[REC și la podcast] Laurențiu Mihai (Banii Vorbesc): Nu am făcut podcastul pentru susţinere financiară, ci mai mult din pasiune

[REC și la podcast] Laurențiu Mihai (Banii Vorbesc): Nu am făcut podcastul pentru susţinere financiară, ci mai mult din pasiune

Dacă azi numărăm câteva zeci de podcasturi românești, acum câțiva ani peisajul era pustiu. Cu câteva excepții. Una dintre ele este podcastul Banii Vorbesc, găzduit de Laurențiu Mihai, în echipă cu Sorin AmzuBanii Vorbesc are trei ani și peste 80 de episoade, în care gazdele și invitații au oferit informații utile celor interesați de educația financiară. Deși e un podcast de nișă, timpul și experiența și-au spus cuvântul și episoadele sunt ascultate azi de câteva mii de persoane fiecare. Mult? Puțin? Pentru o piață în creștere, e bine. 

Laurențiu spune că a avut noroc să facă echipă cu cineva pasionat și să lanseze podcastul complementar unui blog care avea deja o comunitate și canale de promovare construire. Asta îi ajută în promovare și în împărțirea efortului. 

Nu te lași de job pentru podcast, spune el, dar e încrezător că formatul prinde avânt în România și știe că niciun succes nu vine peste noapte. Mai multe despre provocări și lecții la trei ani de podcasting, vă spune Laurențiu. 

 

Ideea podcastului 

Podcastul Banii Vorbesc este un podcast realizat în echipă. Ideea a venit de la Sorin Amzu care mi-a propus să facem un podcast despre educaţie financiară. La vremea respectivă (acum 3 ani), erau foarte puţine podcasturi în România şi am fost un fel de iniţiatori. Pe domeniul educaţiei financiare, abia acum au apărut alte podcasturi puţin mai nişate pe partea de investiţii. 

Podcastul a apărut în ideea de a oferi conţinut diferit către un public ţintă diferit, care nu are timp să citească articole normale şi care doreşte să asculte un material util în timp ce stă în trafic sau stă la birou. 

De când ne-am propus să facem podcastul, cred că a durat undeva la 1-2 luni până la primul episod. În acest moment, avem peste 80 de episoade în cele 3 sezoane realizate (câte un sezon în fiecare an).

 

Ajutoare și tool-uri 

Ajutorul cel mai mare este de la Sorin Amzu, colegul meu de podcast, care se ocupă cu partea tehnică, cu înregistrările şi cu editarea. 

Episoadele sunt în formă de interviuri cu diferiţi invitaţi, iar totul se întâmplă pe Skype. Se înregistrează episodul şi se editează.

Ulterior, este adăugat pe blog şi automat, prin feed, pe toate canalele de streaming ale blogului: iTunes, Stitcher, YouTube. Avem, mai nou, şi episoadele FinNews, unde prezentăm cele mai noi ştiri de educaţie financiară de pe glob.

 

Alegerea interlocutorilor și a temelor 

Alegerea temelor porneşte de la ideea principală: interviuri care să-i ajute pe ascultători să câştige, să economisească sau să investească mai mulţi bani. În funcţie de această direcţie, ne alegem invitaţii. Nu sunt invitaţi doar persoane cunoscute. Am invitat şi persoane mai puţin cunoscute care au ceva util de spus şi de prezentat. 

Cele mai frecvente teme au fost despre investiţii: cum să investeşti la Bursă, în imobiliare, în afaceri şi multe alte subiecte. 

Majoritatea invitaţilor sunt prieteni sau bloggeri din domeniul educaţiei financiare care au un background destul de bogat în acest domeniu. Ne dorim ca pe viitor să invităm şi „vedete” care să ne povestească despre cum îşi administrează banii personali. Cred că ar fi un pas important pentru noi în următorul sezon. 

Cât despre discuţiile avute, pornim de la o serie de întrebări stabilite înainte de interviu şi, în funcţie de discuţii, aceste întrebări evoluează pentru a afla cât mai multe informaţii utile.

 

Podcasturile în România  

Podcasturile au început să prindă avânt în România şi au apărut tot mai multe. Eu mă bucur să văd că apar tot mai multe pentru că asta înseamnă că românii au început să le asculte. Dacă, până acum, în maşină ascultam doar muzică/radio, acum am început să ascult tot mai multe podcasturi şi cărţi audio. 

