Pe de o parte au fost campanii create pentru ONG-uri sau pentru branduri mari, care au adus în prim-plan emoția, empatia și umanitatea. Valul de activism corporatist s-a extins în multe industrii, iar CSR-ul de tip photo opportunity începe să iasă din scenă. Pe de altă parte, s-ar fi putut face mai mult, dacă nu s-ar fi irosit multe energii în pitchuri nefinalizate. Simona Dan, Managing Partner The Public Advisors, face bilanțul tradițional alături de IQads. Mai multe despre inorogii din 2019, povestește ea mai jos.
2019, de la început și până la sfârșit
În urmă cu un an, anticipam ieșirea din scena a CSR-ului de tip „photo opportunity” și extinderea valului de activism corporativ către mai multe industrii. La un an distanță, aflăm faptul că unul din trei locuitori din oraș declară că a văzut sau a auzit despre o campanie de responsabilitate sociala („Puterea companiilor de a face bine”, octombrie 2019, studiu de percepție, în mediul urban, pe 506 respondenți, realizat de iSense Solutions).
Mai mult decât atât, din aceeași sursă aflăm că un brand care se remarcă în zona de CSR este privit ca având o abordare nouă, inovatoare, aceea de a face bine, și că brandurile care comunică în zona de CSR generează emoție pozitivă și îmbunătățește experiența consumatorului.
Așadar, anul 2019 se încheie pentru mine cu certitudinea că acest trend continuă și că CSR-ul rămâne un pilon important pentru branduri în construirea de experiențe pozitive și memorabile.
Ce a fost frumos, greu, urât
Dacă ar fi o creatură, 2019 ar întruchipa un unicorn, un simbol de puritate și grație, alergat de un White Walker. A fost frumos că am putut face campanii educaționale, cu impact în viețile oamenilor pentru Asociația Pacienților cu Afecțiuni Neurodegenerative din România, HOSPICE Casa Speranței, Teach for Romania, Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit „Viitorul”. Am fi putut face mai multe dacă nu ne-am fi irosit resursele în pitch-uri nefinalizate. Subliniez nefinalizate, nu pierdute. Suspendate din cauză de modificare de strategie, de tăieri de bugete, de schimbări la nivel de top management.
Ce a fost frumos e că am clădit relații trainice și sănătoase în interiorul echipei și cu partenerii noștri, clienți sau furnizori. Aniversarea de zece ani a agenției ne-a prins într-o formulă de aur în ceea ce privește echipa și rezultatele de business.
Citatul anului
“Nothing ever becomes real till it is experienced.” - John Keats
România la 30 de ani de libertate
La 30 de ani, România a câștigat curajul de a discuta despre următorii 30. Ce a pierdut? Timpul.
Libertate pentru tine
Libertatea pentru mine se află în strânsă relație cu educația, nu se poate una fără cealaltă. De la basicul „Libertatea mea se terminã acolo unde începe libertatea altuia”, până la respectul față de un punct de vedere diferit, în plan profesional.
În PR lucrurile nu sunt în alb sau în negru, iar multiplele nuanțe duc uneori la polarizări de opinie. Cu logică, argumente și un respect față de o altă părere, putem găsi o rută și mai valoroasă. De aceea e nevoie și de educație, de concentrarea pe transformare în spiritul liberei alegeri, cu scopul final de a ne dezvolta cu toții.
La ce ai lucrat
Campanie pentru introducerea cuvântului shaorma în DEX. Împreună cu partenerii noștri de la Boomerang am lansat dezbaterea asupra introducerii cuvântului „shaorma” în Dictionarul explicativ al limbii române. Campania am facut-o pentru promovarea unui restaurant din Iași. Ceea ce la început a fost un quiz pe Facebook pentru clienții restaurantului s-a transformat într-o convesație amplă, la nivel național și ne-a adus rezultate peste așteptări: peste 20 de milioane de opportunities to see, zeci de mii de interacțiuni în social media și un sfert de milion de euro salvați din bugetul clientului.
Aniversarea a 25 de ani de activitate Daikin in Romania. Pe lângă comunicarea corporate pe care o facem pentru Daikin, am avut ocazia de a realiza conceptul evenimentului aniversar, care a presupus multe activări inedite, printre care o carte aniversară oversized, un quiz prezentat de Pavel Bartoș cu echipe formate din parteneri & prieteni, proiecții, premii și alte momente interactive.
Campania „Cu o idee, mai puțină hârtie” pentru Banca Comerciala Romana. Acest proiect de comunicare internă a fost demarat pentru a sensibiliza angajații cu privire la conceptul de cultură paperless și a-i implica într-un concurs de idei pentru reducerea consumului de hârtie în companie. Provocarea cea mai mare a fost să le atragem atenția asupra problemei și să îi inspiram pentru a participa la concursul de idei. Așa că am început campania cu o serie de clipuri pline de umor, care îl au ca personaj principal pe unul dintre membrii echipei BCR, Bogdan. În aceste clipuri, Bogdan duce la extrem acest exercițiu și vine cu idei dintre cele mai amuzante pentru a reduce volumul de printuri: distruge imprimanta cu barosul, ascunde topul de hârtie de colegi, anulează comanda de hârtie pe ascuns și multe altele.
