Actorul George Burcea a lansat recent o campanie de constientizare a violentei domestice. George este unul dintre milioanele de copii ai Romaniei, care au crescut si cresc in medii unde violentele fizice, verbale si emotionale fac parte din rutina zilnica a familiei. De la experienta sa personala si de la o discutie mai amanuntita cu mama sa a pornit campania Sincer, eu.
Desi vremurile tulburi au ramas in urma, iar George este acum tatal a doua fetite, a decis ca experienta lui si a mamei lui sa fie transformata in ceva valororos. Sa devina pilonul unei campanii cu scop educativ, fiindca este inca nevoie in societatea romaneasca. Urmeaza si un film, pentru care George lucreaza deja la scenariu.
”Campania doreste sa informeze oamenii despre gravitatea si repercusiunile violentei, prin arta. Asa cum copiii invata prin joaca, asa m-am gandit ca poti transmite un mesaj puternic printr-o carte, un film, o piesa de teatru sau un video cu un impact emotional puternic”.
Povestim cu actorul George Burcea despre campania Sincer, eu, prejudecatile din Romania, definitia ”normalului”, barbati, violenta si responsabilitate.
Istoria personala care a adus ideea campaniei
Ideea acestei campanii a venit anul trecut, cand am reusit sa o conving pe mama sa-mi povesteasca prin ce a trecut in perioada in care a fost casatorita cu tatal meu. A fost pentru prima data in 32 de ani cand am simtit cu adevarat ca am vorbit cu mama, ne-am ascultat, am plans, am ras si ne-am facut planuri.
Personal, de violenta domestica ma leaga toate traumele pe care le-am adunat in copilarie. Pe scurt, mama era agresata de tata, care avea si o alta relatie. I-am cunoscut pe sora si fratele meu abia la 18 ani. Am crescut fara ambii parinti (mama fiind mai mult plecata din tara). La bunicii din partea mamei la care am locuit violenta era omniprezenta si mai pot continua cu inca 300 de pagini minim pe acest subiect.
Pe langa toate aceste lucruri, sunt tatal a doua fetite si doresc sa le fie bine in viitor, sa traisca intr-o societate unde cazurile de violenta domestica sunt din ce in ce mai rare.
Cum se poate face educatie
Barbatilor care sunt violenti, care au acest lucru in sange de mici, nu prea ai ce sa le faci, cred. Ei sunt infestati cu agresivitatea, frustrarile si ura parintilor de pe vremea cand furtunul de la masina de spalat, cureaua, Sf Nicolae (varga subtire si uscata ), pliciul de muste si alte obiecte faceau parte din meniul zilei. Eu pot sa spun oricum ca nu e bine sa-ti bati sotia si copii, iar el va spune ca am dreptate, dar dupa o tura scurta la bar in care se intalneste cu o vodka, nu mai stie ce face.
Putem insa sa ne ocupam de copiii din gradinite si scoli prin diferite programe educationale si de adolescentii care nu mai stiu pe ce drum sa o apuce etc.
Atitudinea de astazi a barbatilor
Din fericire prietenii pe care ii am nu sunt violenti. Si stiti de ce? Pentru ca generatia mea a prins bataile de acasa, iar ei au constientizat ca nu este sanatos si ca nu vor sa repete istoria tatilor.
Conceptul campaniei Sincer, eu
Campania #SincerEu vine cu o poveste noua, dar veche, clasica in acelasi timp, pentru ca povestea mamei poate fi la fel de bine si povestea multor mame. As putea spune ca este mai mult decat o campanie. Este viata. Scriu la un roman, lucrez la un scenariu de film, impreuna cu o prietena lucram la o piesa de teatru si cu alt prieten am scris deja 5 spoturi de constientizare a violentei domestice pe care urmeaza sa le filmam.
In afara de acestea, imi doresc sa strang in jurul meu cat mai multe persoane si sa facem cel mai mare eveniment de informare a acestui fenomen. Am totul scris si pregatit, dar le luam pe rand.
Conceptul campaniei a avut in spate un singur cuvant: curaj. Am ales sa spun povestea mamei mele si implicit a mea pentru ca stiu ca poate inspira semenii, indiferent de sexe. Violenta domestica este mai grava pentru societatea noastra decat multe alte rele pentru care ne consumam zi de zi. Si stiti de ce? Pentru ca nu avem educatie.
