Oamenii de marketing care fac un podcast au un avantaj: știu cum funcționează mașinăria promovării. Este și cazul lui Robert Katai, digital marketer și content strategist, care face un podcast despre marketing și viață și foloseștie metodic diferite strategii pentru a-și crește audiența: propriul site, social media, grupuri, YouTube, networking, conferințe etc. Creează tutoriale și conținut despre podcast, oferă consultanță și, în curând, și un curs.
Dar mai întâi a fost ascultatul. Robert avea nevoie de o distracție în timp ce dădea cu aspiratorul și a găsit-o: podcasturile. După un timp, și-a propus să lanseze Katai Podcast și să facă 50 de episoade înainte să tragă linie și să vadă dacă merită. Semn bun: se apropie deja de 100.
Spune că este multă muncă în spatele fiecărui episod, mai ales când ești one-man show. Dacă nu ești vedetă și nu ai deja o comunitate care să te urmărească, trebuie să pui osul la treabă și să construiești cărămidă cu cărămidă. Dar podcastul te și ajută. De exemplu, devii un ascultător mai bun, mai prezent. E și un fel de terapie. Mai multe despre podcasting, cu bune și grele, vă spune Robert.
Ideea podcastului
Prima dată am consumat podcast. Cred că înainte să lansez podcast, vreo 2-3 ani eram un mare consumator al podcasturilor, în special cele care sunt din zona de content marketing și social media. Poate cele mai multe podcasturi le-am ascultat în timp ce făceam curățenie.
Dacă ar fi să mă gândesc mai bine, podcasturile au fost punctul de compromis între mine și curățenia pe care trebuia să o facem în fiecare sâmbătă în casă. Vezi, Diana, soția mea, e din categoria - ziua de sâmbătă e zi de curățenie. Iar eu sunt din categoria - ziua de sâmbătă e zi de nimic. Așa că a trebuit să găsim cumva un compromis pentru că eu simțeam că pierd timp dând cu aspiratorul, ștergând praful și curățind baia. Dar când am bătut palma că voi face curățenie cu o condiție - îmi pun căștile și-mi văd de treabă - lucrurile au luat o întorsătură diferită. Simțeam că aspiratul începe să aibă o valoare mai mare decât doar de a face curățenie. Am dus aspiratul la un nou nivel, un nivel educațional pentru omul de marketing din mine.
Așa că după 2-3 ani de dat cu aspiratorul în timp ce am ascultat mii de ore de podcast am ajuns și eu la concluzia că poate ar fi momentul să testez acest tip de content nou în România. După un status pe Facebook, câteva comentarii și o decizie, am început să-mi documentez tot procesul de lansare al podcastului.
Statusul a fost scris în mai 2017 iar în octombrie 2017 am publicat primele 2 episoade. Promisiunea a fost că voi face 50 de episoade și apoi voi trage o linie să văd dacă a meritat, dacă voi mai continua și ce am învățat din întregul proces.
Ajutoare și tool-uri
Sunt un one man show în realizarea podcastului. Desigur, am unii colaboratori care mă ajută să scot ideile principale din podcast ca să pot crea o pagină pe blogul meu de fiecare dată când lansez un episod nou sau prieteni care mă ajută cu un sfat sau ceva. Dar nu există nicio echipă în spate. Mi-am cumpărat un Zoom H5 și 2 microfoane Audio Technica pe care le folosesc la înregistrare. Editarea episoadelor le fac în Garage Band, iar pentru promovare folosesc tool-uri precum Bannersnack - content creation și platformele de social media, e-mail marketing și blogging.
Nu știu dacă aș putea spune că recomand un tool anume. Știi cum e vorba aia, că fiecare pescar are undiță și momeală preferată. Așa că fiecare podcaster folosește un tool anume. Unii folosesc recordere complicate, alții ajung să folosească doar telefonul, alții merg în studiouri special amenajate, iar alții cară după ei toate sculele. Ideal ar fi să găsești ceva bun, simpu și ușor de folosit - asta în prima fază când te apuci de podcasting și apoi o să-ți dai seama ce-i bun pentru tine sau nu.
