[O, ce veste creativa] Mihai Caluseriu: Unii oameni sunt facuti sa nu se sperie atunci cand au de facut cadouri, iar creativii sunt astfel de suflete darnice

[O, ce veste creativa] Mihai Caluseriu: Unii oameni sunt facuti sa nu se sperie atunci cand au de facut cadouri, iar creativii sunt astfel de suflete darnice

Inca putin si incep sa apara brief-urile de Craciun pentru la anul. Recordul inregistrat de Mihai Caluseriu, Creative Director Conversion, este luna martie, cand nici nu apucase toata lumea sa stranga instalatiile. In caz de nevoie, bei un vin fiert cu scortisoara si intri in starea necesara. 

Creativii supravietuiesc aglomeratiei de sezon pentru ca sunt oameni darnici, care au mereu o idee in plus de oferit. Iar brandurile sunt tot mai ambitioase. Daca acum ceva timp oamenii abia asteptau ofertele de iarna sa cumpere abonamente cu mai multe minute si gadget-uri noi, acum totul este nelimitat si batalia se da pe timp. Brandurile pot face diferenta daca sunt atente la contextul social, crede Mihai. 

La fel ca tot romanul, nici el nu-i poate rezista lui Kevin din Singur acasa. Si crede ca, daca exista o plictiseala, ea se manifesta doar la inceputul sezonului, cand lumea inca nu s-a obisnuit cu gandul ca a mai trecut un an. Dar, incet, intram in mood si nici nu stim cand bate la usa curierul in Ajun. Ca sa fie asteptarea mai usoara, sa-l citim pe Mihai.  

 

Sarbatorile in publicitate

Sarbatorile de iarna nu sunt mereu motiv de reducere, poate mai degraba un prilej de bundles. Si e frumos sa fie asa, pana la urma. De Black Friday, ne iubim pe noi si ne luam chestii doar pentru ca sunt la un fel de reduceri, apoi vin imediat sarbatorile, ii iubim pe ei si cumparam totul impulsiv. Si atunci trebuie sa deschizi capacul borcanului pe care scrie emotional si te uiti la audienta: cine vrea stratul mai gros de dulceata, cui ii place mai discret, dar mai aromat, si tot asa. Cand se aprind luminitele pe bulevard, trebuie sa ai pregatit un platouas cu bunatati pentru fiecare.

 

Black Friday, mereu surprinzator

Cred ca cea mai cea gaselnita a fost campania in care aveai sansa sa ghicesti cam ce reducere va fi de BF la anumite articole si sa le blochezi la acel pret, dar de pe margine se citea amagirea oamenilor.  

Un aer de schimbare il aduc cei ce incearca sa vanda orice nu poate sta pe un raft, cum ar fi serviciile. O crestere frumoasa este in zona de servicii financiare si mi-ar placea sa prinda curaj acest trend, sa vedem campanii puternice din zone precum sanatate, transport, entertainment. 

 

Strategii de supravietuire

E Magia Craciunului. Unii oameni sunt facuti sa nu se sperie atunci cand au de facut cadouri, iar creativii sunt astfel de suflete darnice. Isi deschid mereu inima si inca mai gasesc ceva cald de oferit. Eu sunt pe principiul ca trebuie sa oferi mult pentru a ajunge la ideile cele mai frumos impachetate. Poate provocarea cea mai mare este sa intri in mood-ul de sarbatori atunci cand primesti brieful la inceputul verii si atunci apelezi la Elsa, pui pe casti It’s oh so Quiet si vezi cine mai serveste vin fiert cu scortisoara.

 

Asteptarile clientilor

In fiecare an, targetul de vanzari este mai mare si mai mare, cum de altfel este si sanatos pentru business. Lucrul asta ii forteaza si pe ei sa fie mai deschisi, mai indrazneti, mai ambitiosi. Reteta consacrata este sa pompezi bani in promovare, the bigger the better - cred ca ar fi cei ambitiosi. Apoi vine valul celor indrazneti, care incearca alternative cu buget nu neaparat redus ci mai degraba “smart”. Iar categoria clientilor deschisi nu stiu de ce am lasat-o la urma pentru ca este cea mai ofertanta din punct de vedere creativ, ei fiind dispusi sa aloce resurse in orice are potential, dar in paralel au acea plasa de siguranta cu un 2+1.

