utilaj: laser, mașini de cusut etc.
Trecând prin mai multe etape, pot spune că un factor important este că prietena mea lucrează cu mine, respectiv am speranța că mica noastră afacere ar putea crește într-un business de familie. :)