Eu incerc sa educ expunandu-mi trairile, gandurile, temerile, sufletul etc. Ma deschid mai mult ca niciodata si fac acest lucru ca sa dau incredere oamenilor ca se poate, chiar daca provii dintr-un astfel de mediu. Deci, curaj sa vorbiti despre acest fenomen si curaj sa nu mai stati langa oamenii care nu emana decat ura si frustrare.
Mesajul
Campania se deruleaza pe youtube, Facebook si instagram ( canalele mele). Campania doreste sa informeze oamenii despre gravitatea si repercusiunile violentei, prin arta. Asa cum copiii invata prin joaca, asa m-am gandit ca poti transmite un mesaj puternic printr-o carte, un film, o piesa de teatru sau un video cu un impact emotional puternic. #SincerEu doreste sa educe omul, pentru ca, din pacate, violenta vine de acolo de unde a lipsit cu desavarsire educatia.
Reactiile oamenilor
Pana acum campania a avut un impact extraordinar, iar mesajele pe care le-am primit sunt de ordinul miilor. Am primit multe mesaje de la fete batute de iubiti, copii batuti de parinti sau mame care au fost maltratate de soti, dar au reusit sa scape. Tintim spre educare, spre emancipare si spre curaj. Curajul de a vorbi. Este o forma sanatoasa de terapie.
Echipa din spatele campaniei Sincer, eu
Conceptul a plecat de la mine, de la durerea mea, dar, cum sunt un om norocos, am in jurul meu oameni care sunt oricand gata sa ma ajute sa-mi pun ideile in valoare. Iar atunci cand ai si dorinta de munca, gasesti resursele necesare oricand.
Au fost alaturi de mine actrita si nasa mea de cununie, Monica Davidescu, careia ii multumesc din inima, Matei Sopterean ( DOP) - un baiat talentat care nu-mi spune nu niciodata, Theo Thorn - un tanar regizor de 21 de ani mega talentat, Florin Ristei ( mi-a facut Sound Designul) pentru care am un respect deosebit si care se tot implica in proiectele mele, Diana Radulescu (Edit ) care imi monteaza si al 2 dimineata daca este nevoie, Radu Ungureanu ( colorizare ) care e magician cand lucreaza, prietenii de la BLC MEDIA ( Ionut Bacalu si Liviu Brasoveanu) care m-au ajutat pe productie.
Si, bineinteles, prietenii cu care impartasesc mereu ideile si cu care am si o casa de productie de film - Daniel Nuta, Iulian Burciu, Silviu Mircescu si Lucian Glodeanu. Este foarte important sa ai o echipa si sa-ti fie si prieteni in acelasi timp. Fara o echipa esti zero, iar noi am invatat ca doar daca vom sta impreuna vom face lucruri frumoase.
Pasii urmatori
Suntem in discutii si cu autoritatile, poate se vor implica. Dupa cum spuneam, am pregatit o serie de evenimente de constientizare a violentei domestice si avem nevoie de suport urias ca sa ajunga mesajele acolo unde ne-am propus.
Odata cu campania am demarat si o actiune fundraising pentru a ne putea sustine proiectele viitoare. Oamenii pot cumpara tricouri cu mesajele campaniei, iar o parte din banuti se duc spre ONG-ul implicat direct, Asociatia Goldstone, pe care am infiintat-o alaturi de 3 prieteni. Mesajele acestea dorim sa circule in numar cat mai mare pe retelele de socializare, pentru ca asa poate sa vada lumea tot ceea ce incercam noi sa facem.
In momentul in care vom gasi resurse financiare vom face si celelalte campanii atat in online, cat si la TV, daca ne va permite bugetul. Urmeaza sa iasa romanul, apoi filmul si piesa de teatru. Campania nu se incheie. Va fi o lupta pana cand voi simti ca tot ce am facut a miscat ceva in oameni, a schimbat in bine.
Dupa cartea despre mama voi scoate o carte despre viata mea, o carte care doresc sa inspire oamenii, sa le dea incredere ca pot. Chiar daca esti de la tara, daca esti sarac, daca ai crescut in violenta, se poate sa ai o viata buna. Este nevoie doar de o scanteie. Eu imi doresc sa fiu acea scanteie macar pentru cativa oameni.