Schimbarea cea mai mare e mai usor de observat daca privesti cu o marja mai lunga in spate. S-au terminat vremurile in care abia asteptai iarna sa prinzi oferte cu multe minute si cu multi mega, acum totul este cam nelimitat. Apoi ne-au nelimitat si la gadgeturi si tot ce era de cumparat, astfel ca, in 2019, noua batalie este timpul pe care-l poate acorda fiecare pentru aceste lucruri. Timpul din fata televizorului, timpul pe care-l petreci in trafic, timpul in care plasezi o comanda, timpul in care iti ajunge coletul, timpul de retur.

 

La ce lucrezi si cu ce te mandresti? 

Cred ca sarbatorile sunt doar contextuale si asta ma bucura intr-un fel, pentru ca pregatim o tabara de un weekend ca o rasplata pentru elevele de liceu din toata tara ce au contribuit cu idei pe tema Ai for Earth, intr-un program sustinut de Microsoft Education. Dupa o idee pe care am lansat-o anul trecut la nivel de CEE, apoi a fost in State mai intai la NYC, apoi San Francisco si in final chiar in Seatle, la Microsoft acasa.

Cele mai frumoase momente ne-au fost oferite de colaborarea cu Microsoft Education atat pentru faptul ca simti ca pui umarul la o schimbare in bine a sistemului nu doar din Romania, ci si a tarilor din grupul CEE (care cam au aceleasi probleme ca ale noastre), cat si a faptului ca acest context ne-a permis sa instalam platoul direct in mijlocul actiunii - sa avem productie chiar in scoli, in licee si in facultati.

Pe plan local, cel mai mult ma bucura succesul Mathaus, la care am contribuit si noi prin campaniile de peste an si mai ales pentru evenimentul major de shopping - Black Friday. La fel, am reusit sa contribuim la cresterea foarte frumoasa a Eurolife in zona de asigurari. Iar o surpriza foarte placuta este colaborarea cu Edenia inceputa in acest an, in sensul ca suntem constant provocati la tot ce e nou, spre o zona experimentala.

Pentru Conversion, un an puternic a fost si in zona de UX, departament dezvoltat puternic inca de la inceputul acestui an, unde avem proiecte lansate, dar si ongoing, ce vizeaza ca audienta toti romanii: de la servicii financiare pana la sanatate, well-being si, evident, ecommerce si post-achizitie.

 

Campania preferata

Nu degeaba si la noi PRO-TV mereu rupe cu Home Alone de sarbatori; anul trecut Google a avut acel spin-off cu Macaulay Culkin si mi-a placut mai putin pentru gadget sau comedie, ci mai mult pentru bucuria de a vedea ceva nou la ceva vechi. La fel ar fi mers si cu Friends, si cu Seinfield, poate si cu MASH, ar fi killer extra cateva minute din oricare.

 

Poate fara nicio legatura, am primit de sarbatori acel assistant si il folosesc si azi. Technojoy!

  

Plictiseli de sezon

Cred ca plictiseala e doar la debutul sezonului, cand lumea nu prea se asteapta sa vina iarna atat de repede, de fapt sa se termine anul atat de repede. Si cand pe la mijloc de noiembrie incepi sa vezi oferte de Craciun, stai si te gandesti la cei ce pornesc reclamele inaintea camionului cu luminite cu acelasi drag ca la campaniile de Black Friday din timpul anului. Apoi intri in mood, dai like la pozele cu ler si la final iti faci socoteala daca-ti livreaza curierul la timp pentru seara de Ajun.

Cred ca o modalitate cinstita fata de romani de a face sarbatorile mai frumoase ar fi ca brandurile sa fie atente la contextul social. Daca avem capsa pusa pe frigul din calorifere, pe politicieni, pe dublul standard de la raft… vino cu o oferta care sa tina si de cald, care sa te impace sau cel putin care sa fie mai mult decat o bataie pe umar.

 

Ingrasarea porcului in Ajun

Paradoxul este ca la campaniile de sarbatori de obicei lucrul se incepe devreme, in timp ce Black Friday cumva vine neprevazut. Nimeni nu se asteapta sa fie BF pe final de noiembrie, sau poate nimeni nu se mai asteapta sa vina si noiembrie. Atat la client, cat si la agentie, se intampla an de an. 

Pana anul acesta recordul pentru prezentarea conceptului de sarbatori a fost in august, dar uite ca in 2019 primul brief a venit chiar pe final de martie, de la Oriflame. Ceea ce a fost ok pentru mood, ca inca mai mergeau instalatiile la Cota 2000, ceea ce va urez si pentru sezonul urmator.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related