Încă suntem la început de drum, dar trendul este de creştere. Aşa cum radio-ul creşte de la un an la altul, aşa şi numărul de ascultăţori al podcasturilor va creşte foarte mult.

 

Câteva cifre 

Dacă la început erau câteva sute de ascultători pe episod, acum au început să fie cam 2-3 mii de ascultători/descărcari directe pe blog. Mai sunt câteva mii de ascultători şi pe platformele care ne găzduiesc podcasturile. 

A crescut frumos, însă să nu uităm să podcastul Banii Vorbesc se află într-o nişă. Partea bună este că această nişă creşte frumos şi în România.

 

Inspirație și recomandări 

Înainte să apară podcastul Banii Vorbesc, cred că doar podcastul lui Florin Roşoga mai era în România pe un domeniu, să zicem, conex. Am ascultat de acolo multe interviuri interesante care m-au ajutat. 

Podcasturi de afară sunt foarte multe: Smart Passive Income cu Pat Flynn, Beyond Finances, Smart Money, The Dave Ramsey Show, ChooseFI şi multe altele.

 

Provocări și lecții învățate 

Dacă formezi o echipă cu cineva pasionat de acelaşi domeniu şi de podcasting, atunci totul este mai uşor. Mă bucur tare mult că suntem o echipă care face asta şi timpul este împărţit.

Din podcast nu reuşeşti să câştigi ca să renunţi la alte joburi, de aceea este bine să faci podcasturi pe domeniile care îţi plac foarte mult şi să accepţi provocarea a de oferi informaţii utile.

Provocările au fost la început să găsim un mod de lucru împreună şi să avem partea de editare cât mai eficientă. Acum a rămas să găsim timpul necesar şi să avem invitaţi importanţi care să aibă un cuvânt greu de spus când vine vorba de educaţie financiară. 

Am învăţat ce am învăţat din orice proiect la început de drum: succesul nu vine peste noapte şi este nevoie de multă muncă pentru a avea un impact în comunitate. 

Am învăţat foarte multe despre cum să promovezi un podcast. Poate încă nu îl promovăm la adevărata valoare, dar suntem pe drumul cel bun şi sper să ajungă la cât mai multe persoane.

 

Monetizarea podcastului 

În acest moment, nu monetizez podcastul. Am încercat diferite colaborări, dar au fost pe termen scurt şi mai mult pe partea de barter. 

Avem de gând să-l monetizăm – principal pentru noi este să atragem public mai mult pe fiecare episod şi după să găsim un sponsor/partener principal care să primească o reclamă în fiecare podcast realizat. 

Important de menţionat este că nu am făcut podcastul pentru susţinere financiară, ci mai mult din pasiune. Intenţionăm să-l monetizăm, dar nu este o prioritate.

 

Promovare 

Promovarea se face prin metodele clasice pe care le ştim cu toţii. Partea cea mai bună a podcastului a fost că el a apărut ca un proiect al blogului şi se promovează prin toate canalele din jurul blogului: paginile de Social Media, comunităţi de pe Facebook şi newsletter. 

Este ideal să porneşti un podcast atunci când ai deja o infrastructură. Dacă eşti la început de drum, trebuie să dezvolţi infrastructura şi să te concentrezi pe canalul cel mai important după părerea mea: Facebook. 

Important este să fii şi pe cât mai multe platforme de streaming care te vor ajuta. Titlurile podcasturilor sunt importante pentru că pot avea rol de SEO pe toate aceste platforme. Oamenii mereu sunt în căutare de informaţii preţioase iar podcastul tău trebuie să apară acolo unde este căutare.

 

Planuri 

Planul de viitor este să creştem numărul de invitaţi şi să atragem şi vedete care să ne vorbească despre stilul lor de viaţă. Cred că oamenii ar fi foarte interesaţi să afle şi de la oameni cunoscuţi cum îşi gestionează finanţele personale, nu doar de la specialişti. 

Avem de gând să facem noi episoade cu „Povestea mea” – un tip de monolog în care un invitat vorbeşte despre cum a ajuns în locul unde se află acum şi care este povestea lui financiară.

Dorim să continuăm proiectul şi să creştem numărul de oameni care ascultă podcasturi în România. Cred că este un trend care va creşte din ce în ce mai mult.  

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related