Sunt acele locuri in care, cand intri, vin peste tine o gramada de povesti simutan. AlbAlb este unul dintre ele: un univers al obiectelor de arta si design de toate felurile. Cea care a nascocit acest concept de spatiu, Cristina Olteanu, nu a vrut doar sa creeze o experienta diferita pentru cumparatorul de arta. Ci s-a gandit cum ar putea face astfel de articole accesibile ca pret pentru cat mai multi pasionati de arta si design.
AlbAlb nu este o galerie din turnul de fildes, ci un magazin de arta prietenos, care gazduieste 50 de designeri si artisti, din Bucuresti si alte orase ale tarii: Ploiesti, Brasov, Cluj, Sibiu, Timisoara, Arad, Iasi, Botosani. Sunt specializati in ceramica, marochinarie, textile, bijuterie, ilustratie si variaza de la nume deja consacrate in zona de arts & crafts din Romania pana la nume noi care expun pentru prima data in Bucuresti la AlbAlb.
Despre arta accesibila, cumparaturi, culori si albul necesar dintre ele, povesteste Cristina Olteanu in interviul de mai jos.
In domeniul artei de aproape 10 ani
Cristina Olteanu, fondatoarea AlbAlb, este o fata pasionata de frumos și lucruri cu poveste. Traseul meu de-a lungul timpului m-a dus din domeniile exacte, de la informatica si finante, la lucrurile dragi mie, arta și design. Dupa 2 ani petrecuti in domeniul bancar, au urmat mai multi la o casa de licitatii si apoi la o fundatie de arta, pana am simtit ca am experienta si curajul sa pornesc propria initiativa in domeniul creativ.
Legatura cu arta si designul a fost la inceput doar o pasiune care la un moment dat nu s-a mai lasat pusa pe locul al doilea si si-a cerut drepturi depline. Am ajuns sa lucrez in domeniul artei in 2010, dupa un curs intensiv de o luna despre arta si piata de arta la casa de licitatii Sotheby’s din Londra. M-am intors sa lucrez la casa de licitatii Artmark, experienta care a fost o adevarata scoala despre arta romaneasca, modul in care functioneaza piata de arta din Romania, dar si modul in care poti supravietui ca business in domeniul artei. Dupa aceasta experienta am descoperit si zona non-profit, coordonand fundatia de arta Art Encounters si bienala internationala cu acelasi nume de la Timisoara. Din 2018 am deschis magazinul AlbAlb.
Ideea, de unde a venit ideea
Ideea spatiului AlbAlb a venit din dorinta de a promova produse deosebite, lucrate manual, unicat sau in serii limitate, dar care sa fie accesibile unui public larg. Daca arta marilor maestri este destinata unei elite, la AlbAlb accentul se pune pe talent, design, mestesug si poveste. Este un loc foarte bun de cadouri, in care oricine poate gasi obiecte deosebite, de calitate, pe care sa si le permita.
Nu este o galerie, ci este un magazin unde vii sa cumperi, dar in care ai parte de o experienta diferita de cumparaturi, intr-o atmosfera relaxata, cu multe povesti si atentie pentru nevoile tale specifice.
Credits: Sorin Iacob
Contextul pe piata locala este unul prielnic, deoarece AlbAlb nu este prima initiativa care trebuie sa obisnuiasca piata cu acest segment, dar in acelasi timp, vorbim de o piata inca foarte tanara, astfel incat AlbAlb a avut sansa sa devina rapid vizibil si sa se afirme drept una din destinatiile principale in acest domeniu.
Prin mixul de produse atent selectionate si activitatile ce au loc in magazin, reusim sa ne diferentiem de celelalte magazine, foarte putine, care mai exista in acest segment. Poate cel mai mare procent din piata pentru acest tip de produse este acoperit inca de targuri, dar acestea sunt evenimente punctuale, ce au loc de cateva ori pe an si de multe ori sunt destul de generale din punct de vedere al produselor oferite. Reusim sa ne diferentiem de ele prin experienta de cumparaturi si prin selectia foarte atenta a produselor.
