Ce strategii și tool-uri să folosim în 2020? Mai stăm pe Instagram sau ne apucăm serios de TikTok? Cum văd specialiștii marketingul autohton? Începutul anului e un moment bun să punem aceste întrebări, să aflăm la ce să ne așteptăm și cum să plănuim să fie bine la bilanț - că mâine, poimâine împodobim iar bradul.
Începem cu dreptul. Dorin Boerescu, CEO 2Performant, este optimist în legătură cu evoluția marketingului în România. A observat o creștere a nivelului profesional, a calității evenimentelor și a bugetelor alocate de companii. Se simte un suflu proaspăt și suntem pe drumul cel bun, spune el.
Optimismul se aplică și la propria afacere. După un an cu provocări, dar și cu proiecte de succes, 2020 vine cu planuri mari pentru 2Performant, inclusiv o posibilă listare la Bursa de Valori București.
Cum comunicăm cu succes anul acesta? Sfatul lui Dorin este să ne diferențiem și să fim relevanți. De asemenea, cine nu face video, nu există, iar Instagram rămâne deocamdată cel mai glamourous mediu de comunicare. Cât despre trenduri, ar trebui să ne așteptăm la apariția unui model de business realist pentru podcasturi, la democratizarea analizei datelor și la externalizarea serviciilor de marketing.
Pentru mai multe idei, tool-uri și previziuni, citiți mai jos.
Provocări și realizări din 2019
Dacă ne referim doar la marketing, cel mai complicat a fost să păstrăm echilibrul. Între online și offline, între content, social media, organizări de evenimente sau doar participări, PPC, email marketing, webinarii, PR ș.a.m.d.
Dacă ne referim la tot business-ul, tot despre păstrarea echilibrului a fost vorba - între affiliate marketing și influencer marketing, între investiții în suport uman și investiții în dezvoltarea tehnologiei, și mai ales despre echilibrul pe care încercăm noi să îl păstrăm între branduri și talentele digitale (afiliați, influenceri).
Ne-au ieșit bine evenimentele, anul trecut. Ziua Zen și 2Performant Talks sunt, probabil, cele mai vizibile, dar au mai fost destule altele plus multe participări ca speakeri la multe evenimente, inclusiv participarea mea la TEDx Brașov. Am organizat un webinar pentru afiliați, workshopuri offline pentru advertiseri și am lansat primul curs de marketing afiliat pe Udemy din România.
Business wise, am avut un Black Friday foarte reușit, iar primul an al 2Performant în industria de influencer marketing a fost extrem de promițător.
Pentru că ne analizăm serios listarea companiei pe secțiunea AERO a Bursei de Valori București, am prezentat 2Performant la evenimentul “How to IPO” - organizat de Investors Club - și ne-am bucurat de un interes foarte mare din partea investitorilor.
A fost un an bun pentru noi :).
Marketing made in Romania
Suntem foarte creativi, dar nu știm la fel de bine să vindem. Nu ne-ar strica o “americanizare” a comunicării comerciale, concentrată pe vânzări. Cred că la nivel de industrie urmărim prea mult “frumusețea” marketingului și prea rar punem eficiența pe primul loc.
În ultimii 3-4 ani însă a crescut foarte mult nivelul profesional al oamenilor de marketing din toată piața. Am văzut asta la clienți, parteneri, în articole de specialitate sau din întrebările și discuțiile de la evenimentele la care am participat, dar mai ales în proiectele jurizate la diferite competiții.
Se vede că au crescut și cresc în continuare semnificativ bugetele, piața a început să atragă și să producă mai mulți specialiști, mai ales la companiile mari, unde se simte un suflu extrem de proaspăt în marketingul ultimilor ani, și nu doar în online, cum se mai întâmpla în trecut. Cred că suntem pe drumul cel bun :).
Supremația video
Da, cred că video content-ul abia și-a început dominația. Din 2020 încolo cine nu face video nu există.
