Anul acesta, Ana-Maria Diceanu, CEO al Brain 4 Strategy, a fost intr-un soi de rollercoaster incercand sa isi consolideze agentia in piata, dar si sa dezvolte proiectele asociatiei Global Women in PR. A castigat multe pitch-uri in 2019, ca atare stie deja ca anul 2020 o sa fie anul implementarii, dar si cel in care isi dubleaza cifra de afaceri.
“Consultanta m-a facut nomada, ceea ce e un KPI al libertatii pentru mine. Pe cont propriu, pot porni de la zero proiecte, contribui la dezvoltarea celor care imi plac si pune umarul la cauze care imi merg la inima. Iar asta inseamna toata libertatea profesionala pe care mi-o pot dori.”, mai spune Ana-Maria Diceanu.
Mai multe despre libertate si campanii indraznete povesteste Ana-Maria in cele care urmeaza.
2019, inceput si final
In martie anul acesta am tras linia unui an de antreprenoriat. Cand pleci pe drumul asta si nu mai ai 20 de ani, naivitatea si optimismul de la varsta aia, nu pleci neaparat cu visuri si sperante. Tot ce iti doresti este sa iti pui experienta la treaba si sa faci ceea ce iti place la standardele pe care ti le impui tu. Asta am facut de la inceputul la finalul lui 2019.
A fost un an peste asteptari, unul care practic mi-a aratat si confirmat ca, daca iti faci treaba bine, cu pasiune si nu faci rabat de la standarde, oamenii vin catre tine, te cauta si iti respecta profesionalismul. Ma bucur ca „brain” nu este doar o nume de firma, un obiectiv la care doar visez, ci s-a concretizat si vazut in tot ceea ce am facut in 2019 pentru clientii Brain 4 Strategy. Asa ca inchei 2019 cu entuziasmul unei fete de 20 de ani.
Si intre cum a fost
Spectaculos, cu mult rollercoaster. Am intalnit o multime de oameni inteligenti, frumosi, interesanti, si ma tot intreb unde am fost anii astia de nu m-am intersectat cu ei. Sau, de ce nu, mi-am acordat pana acum timpul necesar pentru a-i descoperi. Am vorbit anul acesta cu mai multi oameni „noi” decat am facut-o in ultimii cinci ani. Asta a fost partea spectaculoasa.
Partea grea. Atunci cand vrei sa construiesti ceva de la zero in conditiile in care incerci in paralel sa construiesti, tot de la zero, o asociatie care sa ajute industria si aici ma refer la Global Women in PR, vrei sa dezvolti si proiectul de Media Literacy lansat dintr-o joaca, dar care a ajuns sa primeasca grant-uri de la companii care cred in initiativa. Si, in acelasi timp, vrei sa cresti si doi copii frumosi.
La un moment dat, universul iti pune frana. Asta a fost momentul urat. Atunci de fapt iti dai seama ca succesul nu este nimic fara energia de a construi. Astfel, am ajuns sa cresc echipa si chiar sa imi doresc sa o mai cresc si la inceput de 2020 pentru a putea face tot ce imi place, toate cele mentionate si inca mult mai multe. Mi-a parut rau ca am si dezamagit pe parcursul anului, nu am reusit sa raspund tot timpul “prezent” in fata clientilor, dar un lucru stiu sigur: ceea ce am livrat a fost tot timpul brainy.
”Bine ca se încheie” sau ”Cel mai bun an de pana acum”
Mai degraba as spune „This is the beginning of a beautiful story”. Este o noua etapa a vietii mele in care am intrat cu mult entuziasm, cu speranta si emotii. 2019 a fost anul in care teama s-a risipit treptat si a ramas entuziasmul.
Gif-ul anului
Romania la 30 de ani de libertate
A pierdut inocenta, a castigat transparenta. A castigat o piata libera, o economie in crestere, posibilitatea antreprenoriatului si a pierdut, oricat de paradoxal ar parea, o zona de confort, in care jobul, familia, pana si saracia erau pentru totdeauna. A castigat activism, ceea ce ma bucura enorm, autenticitate si o pluralitate de voci, care se aud din ce in ce mai limpede.
