”Avem mentalitate de români.” Știm cu toții ce înseamnă. Întrebarea e cine o poate schimba? Răspunsul e complex, dar Adina Nica crede că o parte din el îi revine marketerilor și observă că unii și-au luat deja în serios puterea de a schimba mentalități.
Adina este Research & Strategy Consultant la Open-I Research și a jurizat la categoria Digital Platforms în cadrul competiţiei Internetics, la finele lui 2019. A salutat includerea realităților și mentalităților locale în campanii, cum ar fi atitudinea de a te concentra pe “jumătatea plină” a paharului sau de a da atenție știrilor pozitive, în contextul în care trendul campaniilor globale mizează pe cauze de mediu.
În ceea ce privește trendurile globale la care ne vom conecta, amintește de chatbots, cu mențiunea că umanizarea și personalizarea lor în funcție de istoricul clienților va juca un rol important.
Discutăm în continuare despre FOMO în Instagram, importanța big și small data în deconstruirea customer journey-ului și fragmentarea lui în micro momente - ceea ce implică nevoia de specialiști în data science și data translators, dar și despre evoluția comunicării digitale din România, în general.
Piața de digital în 2019
Aș vorbi despre piața de comunicare în general. Distincția digital – non-digital este forțat făcută, în prezent înțelegerea și integrarea celor două medii este esențială pentru implementarea unei strategii. Multitudinea de canale de comunicare și varietatea tehnologiei existente dau foarte mult spațiu de manifestare creativității și au reușit cei care s-au adaptat la toate aceste schimbări, dar fără să piardă gândirea strategică.
În ceea ce privește conținutul campaniilor din România în 2019, dacă te ridici un pic deasupra, vei observa că ceea ce se întâmplă pe plan politic și social are ecouri în discursul brandurilor, iar marketingul ajută împletirea acestor două “lumi”. Cred în human centric marketing și mă bucur să văd o evoluție în acest sens la specialiștii noștri.
Influencer marketing
Influencer marketing se face de ceva vreme în România, dar pare că pool-ul de influenceri este cam același și deja vezi 3 campanii la 3 branduri diferite, cu aceiași oameni. Sunt branduri care au trecut de la influencer la micro influencer și au făcut-o bine. Cred că asta aduce un plus de naturalețe în comunicare, în contextul în care influencerii consacrați au devenit deja “deconspiraţi”.
Social media în 2019
Pentru foarte multe branduri focusul a fost Instagram. Obiectivele au fost fie de a crește pool-ul de followeri sau de a crește interacțiunea cu publicul, fie direct, fie prin influenceri, iar mecanismul psihologic folosit a fost în continuare FOMO. În rest: forța grupurilor, comunităților şi Stories par a fi cuvintele cheie în marile campanii.
AR/VR
Foarte nișat. Și de aceea nici nu vedem multe campanii în zona asta, iar cele care sunt vin de la companii care se poziționează în zona de tehnologie.
Internetics
Am avut un sentiment frumos, am văzut campanii smart, iar o linie care m-a bucurat este cea de focus pe schimbarea de mentalitate la români. Asta demonstrează că marketerii sunt conectați la viața reală din România și văd omul în contextul său, nu doar în postura de consumator sau buyer.
Dacă în afară vedem multe campanii despre reducerea poluării, curățarea oceanului, la noi efortul este altul, iar brandurile au surprins asta foarte bine. Schimbarea atitudinii la noi înseamnă: a te concentra pe “jumătatea plină” a paharului, a da atenție și știrilor pozitive depre România, a aprecia ceea ce face bun vecinul tău și a nu-i da în cap atunci când îi este bine, a te implica personal în loc să te vaiți.
În plus, a accepta că suntem diferiți și a stopa bullyingul, violența domestică, a schimba niște clieşee cu privire la femei. M-am bucurat să văd good content la Internetics la câteva branduri mari și cred că industria trebuie să se inspire de acolo.
Evoluția comunicării digitale
Tehnologia AI a ajuns foarte departe, dar este destul de puțin folosită în marketing, în România în particular. Implementarea ei în proiecte, nu doar cu scopul de a avea o poziționare mai tech, ci de a crea o experiență specială, este următorul pas.
Cred că utilizarea chatbot-ului va lua amploare, chiar în domenii neașteptate. Deja a început să fie folosit și este o tehnologie din ce în ce mai ușor de implementat. Utilitatea pe care o aduce este mare (timp câștigat, confort, disponibilitate), mai ales acolo unde interacțiunea umană nu este cheia, încât estimările sunt că va deveni un instrument de bază în interacțiunea business-client. Totuși, cei care o implementează vor trebui să o umanizeze cât mai mult, dar și să personalizeze mesajele în funcție de istoricul clientului.
Trenduri
Adaptarea la un proces de decizie al consumatorului mult mai fragmentat și spontan. În lupta pentru atenție din digital, marketerii analizează, pe lângă clasicul customer journey, și ceea ce se numește “micro momente”. Google se uită la 4 tipuri de momente în care un user ia decizia de a-și deschide un device, de obicei smartphone-ul: “I-want-to-know”, “I-want-to-go”, “I-want-to-buy”, “I-want-to-do”.
Această înțelegere a fragmentării nu se poate face fără big data, dar și small data. Văd un mare potențial de a fi folosite eficient, smart şi încă mai este loc de învățare și de a atrage și forma specialiști în data science și data translators.
Content-ul, care poate părea un cuvânt clișeu, este în continuare un must have. Dar pretențiile publicului au crescut. Cu cât este mai mult content pe piață, cu atât mai important este să aduci calitate, idei, inspirație, emoție pentru a te diferenția.
În plus, vom vedea mai mult content adaptat pentru mobil, audio content, personalizare cu ajutorul AI, micro influenceri și comunități mai închegate.