Olivia Grigorescu este publicitar de pe vremea cand nu existau reclamele online. In urma cu 18 ani, a preluat partea de productie si BTL a agentiei Next Avertising. Alaturi de o echipa mica, dar croita sa faca lucruri mari, si-a lasat creativitatea sa se manifeste in cele mai diverse moduri. Intr-un an a comandat un transport cu iepuri mari de plus, tocmai din Republica Moldova, care au fost descarcati pe holurile agentiei. Si acolo au ramas pana au fost trimisi catre noii lor stapani, beneficiarii unei campanii pentru un client al agentiei.
Mergand inainte cu viata, Olivia a descoperit la un moment dat intr-un market din Germania “raiul” produselor bio eco organice. N-a trecut multa vreme si prietenele ei au asaltat-o cu liste de comenzi. Asa ca, de cate ori mergea in vacanta, se transforma vrand-nevrand in buyer de produse bio. De acolo a inceput povestea magazinului BEO Store, pe care astazi il detine aproape de Parcul Icoanei.
“Consumatorii produselor noastre in general sunt cei care se opresc un pic din viteza vietii, citesc eticheta produselor si isi pun intrebarea daca este necesar sa consume zilnic tabelul lui Mendeleev in diverse forme.”, spune Olivia.
Olivia Grigorescu povesteste despre inceputurile in publicitate si calatoria ei catre antreprenoriat si despre piata produselor certificate bio, in continua crestere in Romania.
De la marketing la publicitate
Viata mea in “zona” publicitatii a inceput in presa, de fapt. Am fost director de marketing la Ringier Romania, unde am construit cu seful meu de atunci un departament de marketing de la zero. Acolo am avut ca proiecte de suflet lansarea revistei Unica si lansarea TV Mania. Printre multe alte atributii ma ocupam si de relatia trustului cu agentia de publicitate, lucru care mi-a placut maxim si m-a facut sa imi doresc ca, in timp, sa lucrez in advertising. Prin 1999 am plecat de la Ringier cu o noua provocare si anume sa conduc o agentie de outdoor, ma rog, era mai degraba un broker - cum se spune acum. Am facut si acolo echipa frumoasa si am invatat mai detaliat structura de business si dezvoltare in zona de panotaj. Am inceput sa lucrez doar cu clienti directi si mereu m-am simtit provocata de modalitatile de promovare ale momentului - radio, presa, tv, productie si BTL.
In 2001 a luat fiinta Next Advertising datorita faptului ca majoritatea clientilor cu care lucram in OOH intrebau de ce nu facem si radio, tv sau de ce nu facem evenimente. Asa a aparut Next, cumva la “cerere”. Bineinteles ca nu am facut eu singura agentia. A fost o noua provocare profesionala, care a meritat din plin, mai ales ca rezultatele si satisfactiile au venit chiar la inceput. Am ales sa ma ocup de partea de productie si BTL a agentiei, de care ma ocup si astazi. Mai putin de BTL, care a inceput sa “moara” usor usor dupa 2014.
Amintiri din inceputurile la Next
Am extraordinar de multe amintiri legate de inceputurile lui Next si as putea sa umplu zeci de pagini, insa am sa ma rezum la amintirile legate de echipa de 6 oameni cu care a inceput Next, care duceau conturile unor clienti foarte mari. Eram o echipa care se dedica cu pasiune si placere proiectelor pentru care timpul nu exista.
Lucram ziua, lucram noaptea, mergeam la prezentari, implementam, culegeam laurii. Mereu era cineva la birou, mereu in weekend sau de sarbatori ieseam toti si sarbatoream, mereu cineva sarea in ajutor, daca era nevoie. Imi mai amintesc, printre altele, ca in primele 6 luni eu faceam si facturile catre client. Nimeni nu avea timp sa gasim pe cineva, care sa vina sa lucreze cu noi zi de zi.