Libertatea in munca ta
Iti dai seama ca o antreprenoare aflata in primul an de business, cu zeci de proiecte si doi copii, face in fiecare zi skydiving inainte de cafea, atata libertate am. Glumesc. Imi asum deciziile care m-au adus in acest punct si imi limiteaza programul de zi cu zi. Cat despre libertatea tradusa in munca, pot da exemple punctuale: astazi stiu de unde voi lucra maine, dar nu si poimaine – pot sa fiu la client, intr-o cafenea, la facultate, in masina, tren, avion, in Bucuresti, in Berlin sau in New York.
Consultanta m-a facut nomada, ceea ce e un KPI al libertatii pentru mine. Pe cont propriu, pot porni de la zero proiecte, contribui la dezvoltarea celor care imi plac si pune umarul la cauze care imi merg la inima. Iar asta inseamna toata libertatea profesionala pe care mi-o pot dori.
Cele mai tari proiecte
Cele despre care nu pot sa vorbesc prea mult, fiind vorba de crisis management si crisis prevention pe care le fac pentru companii multinationale. Am pornit un business si am dedicat 2019 consolidarii lui. Asta inseamna ca am mers la multe pitch-uri si am castigat multe; ca atare, 2020 o sa fie pentru mine anul implementarii.
La nivel personal, sunt incantata ca am inceput sa predau PR Measurement la facultate, pentru ca, dincolo de media literacy si Global Women in PR, vreau sa contribui la profesionalizarea acestui domeniu la firul ierbii. Chit ca asta inseamna ca unii tineri sa inteleaga ca PR-ul nu inseamna doar sa te anturezi cu influenceri si VIPs, ci sa obtii rezultate concrete si cuantificabile, sa pui osul la dezvoltarea unei companii si la atingerea unor obiective de business. Apropo de ele, e fain si ca in al doilea an de antreprenoriat dublez cifra de afaceri.
Campanii cool in 2019
Am apreciat foarte mult campaniile care au avut elemente de tech si digital, cum a fost cea de la Samsung si Enescu. Mi se pare spectaculoasa combinatia unui element atat de clasic, cum e muzica simfonica, cu realitatea augmentată, realitatea virtuală și o aplicație dedicată festivalului.
O alta favorita a mea din 2019 e campania dedicata FRIENDZONE, serialul online de divertisment marca KFC Social Entertainment Channel. De altfel, apreciez mult si filosofia locală a brandului: “Fii pe bune, nu perfect!”, dar si faptul ca a fost creata si o "cireasa pe tortul" produselor oferite de companie: conținut quality in materie de divertisment.
Trenduri in 2020
Data o sa conteze din ce in ce mai mult. Daca in Romania inca nu s-a vorbit foarte mult de masurare si evaluare, in 2020 o sa vedem din ce in ce mai multe discutii in zona asta. Se cer date de la influenceri si legate de campaniile pe care le fac, se cer date de la media, de la social media. Mai mult, PR-ul trebuie sa invete sa interpreteze toate aceste date.
In 2020, stim ca generatia Z o sa reprezinte undeva la 40% din populatia globului, deci brand-urile o sa inceapa din ce in ce mai multe sa se adapteze acestui consumator care este digital savvy, fara brand loyalty si cu o viziune foarta clara despre ce inseamna o lume mai buna. In acest sens, sper sa vedem mai multe campanii inovatoare, disruptive si construite in jurul unor valori de responsabilitate. Tocmai de asta ma bucura foarte tare sa spun ca impreuna cu Global Women in PR o sa traducem in 2020 cartea Generation Z a lui Chloe Combi.
Daca acum doi - trei ani vorbeam despre „rise of the video”, cred ca avenit momentul sa vorbim despre „the rise of podcast”.
Cum ar suna viitorul mai bine in 2020
2019 se termina cu sperante pentru Romania, 2020 se anunta si mai frumos. As rezuma anul care tocmai se incheie cu un singur cuvant: trezire. Am vazut una politica, materializata in prezenta la vot, am vazut una a constiintei civice (oamenii cer socoteala autoritatilor), am vazut inclusiv una a brandurilor, care invata sa mizeze pe autenticitate si responsabilitate sociala. S-o tinem tot asa, zic.