Conceptul
Numele AlbAlb a fost ales pentru a ingloba valorile care ne caracterizeaza. Este un concept accesibil publicului larg, jucaus, puternic vizual, dar in acelasi timp modern si inovator. Culoarea alb, pe langa ca este considerata suma tuturor culorilor, este si o culoare eleganta, pura, asociata cu designul minimalist.
Totodata, in arta exista conceptul de white cube, galeria precum un cub alb, in care accentul cade pe lucrarile de arta expuse. Asa este si la AlbAlb, noi propunem suportul pentru produsele designerilor si ale artistilor, dar ce trebuie sa iasa in evidenta sunt calitatile si povestile fiecarui obiect in parte.
Credits: Sorin Iacob
AlbAlb este si un cumul de 2 activitati principale, magazinul de la parter, primul “Alb”, si zona de cursuri si ateliere de la etajul vilei, al doilea “Alb”.
Ganduri la inceput de antreprenoriat creativ
Am pornit cu gandul sa realizez ceva ce sa aduca valoare adaugata atat pentru clienti, oameni in cautare de obiecte speciale, lucrate manual, de calitate si cu poveste, cat si pentru creatorii acestor produse, carora mi-am propus sa le ofer un loc adecvat, in care sa poata expune permanent si care sa ii promoveze corespunzator, lasandu-le lor timpul sa se dedice procesului creator.
Mi-am dorit sa creez un spatiu placut, in care sa vii cu placere si sa traiesti o experienta diferita de cumparaturi, un loc in care sa poti sa stai de vorba, sa cunosti povestea din spatele produselor si sa te umpli de energie pozitiva. Desigur, lor li se adauga obiectivele financiare, unde urmaresc sa cladesc un business care, pe langa satisfactiile pe care le aduce lucrul la acest proiect, sa se poata sustine si sa rasplateasca echitabil designerii si artistii reprezentati.
Credits: Sorin Iacob
Provocari
Piata de arta din Romania este inca una tanara, ce s-a recompus din ’90 incoace, sprijinita de eforturile marilor jucatori pentru a populariza achizitia de obiecte de arta si a educa o noua generatie de colectionari. Cu toate acestea, achizitia de obiecte de arta de artisti consacrati este o practica limitata la o nisa de oameni. Prin AlbAlb am largit aceasta nisa si am accesat o piata mai larga, a obiectelor de design si produse mai accesibile de arta, avand insa grija sa pastrez calitatea indiferent de pret.
Astfel, pretul mediu al produselor este mai scazut, dar frecventa vanzarilor este mai mare. Provocarile de a vinde arta sunt inca mari, dar pot fi compensate cu apetitul in crestere pentru obiectele de design autentic. Este nevoie de multa educatie si in parte de schimbarea unor mentalitati pentru a face oamneii sa aprecieze produsele de design care sunt unicat sau produse in serii mici, astfel incat sa fie deschisi sa ofere preturi mai mari decat pentru produse aperent cu acceasi functiune, dar care sunt realizate in cantitati mari, cu preturi de productie mici, cu forta de munca ieftina, in fabrici automatizate si transportate in jurul lumii.
Clientii Alb
AlbAlb se adreseaza oamenilor care apreciaza frumosul, povestisile, autenticitatea si creativitatea. Totodata, spatiul meu se adreseaza oamenilor care isi doresc o experienta de cumparaturi diferita, care nu sunt adeptii mallurilor si nici ai targurilor aglomerate, ci vor sa se umple cu energia pozitiva, creativitatea si povestile dintr-un spatiu atent curatoriat. Reactia consumatorilor a fost una extrem de pozitiva, m-am bucurat sa vad ca inca de la inceput a existat o curiozitate pentru acest concept si multi dintre cei care ne-au trecut pragul au revenit cu placere si ne-au recomandat si altora.
Cursantii Alb
La cursuri vin de obicei oameni ocupati, angajati la multinationale, dar cateodata si creativi si antreprenori locali, care vor sa se dezvolte continuu, cauta sa isi largeasca cunostintele si competentele, le place sa faca ceva practic, din afara sferei lor de activitati zilnice. Sunt oameni foarte faini, plini de viata si de creativitate pe care simt nevoia sa o puna cumva in practica. Varsta medie este in jurul a 35-40 de ani si majoritatea este detinuta de femei.
