Povestea despre Ad-urile Moldovei continuă și în 2020. Unii au spus că în trecut campaniile erau vechi și primitive, alții le-au numit naive și caraghioase. Dar frumoase. Autentice. Colorate. În același timp, majoritatea sunt de părere că publicitatea evoluează și se adaptează încet, dar sigur realităților cotidiene.
Ion Sîrbu, CEO Clic Media Grup, povestește că „cel mai mare pericol pe piața publicitară a Republicii Moldova era clientul care știa exact ce vrea, care vedea deja totul și personaliza la maxim brief-ul”. Și, cică, lucrurile nu s-au prea schimbat în acest sens. Dar asta nu-i sperie pe advertiserii înflăcărați, care prepară concepte, ce corespund întocmai cu doleanțele clienților și necesitățile auditoriului.
Despre brief-uri, dificultăți, piața de publicitate și tendințele ce se văd la orizont, în rândurile de mai jos.
Primul contact cu advertisingul
Primul pas a fost și cel care ne-a coborât un pic pe pământ și într-o manieră autodidactă ne-a demonstrat cât de mult diferă teoria și concepția de publicitate de ceea ce este în realitate pe piața Moldovei, de ceea ce ia foc și ce este cu adevărat acceptat de auditoriu. Curioși și înflăcărați după natura noastră, eram gata să muncim depănând orice mărunțiș până la perfecțiune. Anume acea insistență tânără a adus în familia noastră primul client de talie internațională și necesități respective. Și, în acel moment, neștiind clar cu ce se mănâncă, am pregătit toate tacâmurile pe care le-am avut în arsenal. N-a fost rău deloc)).
Un brief, vă rog!
Clientul vine cu fraza care, periodic, scoate din echilibru orice advertiser: „Vreau ceva wow, nu știu exact ce”. De fapt, la începuturi așa sunau toate brief-urile și de aceea, etajarea și circulația ideilor o gestionam noi. Încet am cunoscut domenii ca medicina, managementul, vânzări, turism, finanțe, bănci, comunicare etc., un șir larg de domenii în care (câteodată prea) ne-am aprofundat. Scopul de bază a fost să alegem „tacâmul potrivit” din prima încercare. Nu există a doua șansă în advertising.
Din greșeli se învață
Noi greșim mult și asta ne face să fim mai buni. Întotdeauna a fost foarte greu să ne caracterizăm comparativ, pentru că mergem pe o cale altfel, ne-am propus și am adaptat un mod de creație și dezvoltare eclectic. Pentru cineva din exterior poate părea haos total, pe când noi în acest haos ne regăsim echilibrul și inspirația. Cât de incorect ar suna, dar noi preferăm să facem totul ce ține de idee. Este mai simplu să naști o idee, să o realizezi, sărbătorești, să o depășești și să o renaști în următoarea generație mai avansată. Reușim pentru că nu ne este frică de nou, de vechi, de nesigur, de dorințe și de muncă. Multă muncă!
Dificultăți
Cel mai mare pericol pe piața publicitară a Republicii Moldova era clientul care știa exact ce vrea, care vedea deja totul și personaliza la maxim brief-ul. Aici murea creativitatea și apărea bunicuța în cadru care rezolva rebusul cu un singur răspuns deja a câta oară. Acum este aceeași poveste! La această etapă, în proces de dezvoltare, încă sunt multe companii care au manageri atotștiutori, specialiști în toate domeniile posibile.
Tendințe
Campaniile care dau rezultate pozitive sunt cele fresh, inedite, corelate cu publicul. Simțul este lanțul care ține totul în viață, viața pe care o trăiește fiecare campanie, fiecare idee, fiecare obiect. Rar apare ceva nou, mai des necesitățile îmbracă diferite haine.