Alegerea interlocutorilor și a temelor
Asta cu alegerea invitaților la mine e destul de ciudată. Dat fiind faptul că sunt în Cluj-Napoca îmi aleg invitații după oportunitate. Dacă am știut că Smiley vine în Cluj, am ajuns cumva să vorbesc cu unul dintre angajații de la HaHaHa Production care m-au introdus. Dacă am ajuns eu în București și am vrut să fac un episod cu Andreea Esca, atunci m-am gândit să văd dacă știu pe cineva care poate să-mi facă introducerea Andreei. Ideea e tare simplă. Dacă îți faci lecțiile bine, vor veni și invitații.
Temele mele se învârt în jurul celor 2 subiecte principale pe care le-am ales încă de la început: despre marketing și viață. Că până la urmă asta e cu ce mă confrunt în fiecare zi. Strategii de marketing. Canale de comunicare. Content marketing. Și treburi de viață de care ne lovim cu toții.
Când vine vorba de un invitat, de obicei îmi fac temele de acasă, dar nu îmi pregătesc toate întrebările. Am un scop și câteva idei principale pe care vreau să le ating, dar discuțiile sunt la nivelul freestyle-ului. Am primit mesaje de la oameni care-mi spuneau că atunci când ascultau se simțeau ca și cum ar sta la masă împreună cu mine și invitatul și ar face parte din discuție. Mi-a plăcut ideea asta și cam acolo vreau să duc podcastul. Pentru unii podcasteri e mai ușor să pregătești întrebările de la început, să mergi pe o linie narativă și să atingi toate subiectele pe care ți le-ai propus. Pentru alții, e mai mișto așa la freestyle.
Pentru mine e o combinație între research + freestyle. Dar de fiecare dată când mă văd cu invitatul încerc să văd cum se simte și care e subiectul de discuție despre care nu a vorbit recent. Iar când simt că în discuție e un hot spot despre care invitatul meu vorbește cu drag, atunci pot schimba toată direcția discuției și o duc într-acolo. Dacă invitatul meu e fericit și se simte bine în discuție, eu sunt liniștit iar ascultătorul poate să audă o poveste pe care nu a auzit-o încă nicăieri.
Podcasturile în România
Chiar zilele trecute am lansat un episod în care i-am întrebat pe mai mulți podcasteri din România cum văd ei viitorul podcastului.
Și să știi că lucrurile stau exact așa cum au zis ei:
Avem nevoie de un produs audio care să fie de tip Serial și să atingă o masă mare de oameni. Ba mai mult, să aibă în spate câteva branduri care să susțină acest proiect și să ajungă la cât mai mulți oameni. Mi-ar plăcea să văd un produs de tip radiofonic (așa, ca pe vremuri), dar pus pentru mediul online. Cred că noi românii suntem destul de inventivi și creativi aici. Numai să vrem să facem ceva ce încă nu s-a făcut, dar să facem cu cap și cu o viziune pentru minim 3 ani. Iar aici vorbim deja despre un buget masiv, despre producție, regizare, actori, branduri, viziune, strategii și misiune.
Timpul va filtra podcasturile. La fel cum s-a întâmplat cu bloggingul și cu vloggingul. Mulți s-au apucat, dar puțini au rămas. Pentru că este multă muncă în spatele unui episod. Imaginează-ți că eu de exemplu mă ocup de tot: caut invitatul, iau legătura cu el, mă întâlnesc cu invitatul, înregistrăm episodul, editez episodul, îl public pe site, pregătesc toate materialele de promovare, îl promovez și apoi trec la următorul episod. Uneori am și 5 sau chiar și 8 episoade înregitrate în prealabil. În plus pe lângă asta mai am un job de 8 ore pe zi unde iubesc ceea ce fac, mai am o familie și alte pasiuni. Deci dacă vrei să faci ceva cu adevărat, atunci te apuci de treabă, faci minim 100 de episoade la un standard înalt și apoi tragi o linie și spui dacă a meritat sau nu.