Seria de clipuri a fost desigur urmată de o serie de tactici și actiuni interne, însă modul neconvențional în care am demarat campania ne-a ajutat să punem acest subiect pe agenda angaților și să îi activăm să contribuie cu idei.
Campania „Generația NESCAFÉ 3in1”. A pornit de la o realitate: 84% dintre tineri renunță la visurile lor din lipsa curajului de a-și urma pasiunile. Campania a fost dedicată tinerilor cu vârsta de peste 18 ani care au ales să arate întregii lumi pasiunea lor. Fie că aveau talent la muzică, dans, desen sau orice altceva, tinerii se puteau înscrie cu un video pe www.nescafe3in1.ro pentru a avea șansa să se numere printre cei 10 câștigători ai unui premiu în valoare de 2019 euro fiecare, bani pe care să îi folosească ulterior pentru a-și dezvolta și susține talentul. Vlad Munteanu, Octavian Graure, Mihai Dimulescu (La povești cu Jimmy), Denisa Sima și Cătălina Ciobanu (Lee Heart) s-au implicat in campanie sub sloganul „Arată-ți talentul”, au invitat tinerii să se inscrie și, la final, au jurizat videoclipurile. În trei luni de campanie, 177 tineri și-au manifestat interesul față de această inițiativă depasind obiectivul initial cu 77%.
21 aprilie - Zi naţională a luptei împotriva traficului ilicit de mărfuri. Comunicarea și susținerea inițiativei Asociației ACTIV de a institui Ziua naţională a luptei împotriva traficului ilicit de mărfuri a fost printre prioritățile noastre în 2019. Obiectivul a fost ca prin adoptarea de către Parlamentul României a propunerii legislative privind instituirea zilei de 21 aprilie ca Zi națională să contribuim la informarea și conștientizarea cetățenilor cu privire la pericolele la care se expun în momentul în care achiziționează, în mod conștient, produse contrafăcute sau provenite din contrabandă.
A fost un proiect extrem de provocator pentru noi având în vedere categoriile diferite de publicuri cărora ne-am adresat, de la cetățeni de rând, la reprezentanți ai administrației publice, agenții economici, membri ai Parlamentului. Proiectul a câștigat Silver Award for Excellence la Romanian PR Award la categoria Public Affairs, Advocacy, Lobby.
Ce ți-a plăcut. Ce ai urât
În era în care experiența consumatorului a devenit unul dintre cei mai importanti piloni ai comunicării, am remarcat o nevoie din ce în ce mai mare a clienților de a face un twist în marketing. Anul acesta am înființat o divizie nouă în cadrul agenției care se ocupă de servicii integrate de PR & marketing, creînd astfel fuziunea perfectă între date și creativitate. Dorința tot mai mare a clienților de a ne ocupa noi de acest mix a dus la nevoia de a mări echipa care oferă servicii integrate de marketing și PR din cadrul TPA.
Campanii mișto făcute de alții
„România are sânge de rocker” campania inițiată de #MorningGlory și #RockFM, cu sprijinul Centrului de Transfuzie Sanguină București și al aplicatiei Donorium, cu scopul de a conștientiza și educa populația despre nevoia acută de sânge din spitalele din România și de a crește numărul donatorilor de sânge la nivel național.
„Cu toţii avem multă putere, cu toţii avem multă responsabilitate” - Publicis Conseil (Franța) pentru Orange. Trăim într-o lume digitală, iar PR-ul se folosește de aceste canale de comunicare digitale. Această campanie de responsabilitate socială arată însă modul în care tehnologia impactează uneori și negativ. Pe lângă beneficii există și riscuri.
Și ajungem astfel la o altă campanie cu un puternic impact social. Campania Lights On Romania, dialogul între românii de acasă și cei din diaspora. Instalația luminoasă cu mesajul „Mi-e dor de tine”, din Londra, care a devenit rapid virală pe rețele de socializare și care a primit și răspuns.
Trenduri pentru anul nou
Comunicarea se confruntă în prezent cu 5 chestiuni la care trebuie să se raporteze: încrederea, transparența, grupurile de suport, strategiile de conținut și tehnologiile emergente. Profesioniștii în comunicare din 46 de țări europene (inclusiv România) au realizat topul trendurilor în comunicare pentru a 13-a ediție a studiului European Communication Monitor 2019, iar acestea sunt:
- construirea și menținerea încrederii
- gestionarea vitezei și a volumului de informații
- explorarea de noi modalități de creare și distribuire de conținut
Ce ar putea să fie mai bine în 2020
Un lucru bun va fi că după interviul acesta vor exista mai puține pitch-uri nefinalizate, dar dacă ar trebui să-mi doresc ceva pentru anul viitor ar fi ca trendul care deja s-a conturat – campanii de PR având la bază un puternic content emotional – să aibă un parcurs ascendent.
Pentru că, indiferent dacă sunt create pentru ONG-uri sau pentru branduri cu capacitate mare financiară, sunt sigură că aceste proiecte care aduc în prim-plan emoția, empatia, umanitatea dau un impuls tuturor, de a fi cea mai bună versiune a lor.