[REC și la podcast] Andrei Roșca (ZeroPlus): Deocamdată vorbim de o bula construită din oameni din online. Dar cred ca se va schimba asta

[REC și la podcast] Andrei Roșca (ZeroPlus): Deocamdată vorbim de o bula construită din oameni din online. Dar cred ca se va schimba asta

Misiunea lui Andrei Roșca cu ZeroPlus nu e simplă: să dea informația necesară la momentul potrivit astfel încât să producă un impact pozitiv în viețile oamenilor. Pentru asta, își face temele și 80% din conținut este planificat și structurat, astfel încât să ofere cât mai multe lecții utile. Nici publicul nu este unul ușor de mulțumit: vorbește cu cei care își doresc să realizeze mai mult. 

Interviurile sunt formatul cel mai popular printre podcasteri, dar Andrei preferă să dezvolte singur temele. Se concentrează pe conținut, care i se pare cel mai important, așa că lasă partea de editare și distribuție pe mâna altora. Și-a promovat podcastul prin newslettere și a funcționat: are o medie de 1.000 de ascultări pe episod, în creștere cu 300% față de anul trecut. Mai nou, începe să exploreze și alte canale de promovare, cum ar fi YouTube. 

Andrei este selectiv cu colaborările și preferă să folosească podcastul ca platformă de promovare pentru propriile produse de coaching și e-learning. Spune că e greu să fii consecvent și că etapa în care se află acum podcasturile îi amintește de începuturile bloggingului. Să vedem cine rămâne peste un an, doi. Dar, până atunci, să citim mai bine cum a pornit Andrei podcastul, ce lecții a învățat și ce recomandări are. 

 

Ideea podcastului

Am început să conștientizez potențialul podcasturilor acum vreo doi ani, când am fost în Londra pentru un proiect profesional care presupunea și înregistrarea audio într-un studio profesionist de înregistrări. Iar studioul pe care l-am găsit aparținea unui tip care doar cu asta se ocupa. Practic, avea deja un studio (și îl construia pe al doilea) în care 90 la sută din timp se înregistrau podcasturi. În Statele Unite deja trendul era super vizibil, iar în acel moment am realizat că ajunsese deja foarte puternic și în Marea Britanie. Am estimat că va mai dura un an-doi până când vom putea vorbi și în România despre o astfel de mișcare. 4-5 luni mai târziu am lansat ZeroPlus, un Podcast despre psihologia și strategiile necesare pentru a face schimbări importante în viețile noastre.

 

Ajutoare și tool-uri

Am o mini echipă formata din doi oameni care mă ajută cu partea de editare audio și distribuție pe canalele specializate, cum ar fi Soundcloud sau YouTube. Eu mă concentrez pe partea de conținut și atât.

 

Alegerea interlocutorilor și a temelor

Eu fac mai puține interviuri, în general aleg teme pe care le dezvolt singur în episoade care au 15-40 de minute. Mare parte dintre ele, aș zice 80%, sunt pregătite dinainte, în sensul că am o listă de idei structurate prin care vreau să trec în timpul podcastului. Restul aș zice că sunt freestyle. Adică plec de la niște gânduri și idei și vorbesc 100% liber. 

Am observat că cele freestyle sunt episoadele în care reușesc să transmit mai multa emoție și să mă conectez mai bine cu audiența. Cele pregătite însă au avantajul structurii și simt de multe ori că sunt mai practice și conțin mai multe idei ușor de aplicat pentru ascultătorii ZeroPlus.

 

Podcasturile în România 

Este foarte mult loc de crescut. Sunt din ce în ce mai mulți oameni care ascultă, în special pentru că încep să conștientizeze cât de mulți timpi morți pot umple cu informații de calitate. Însă cred că deocamdată vorbim de o bula construită din oameni din online, mai educați, mai conectați cu tehnologia. Dar cred ca se va schimba asta. Eu am mai trăit un moment similar în 2006, atunci când eram 50-60 de bloguri toate în România. Sentimentul pe care îl am acum cu podcasturile este foarte similar cu cel de atunci. Suntem încă în faza de pionierat, aș zice.

 

Câteva cifre

Cred că media este undeva pe la 1.000 de ascultări per episod, cu o creștere de aproximativ 300% față de anul trecut, însă pe un public de nișă format din overachieveri, oameni care sunt foarte buni sau își doresc să fie foarte buni la ceea ce fac profesional, însă nu vor să renunțe nici la echilibrul din viața personală.

N-aș spune că este greu de crescut, însă durează un pic până când creșterea devine constantă și vizibilă. Apoi este ca un bulgare de zăpadă care a început să se rostogolească.

 

Inspirație și recomandări

Îmi place "Where should we begin?" a lui Esther Perel. Din țară ascult Podcastul Cristinei Chipurici și cel al Andrei Zaharia însă mărturisesc că deși am ascultat cîte două-trei episoade din mai multe podcasturi și sunt o grămadă de oameni care fac o treabă bună, mă fidelizeaza greu, poate și fiindcă pentru mine podcasturile sunt constant în concurență directă cu timpul pe care îl aloc audio book-urilor.

 

Provocări

Conținutul este cel mai important - să ai ceva de spus, e greu să faci un podcast doar fiindcă îți place ideea de podcast. De altfel, acest lucru este valabil și pentru celelalte medii, indiferent că vorbim despre vloguri sau bloguri. Apoi, imediat după, provocarea cea mai mare este constanța în timp. E ușor să pornești entuziasmat cu primele trei-patru episoade, și cu totul altceva să mai fii încă acolo, constant, un an sau doi mai târziu. Mai ales că în fazele inițiale feedback-ul vine destul de greu și nu prea te poți baza pe el pentru motivație. 

 

Lecții învățate

Am învățat că este mult mai complicat să vorbești singur și structurat pe un subiect ales decât să faci o discuție sau un interviu cu cineva, mai ales dacă îți dorești, cum este și cazul meu, ca acel conținut să aibă un impact în viața oamenilor, nu doar să fie o formă de entertainment. Însă cred că ambele formate își au locul lor și este încă mult spațiu de crescut pe fiecare dintre nișe.

 

Monetizarea podcastului

Am avut câteva colaborări punctuale însă sunt foarte selectiv și de cele mai multe ori am ales să îmi promovez în podcast propriile programe de coaching și e-learning de pe zeroplus.ro.

 

Promovare

În primul an nu m-am concentrat decât pe a livra conținut de calitate și am folosit un newsletter prin care ascultătorii se pot abona la podcastul meu. Abia în ultima vreme am început să folosesc și alte canale de distribuție cum ar fi YouTube și să mai investesc din când în când în Facebook ads.

 

Planuri

Îmi doresc ca podcastul meu să crească și să ajungă la mai mulți oameni, evident, însă singurul indicator de performanță pe care mi l-am propus pentru 2020 este un număr de oameni de la care să primesc feedbackul "podcastul ăsta mi-a schimbat viața in bine". Știu că poate suna ca o țintă foarte ridicată și, fiindcă ajut oameni să se schimbe în fiecare zi, știu ca de cele mai multe ori o informație nu este suficientă, ține foarte mult și de acțiunile pe care oamenii le fac după ce obțin informația. Însă mi-aș dori ca podcastul meu să dea informația necesară la momentul potrivit astfel încât să producă impact pozitiv în viețile oamenilor.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related