Cred că evoluția este una interesantă și demnă de luat în seamă, dar ar trebui să fim și atenți că podcastingul nu e content video care să aibă o platformă gen YouTube sau Facebook, nu sunt pozele pe care le vezi pe Instagram sau blogurile pe care le găsești pe Google. Foare multă lume nici nu știe că are în telefonul lor (dacă e iPhone) instalat nativ aplicația Podcasts. Așa că de-aici începe educația. Iar asta dă un mare avantaj tuturor podcasterilor care s-au apucat din timp și muncesc la greu să producă un conținut de calitate pentru ascultătorii lor.
Câteva cifre
În medie, am undeva la 1500 de downloads. Dar depinde de 2 lucruri: invitat și subiect. Uneori un episod poate să treacă liniștit de 2500 sau 3000 de downloads.
Am făcut un studiu pe Twitter și i-am întrebat pe oameni care este cel mai important element pentru ei într-un podcast: moderator, invitat sau subiectul. 60% dintre aceștia au răspuns că topicul este cel mai important pentru ei, iar în egală măsură moderatorul și invitatul. Dar vezi, la noi în România dat fiind faptul că podcastingul încă e la început, ai nevoie de vedetele cunoscute să ajungă în aceste podcasturi, să le promoveze ca audiența lor să audă despre ele, să le asculte și să dea mai departe. Iar dacă din audiența lor se vor afla oameni care se vor abona la podcasturile respective, atunci e și mai bine.
E foarte greu să crești ca un podcaster în România. Dincolo de partea de a crea un podcast, mai e și partea de promovare. Unii cred că doar dacă lansezi un podcast și publici episoade, oamenii se vor înghesui să te asculte. Deloc. După înregistrare, editare și publicarea episoadelor urmează toată distracția: strategia de comunicare și promovare.
Am și scris un articol pe blogul meu în care am prezentat 3 motive pentru care nu ar trebui să-ți faci un podcast:
- Industria (lipsa de măsurare exactă a ascultătorilor, lipsa de recomandare și lipsa de monetizare)
- Podcastul în sine (dacă vrei să faci un podcast bun atunci trebuie să investești câțiva bănuți)
- Tu (de multe ori vezi oameni care-și fac un podcast doar ca să-și crească brandul personal, dar se vor lăsa după 5 sau în cel mai bun caz 10 episoade pentru că nu au văzut nici o valoare în acest proiect).
Inspirație și recomandări
Cred că depinde foarte mult de tipul podcastului și de cheful meu.
Podcasturi care mă inspiră din afară și pe care le ascult cu plăcere de fiecare dată când am ocazia:
- Akimbo - Seth Godin face o treabă extraordinară când vine vorba de podcasting. Subiectele pe care le alege și pe care care le prezintă sunt pur și simplu magnifice. Bine, poate de multe ori mă plictisește că nu are carisma de care aș avea uneori nevoie. Dar când vine vorba de carismă, atunci dau drumul la Gary Vaynerchuk și treaba-i rezolvată.
- How I Built This - Guy Raz este unul dintre cei mai buni podcasteri internaționali. Modul lui de prezentare al episodului și cum atinge subiectele discuției sunt pur inspiraționale.
- The Drag & Drop Show - sunt subiectiv pentru că este podcastul companiei unde lucrez - Bannersnack și de care sunt foarte mândru.
- WithoutFail - un podcast făcut de co-fondatorul Gimlet Media care aduce oameni din toate categoriile și atinge subiectul eșecului înaintea sau în timpul succesului.
Deși nu am neapărat podcasturi pe care le urmăresc și le ascult cu sfințenie fiecare episod. Însă cred că la noi în România încep să iasă niște podcasturi mișto.
- Sergiu Biriș - facă o treabă extraordinară adunând oameni din zona de tech și startups care vorbesc dintr-o perspectivă unică. Mai ales că Sergiu este din aceea industrie, au un limbaj comun, se completează în discuții și are o audiență exactă.
- Marian Hurducaș - cred că e singurul podcaster în momentul de față din România care face infotainment (informație și entertainment) și sunt obligat (de prietenia noastră) să-l ascult. Nu de alta, da și el e obligat să mă asculte.