Vremurile de demult ale publicitatii
Pentru mine au fost cele mai frumoase vremuri, dupa vacantele din copilarie de la bunici. Toate proiectele au fost provocatoare pentru mine insa da, am avut unele care mi-au ramas in suflet si as putea mentiona Campania de Fidelizare Siemens, proiectele de Craciun pentru Ringier Romania si apoi Adevarul Holding, zeci de petreceri de Craciun pentru clientii nostri, proiecte de Paste pentru diversi clienti.
Imi amintesc de unul in mod particular pentru ca am daruit iepuri de plus de 1,80 m inaltime, facuti pe comanda undeva in Republica Moldova. Cand a venit transportul, am blocat toata agentia si tot accesul in agentie cu iepurii. Am trait asa printre ei pana i-am livrat la viitorii lor stapani.
Am mai avut un proiect frumos pentru Kinder. Aici s-a scris o piesa de teatru pentru copii bazata pe surprizele de atunci din oua, iar spectacolul s-a jucat la Tandarica si a avut mare succes. Am fost implicata in toate proiectele de outdoor ale clientilor nostri, care nu insemnau doar panotaj, ci si constructii in piete si parcari sau evenimente integrate. De asemenea, toata zona de productie neconventionala a fost o provocare pentru mine.
Raiul produselor bio din Germania
Inainte de 2012, cand am nascut cel de-al doilea copil, mergeam an de an in acelasi loc la schi in Germania. Intr-una dintre ierni am descoperit un supermarket bio. “Ce este acest supermarket?”, mi-am zis. “De ce se numeste el bio, ce vand ei acolo?”. Evident ca am fugit intr-una din zile sa vad cu ce se ocupa. Am gasit un supermarket relativ normal, cu zona de legume proaspete, cu o structura de supermarket complet, insa cu niciun brand cunoscut. Am inceput sa caut si sa citesc despre anumite branduri pe care le am vazut acolo. Si asa am aflat de Bio, de Organics si de Eco.
Am inceput sa fac conexiuni si am umplut la intoarcere acasa un portbagaj de detergenti pentru spalat rufele copilului, la niste sacose de biscuiti, la un bax de ciocolata, paste si ceva cosmetice. Am ajuns acasa si le-am povestit prietenelor mele ce am descoperit, ce am citit.
In Bucuresti nu am gasit la vremea aceea nici macar un pachet de biscuiti bio. Am asteptat iarna urmatoare sa mai ajung in “rai” la magazinul din Germania. Iar in urmatorul sezon am venit acasa si cu cateva comenzi pentru prietenele, una de detergent de rufe, alta de cosmetice, alta de cereale. Si am continuat asa pana s-a nascut cel de-al doilea copil al meu. Vacanta mea de iarna se transformase intr-un job de achizitie si transport in Romania a cat mai multor produse bio, eco si organice.
Primii ani de balamuc antreprenorial
Am gasit din ce in ce mai multe informatii despre ce inseamna bio, care este diferenta intre bio si oragnic, ce inseamna chimicalele. Inainte sa nasc cel de al doilea copil m-am gandit ca poate ar fi intelept sa-mi comand online produse pentru el. Pe de alta parte, iubitul meu Pedro imi tot zicea ca am putea deschide un astfel de magazin in Bucuresti, fiindca sigur ar merge. Apoi prietena mea Francesca, rezidenta in UK, mi-a spus ca se ocupa ea sa caute furnizori, daca ne decidem sa incercam un business cu produse bio in Romania. M-au convins.
Primii 2 ani au fost de balamuc. Am facut o firma pe care sa facem comert, am inceput sa aducem produse bio si organice. Apoi ne-am apucat sa facem un site si, cand sa “ urcam” din produse, am realizat ca majoritatea se apropiau de termenul de expirare. Atunci am decis sa le impartim pe la prieteni, colegi, cunoscuti sa vada cum sunt, sa le explicam care este diferenta intre chimicale si certificat organic sau bio. Tot procesul a fost primit cu bratele deschise de toti. Atunci ne-am hotarat sa facem pentru incepur doar magazinul fizic, am lasat la o parte site-ul.
