[Bilant 2019] Sorana Savu: Chiar dacă AI ne va lua mult din meserie, cât timp vom ști și vom simți mai mult, va fi bine

[Bilant 2019] Sorana Savu: Chiar dacă AI ne va lua mult din meserie, cât timp vom ști și vom simți mai mult, va fi bine

Sorana Savu, Senior Partner Premium Communication, este genul care se pregătește pentru ce e mai rău și speră la ce e mai bun. Și așa a fost și 2019 pentru ea. Mai bun decât s-ar fi așteptat și, în retrospect, a găsit acel punct de echilibru între clienții, colegii, banii și atmosfera de lucru pe care și-o dorește.

După aproape două decenii de profesie, ar fi și cazul.. Echilibrul acesta atât de greu de atins și atât de prețios este, probabil, cel mai frumos lucru care ni s-a întâmplat anul acesta, spune Sorana

Vorbim cu Sorana despre ce a fost frumos și ce a fost urât in 2019, ce mai înseamnă ”greu”, ce i-a plăcut și ce a enervat-o, trendurile care influențează industria, cum se pregătește și ce speră pentru 2020. 

 

2019, de la început și până la sfârșit

Am început 2019 în sediu nou, cu emoții ca întotdeauna și cu un optimism precaut. Emoțiile nu s-au justificat. Sediul cel nou s-a transformat în casa noastră confortabilă în foarte scurt timp, parcă am fi aici dintotdeauna. Cu toate schimbările de generație, de paradigmă, de climă, tot am reușit să găsim oameni minunați cu care să putem colabora frumos și să ne putem face meseria by the book. Nu sunt mulți, dar n-au fost mulți niciodată..

Am incheiat cu o echipă tânără, foarte dedicată, simpatică și foarte omogenă - am recrutat mult (pentru noi) anul acesta, și am avut noroc. Nu s-a mai râs atât de mult și atât de des în firmă de multă vreme. Încheiem cu mai multă încredere că, orice schimbări ne-ar aștepta înainte, comunicarea rămâne o funcție esențială și, chiar dacă digitalizarea și AI-ul ne vor lua mult din meserie, cât timp vom ști și vom simți mai mult, va fi bine.

 

Ce a fost frumos, greu, urât

Eu pornesc la drum cu ”prepare for the worst and hope for the best”. 2019 a fost mai bun decât m-aș fi așteptat și, în retrospect, cred că am găsit acel punct de echilibru în care avem și clienții pe care ni-i dorim, și colegii pe care ni-i dorim, și banii pe care ni-i dorim și atmosfera de lucru pe care ne-o dorim. După aproape două decenii de profesie, ar fi și cazul. Echilibrul acesta atât de greu de atins și atât de prețios este, probabil, cel mai frumos lucru care ni s-a întâmplat anul acesta.

Greu a fost și este în fiecare zi. Dacă stai să te uiți pe facebook, afli că e greu și să te scoli din pat dimineața. Nu știu cum e asta, eu am ”crescut” profesional într-o altă epocă și am o altă definiție a ceea ce înseamnă ”greu”. Sigur, avem probleme complicate de rezolvat pe loc în întâlniri de strategie și briefuri de creație date pe whatsapp la care trebuie să răspunzi în cinci minute sau ”până în ora 12”. Poți să te vaieți, poți să clachezi sau poți să realizezi că oricum pentru asta te-ai antrenat toată viața și să-ți asumi. De câte ori faci asta și îți iese, satisfacția e pe măsură.

 

Meme-ul lui 2019

Sunt mare iubitor de pisici, așa că aș umple prea mult spațiu cu toate meme-urile cu pisici care mi-au trecut prin fața ochilor și ”miau” plăcut anul acesta.

 

România la 30 de ani de libertate. Ce a câștigat, ce a pierdut

Am câștigat exact ce spuneți voi - libertate. Asta înseamnă că putem gândi și vorbi și crea fără restricții. Că putem să ne plimbăm când vrem noi prin Europa și prin toată lumea și nu ne mai pierdem vremea la coadă la portocale sau la telemea de 16, ci pe Netflix, ca tot omul. Că suntem parte dintr-o comunitate planetară și că putem vorbi în timp real cu oricine de oriunde la telefon sau pe una dintre nenumăratele platforme de comunicare. Eu îmi amintesc vremurile când scriam scrisori de mână și așteptam o săptămână ca ele să ajungă la destinație.

Cred că ne-am pierdut înțelegerea a cât de mult am câștigat. Cred că luăm multe lucruri de bune, fără să realizăm cum era fără ele. Văd cu oroare o recrudescență a ideilor comuniste îmbrățișate de oameni care nu au trăit experiența punerii în practică a acelor idei. Văd o reinterpretare a istoriei recente care mi se pare de-a dreptul orwelliană. Văd tot mai mulți oameni care ostenesc, sau se deprimă sau se retrag în fața unei avalanșe tot mai mari de... zgomot.

 

Libertate pentru tine

Libertatea este esențială pentru comunicare. Primul lucru pe care un regim dictatorial îl face este să controleze comunicarea și să reducă pe oricine la consens sau tăcere. Meseria asta e Dr. Jekyll & Mr. Hyde. Fără libertate, PR-ul e propagandă josnică. Fără libertate, n-aș face niciodată ceea ce fac.

 

Proiecte faine

In 2019 am avut bucuria să continuăm un proiect pe care l-am inițiat anul trecut pentru Kenwood, Cooking in Stilettos, în care am arătat cum poți găti amuzându-te și cum poți fi ”la cratiță” in your own terms.

Am sărbătorit, de asemenea, alături de Flanco, aniversarea lor de 25 de ani (Doamne, cât timp a trecut..) cu un proiect în care am împlinit, literalmente, 25 de visuri, ajutând 25 de oameni să facă o schimbare importantă în viețile și carierele lor, punându-le la dispoziție ce tehnologie aveau nevoie pentru a lua decizia și a face schimbarea.

 

Trenduri pentru 2020

Vom vedea o implicare tot mai mare a AI-ului în meseria noastră, deja se vede. Vom pune tot mai mare accent pe video și pe vizual și vom pierde tot mai mult din abilitatea de a scrie fraze lungi, paragrafe... texte. Deadline-urile se vor scurta și mai mult, după cum se va scurta și attention span-ul. Vom ”vorbi” tot mai mult pe text, vom dormi tot mai puțin, vom absorbi tot mai multă informație, mare parte din ea inutilă sau de-a dreptul falsă.

Și, la un moment dat, când vom ajunge la o limită, o să ne oprim și o să ne pară rău, rău de ce am făcut. Și vom face un restart. Dar mai e până atunci.

 

Ce ar putea să fie mai bine

Cred că ar trebui să ne reamintim care ne sunt valorile și de ce au fost ele definite ca valori acum multe secole. Nu tot ce e vechi e nașpa sau depășit. Unele lucruri care sunt vechi au ajuns să fie vechi tocmai pentru că au fost relevante pentru mai multe generații și au influențat omenirea mai mult decât la nivelul culorii buzelor sau dimensiunile fundului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Pozitii

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related