- Zest - mă bucur că face un podcast dedicat celor care scriu și aduce oameni în urechile ascultătorilor. Sabina este o fată foarte harnică și asta se vede/aude cu fiecare episod. Mai mult, îmi place la nebunie poziționarea pe care a făcut-o cu podcastul ei folosindu-se de brandingul profesionist.
- How do you know - un podcast super fain făcut de Andra Zaharia (deși e în limba engleză) mi se pare că a atins un subiect atât de mișto încât mi chiar ciudă că nu m-a lovit pe mine inspirația asta.
Ar mai fi și alții, dar pe ăștia i-am ascultat în ultima vreme mai des.
Provocări
Aș putea spune că nu e chiar atât de dificil. De exemplu azi avem tool-uri precum Anchor.fm unde nu ai nevoie decât de 3 clickuri, un upload de podcast artwork și te poți apuca de înregistrat. Țelul celor de la Anchor.fm e să fie Youtube-ul podcastului, așa că vor să ușureze cât mai mult procesul de lansare și înregistrare al unui podcast. Dar dacă vrei să fii mai serios cu podcastingul, să-ți faci un website dedicat podcastingului, atunci trebuie să investești câțiva bani în această dezvoltare. De la un hosting profesionist plătit, unde ți se oferă playere și analytics accurate legat de ascultători, la downloads împărțit pe devices și platforme.
Dar cred că cea mai mare provocare pentru a avea un podcast este să îți alegi un subiect și să știi să te diferențiezi pe piață. De aceea multor vedete le este mai ușor azi să se lanseze în podcasting pentru că deja au o anumită voce, o autoritate și o audiență. Dacă nu ești vedetă, nu ai nici audiență și nici autoritate în domeniu, atunci aici trebuie să pui osul la treabă.
Așa că înainte să te apuci de podcasting trebuie să iei în calcul următoarele lucruri:
- Să îți găsești subiectul despre care vrei să vorbești: dacă ai un subiect care-ți place, despre care ai fi în stare să vorbești ore în șir sau chiar și zile fără să te obosești, dacă e primul lucru pe care-l cauți când îți deschizi telefonul dimineața atunci du-te pe el. Pune-te jos și scrie 20 de idei despre care ai putea vorbi în podcastul tău.
- Care este diferențiatorul podcastului? Răspunsul la această întrebare îți poate deja creiona strategia de promovare. Vrei să faci storytelling? Atunci treci de tipul de interviuri în care unul întreabă și altul răspunde. Du-te pe povești narative. Mai găsește-ți un moderator și discutați în doi despre subiectul ales. Diferențierea nu stă doar în subiect, ci și în formatul episodului.
- Ești în stare să depui multă muncă? Mai sus spuneam despre faptul că în spatele podcastului meu e un one-man-show. De la ales invitați, înregistrat și până la publicat și promovat. Gândește-te că de cele mai multe ori vei face o muncă care nu îți va aduce rezultate imediate. Podcastingul e ca o construcție. Trebuie să pui în fiecare zi cărămidă pe cărămidă ca să se vadă că ai construit un perete din întreaga casă. Este extrem de multă muncă, și poate de multe ori ai nevoie ca cineva să te ajute, ca cineva să te consulte sau să-ți ofere sprijinul de care ai nevoie ca să termini un episod și să mergi mai departe.
Lecții învățate
Să pot să stau la o discuție normală cu un om. Știi, la început eram foarte agitat în discuție. Mă uitam din 5 în 5 minute la telefon. Nu eram atent și parcă eram și egoist. Dacă obțineam ceea ce doream, mergeam mai departe și La Revedere.
Dar de când am început să fac podcast am învățat să stau, să ascult și să nu mă uit la telefon în timpul discuției. Ba mai mult, fiecare discuție mă învață că pauzele sunt bune în discuție. Că fiecare om are un stil aparte de a răspunde la întrebări și de a purta o discuție.