Trei predicții pentru 2020 în digital marketing
- Podcasturile nu vor intra în mainstream în .ro, dar se va creiona un model de business realist pentru creatorii lor, iar din 2021 cred că vom putea vorbi de o piață de podcasturi.
- Data Studio (din suita Google Marketing Platform) va democratiza analiza datelor și va ajuta astfel mulți antreprenori și specialiști să analizeze cumulat date despre website-ul lor din zona de Ads, Seo & Direct și astfel să ia decizii mai bune, în timp mai scurt. Noi am lansat recent un portal de statistici despre ecommerce bazat pe Data Studio, extrem de bine primit de comunitatea noastră.
- Companiile vor externaliza din ce în ce mai mult din execuția campaniilor de marketing către specialiști independenți cu care vor avea relații de parteneriat, nu de angajare.
Mai facem marketing offline?
Cred că în 2020 marketingul e doar … marketing, iar execuțiile sunt uneori offline alteori online în funcție de personalitatea brandului, target, proiect, buget etc. Îmi place perioada asta pe care o trăim.
Evoluția Instagram
Știu că 2019 e primul an în care numărul userilor Instagram la nivel global a crescut cu mai puțin de 10% (adică a crescut cu 9 și ceva la sută) și unii au spus că “încetinirea” asta e un semn rău, dar eu cred că va rămâne cel mai glamourous mediu de comunicare și în 2020.
Orice brand care targeteaza public feminin sub 35-40 de ani trebuie să fie prezent fără discuție pe Instagram cu o comunicare profesionistă. Recomand oricărui om de marketing să dea follow brandurilor mari și influencerilor globali pe Insta, să vadă pe viu care e standardul de comunicare cu care sunt obișnuiți userii în 2020.
Nu văd să existe un competitor pentru asta, nu în acest an.
Să folosim TikTok?
L-am folosit la începutul anului trecut, chiar intensiv - am și documentat experiența într-un articol pe blogul nostru. Cred că este mediul perfect pentru micro challenge-uri cu potențial de viralizare pentru branduri mari de FMCG în principal consumate de copii.
Ingrediente pentru marketing de succes în 2020
- Diferențiere. Să comunici cât mai clar ce oferi DOAR tu.
- Relevanță. De ce ar trebui să îi pese cuiva de brandul tău? Ce aduce brandul tău în viața de zi cu zi a clienților?
Surse de informare
Sunt foarte atent în social media la discuțiile oamenilor din industrie, urmăresc foarte mulți - români sau străini. Când devine vizibil un topic/trend care îmi trezește interesul, investesc timp în research până îmi formez o opinie educată.
Citesc comentariile userilor din toate grupurile de facebook de specialitate în care sunt membru.
Ascult podcast-uri, citesc cărți și blog-uri, dar cele mai utile pentru identificat trenduri sunt primele 2.
Tool-uri de zi cu zi
- Google Analytics (feedback cantitativ despre utilizarea platformei și a site-ului)
- Zendesk (ticketele userilor noștri îmi oferă o perspectivă realistă asupra marketingului, dar și a business-ului)
- Pix și hârtie - lucrez foarte bine încă în mediul analog, mai ales în etapa creativă a unui proiect.
Planuri pentru 2020
- Să produc mai mult conținut pentru 2Performant, posibil chiar și un podcast :)
- Să îmi extind oferta de cursuri pe Udemy
- În ipoteza (destul de probabilă) a listării 2Performant la bursă în 2020 - vom investi semnificativ în comunicarea cu toți investitorii, actuali și potențiali. În definitiv, dat fiind că oricine va putea cumpăra acțiuni la 2Peformant, ne va obliga să comunicăm extensiv către toată piața care sunt planurile noastre, proiectele concrete și bineînțeles, rezultatele. Va fi un lucru nou pentru noi, dar vrem să o facem cât mai bine.