Credits: Sorin Iacob
Perspectiva vizavi de arta si de design este in continua dezvoltare, mai ales prin educatie, prin calatorii si apropierea de frumos. Este nevoie de timp si de acoperirea nevoilor de baza mai intai pentru a ajunge sa apreciezi calitatile artistice ale unor obiecte, dar aceasta este o evolutie fireasca si publicul devine cu timpul tot mai atras de aceasta zona.
Designerii gazduiti
Dupa un an si putin de la deschiderea AlbAlb am ajuns la aproximativ 50 de designeri si artisti. Ei provin din Bucuresti cat si din alte orase ale tarii: Ploiesti, Brasov, Cluj, Sibiu, Timisoara, Arad, Iasi, Botosani. Sunt specializati in ceramica, marochinarie, textile, bijuterie, ilustratie si variaza de la nume deja consacrate in zona de arts & crafts din Romania pana la nume noi care expun pentru prima data in Bucuresti la AlbAlb.
Selectia este foarte importanta pentru a ne asigura ca ramanem fideli conceptului magazinului si asteptarilor clientilor nostri. Selectia se face in principal pe 2 criterii: in primul rand produsele trebuie sa fie de calitate, de la materialele folosite, la procesul de realizare si modul de prezentare, pana la concept, sa existe un concept creativ si o continuitate a creatiei pentru acel designer.
In al doilea rand, vorbim de estetica produsului. Toate produsele sunt selectate de mine si trebuie sa se incadreze in directia estetica pe care o urmarim, care de obicei este mai greu de explicat in cuvinte, dar care face ca obiectele din magazin sa arate foarte bine impreuna si cumparatorii care au gasit la un moment dat ceva pe placul lor la AlbAlb, sa fie siguri ca, oricand revin, vor mai gasi produse care sa corespunda gusturilor lor.
Promovarea
Traim timpuri in care tehnologia ne-a invadat vietile si retele de socializare au devenit o parte integranta a vietii noastre. Cea mai mare parte a promovarii noastre are loc in mediul online, sursa din care ne vin si cei mai multi clienti. Suntem in zona Piata Dorobanti, unde nu se mai afla astfel de magazine si nici targuri, dar in care sunt multe cafenele si restaurante, astfel incat punem un accent deosebit pe comunicarea pentru publicul ce locuieste sau lucreaza in aceasta zona, dar si pentru expati si turisti.
Nevoia de arta
Arta s-a apropiat de oameni prin oameni care au dus la promovarea si popularizarea artei. Prin jucatorii mari din piata de arta din Romania, dar si prin initiativele mai mici, prin artisti care au devenit cunoscuti la nivel international, prin organizarea de expozitii din ce in ce mai numeroase si mai bine promovate, prin crearea unei retele de operatori culturali, prin existenta unui calendar artistic si cultural pentru marile orase din Romania, arta a venit tot mai aproape de oameni.
Cu siguranta mai este nevoie de multa munca in acest domeniu, dar fiecare operator in parte, fie el cat de mic sau de mare, mai face un pas inainte spre atragerea publicului catre arta. Odata cu dezvoltarea societatii, cresterea puterii de cumparare si globalizarea, este nevoie tot mai mare de arta pentru a atinge si alte dimensiuni sprirituale ale existentei si pentru a reusi sa te individualizezi prin produse exclusiviste din punct de vedere al conceptului, indiferent de pretul si numele pe care le poarta.
Ce urmeaza in 2020
Pentru anul care vine ne dorim sa ne concentram mai mult pe zona de turisti si expati, cu o comunicare dedicata pentru acest target, online si offline. Totodata, vrem sa dezvoltam magazinul online existent. Momentan pe site-ul AlbAlb avem doar o selectie din produsele disponibile in magazinul fizic si vrem sa crestem magazinul online pentru a adresa mai bine nevoile angajatilor ocupati care nu isi gasesc timpul pentru a bate drumul pana la magazin, cat si cererea din tara.
Nu in ultimul rand, pentru 2020 ne propunem sa tinem aproape comunitatea deja formata in jurul magazinului, sa le oferim cat mai multe ocazii speciale sa ne viziteze si sa ne asiguram ca fiecare vizita va fi o bucurie si ca vor gasi produsele si experienta pe care si le doresc.