Cred că podcastingul poate fi chiar și o formă de terapie, unde învățăm să fim atenți la cei cu care vorbim, să fim atenți la discuție și să avem un flow al discuției din care putem scoate o învățătură.
Cu fiecare episod învăț ceva anume. De la fiecare invitat învăț un anumit lucru.
Monetizarea podcastului
Podcastul mi-a adus unele beneficii directe, iar altele indirecte. Cred că monetizarea nu ar trebui să stea doar în a face bani direct din podcasting, ci să ai capacitatea să înțelegi că e un long-shot game care la un moment dat will pay off. Monetizez podcastul prin consultanță și strategie pentru clienții care au de gând să lanseze un podcast sau au lansat deja un podcast și au nevoie de sfaturi pentru a-l crește.
De asemenea, pregătesc la începutul anului viitor un curs de podcasting (în prima fază aici în Cluj-Napoca). Dacă sunt doritori, pot să completeze acest formular și îi voi ține la curent când voi veni la București.
Promovare
Încep de la publicarea episodului pe site. Cred foarte mult că un podcaster profesionist ar trebui să investească într-un site, pentru că oamenii încă nu știu ce e ăla un podcast și că există audio stream-uri pe care le poți folosi pentru a asculta un podcast.
Așa că primul lucru pe care l-am făcut după ce m-am decis că vreau să-mi fac un podcast a fost să-mi cumpăr un domeniu, să-mi instalez o temă Wordpress și să îi găsesc un format de prezentare al episodului. Pentru că majoritatea episoadelor au peste 40 de minute lungime, a trebuit să creez un format de pus în pagină al episodului. Așa că am ales să mă concentrez pe 2 lucruri care pot fi un cârlig al omului care nu știe dacă să dea play sau nu la episod: să zic despre ce discutăm și să scot câteva citate și idei din episod.
Fiecare episod are un branding diferit. Am ales duotone ca stil de prezentare al podcastului pentru că se diferențiază în social media dar și pentru că-mi oferă o capacitate să mă joc cu culorile.
De altfel, aproape pentru fiecare episod creez un audiogram folosindu-mă de tool-uri precum Headliner sau un short video animat folosindu-mă de Bannersnack pentru a le pune pe social media.
De asemenea trimit un e-mail tuturor celor care s-au abonat la newsletter pentru a-i anunța că am publicat cel mai nou episod.
Și poate partea cea mai mișto este că aproape de fiecare dată, înainte să lansez un episod nou, scriu pe Facebook - Podcast is loading… Și asta îi ajută pe oameni să se pregătească de un nou episod din Katai podcast.
Cea mai bună strategia de promovare a podcastului e să te folosești de toate canalele de comunicare pe care le poți avea. De exemplu, unii se filmează atunci când înregistrează un podcast (exemplu Buhnici sau Micutzu) și pun pe Youtube unde se folosesc de audiența lor și de algoritmii Youtube pentru a ajunge la cât mai multă lume. Alții pun doar pe platformele de audio stream fără să mai pună pe site și se folosesc de notificările aplicațiilor.
Cred că fiecare podcast ar trebui să aibă o strategie clară de comunicare și să ajungă acolo unde îi este audiența. Dar de asta nu poți să-ți dai seama doar după ce testezi toate canalele de comunicare și apoi tragi linie, vezi ce e bun și investești acolo de unde vezi cele mai bune rezultate.
Planuri
Recent am început să înregistrez episoade și în limba engleză. Am ajuns la oameni care au avut un impact global cu munca lor. De exemplu la conferința GPeC am avut plăcerea să discut cu Vitaly Friedman (fondatorul SmashingMagazine - cel mai iubit site despre UI și UX world wide) sau cu un director de podcasturi de la una dintre cele mai populare companii media.
Un alt plan ar fi să gândesc noi formate și noi tipuri de episoade care să deblocheze creativitatea de a face episoade. De exemplu, am cerut mai multor podcasteri să-mi trimită un răspuns la întrebarea - Care este viitorul podcastingului în România - așa că acest episod a fost pus cap la cap și apoi publicat într-un episod de jumătate de oră unde se discută despre acest subiect din 8 părți diferite.