Habar nu aveam cu ce se mananca un magazin insa aveam sa aflam curand. In primul rand am gasit numele - BEO Store - plecand de ideea ca vrem sa se numeasca Bio Eco Organics Store, dar nu s-a putut inregistra asa. Atunci am prescurtat si a iesit BEO Store. Apoi, logic aveam nevoie de o alta firma si de aici a inceput propriu-zis antreprenoriatul si in acte.
Piata produselor certificate bio
La acest moment exista produse bio, organice sau eco si in marile supermarketuri, ceea ce ma bucura fantastic, deoarece scopul final este ca toti sa traim mai sanatos.
Cand am deschis noi magazinul, veneau mamici sa cumpere geluri de dus, biscuiti, ceai pentru copil, si le explicam ca, daca hainele sunt spalate cu chimicale, este aproape irelevant ce bagi in gura. Daca hainele si asternuturile cu care intri in contact ore in sir sunt spalate cu detergent, care aveau substante chimice in ele, sau daca stergi masa cu chimic, nu poti spune ca traiesti sanatos.
Le-am demonstrat ca preturile erau cam tot alea si, usor usor, lumea si-a schimbat perspectiva. Cred ca acum este o deschidere maxima a oamenilor catre aceasta zona. Au fost niste ani de campanii de informare care au facut minuni si, in plus, accesul la marfa specifica exista cam in orice magazin mare.
Conceptul magazinului
Din dorinta de a impartasi cat mai mult ce inseamna “fara chimicale” ideea de magazin bio fizic a fost cea care a castigat. Am creat un loc intim, vesel, colorat. Ne-am dorit sa vina omul si sa vada, sa existe cineva in magazin, care sa stie exact ce inseamna certificare, sa-i explice de ce chimicalele nu sunt bune si usor usor sa indreptam consumatorii catre un trai mai sanatos. Nu am incercat niciodata sa convingem pe cineva de ceva, doar sa impartasim informatiile specializate la care noi aveam acces. Si produsele noastre.
Avem produse din toate categoriile, de la solutie de curatat geamurile, la miere de Manuka si uleiuri esentiale. Furnizorii sunt in mare parte locali, pentru ca importul direct ne cam omora logistic si am renuntat dupa o vreme. Cu toate acestea sursa majoritara a brandurilor este din Europa. Cu unii din furnizorii locali am dezvoltat si o relatie de prietenie si aici ma refer la cei care se implica direct in diverse proiecte pe sanatate.
Primul a fost magazinul fizic. Si am ramas la acest nivel timp de doi ani de zile, pana ne-am luat inima in dinti sa facem si online. In continuare magazinul fizic vinde mult peste online, clientii nostri vin de drag in magazinul fizic, stau de vorba cu noi, simt energia locului, mirosul, ating produsele.
Consumatorii
Consumatorii produselor noastre sunt diversi, oameni care sunt deschisi sa incerce o reintoarcere la natural, la a renunta cat se poate de mult la compusi nesanatosi. In general sunt cei care se opresc un pic din viteza vietii, citesc eticheta produselor si isi pun intrebarea daca este necesar sa consume zilnic tabelul lui Mendeleev in diverse forme.
Evident sunt si cei care, in afara de a manca sanatos, sunt interesati si de a trai sanatos, a se comporta sanatos cu mediul (produsele de igiena organice sunt prietenoase si cu pestii, broscutele si calutii de mare spre exemplu). Clar sunt oameni frumosi pe de-a-ntregul consumatorii nostri.
Promovarea
Va spun sincer ca am pastrat zona de promovare a magazinului intre promovarea clasica si proiecte special targetate, organizate in magazin. Este o mare diferenta intre viata de agentie si viata de antreprenor in comertul de produse bio cu amanuntul. Sunt intr-un continuu proces de invatare si experimentare.
A avea un magazin este extraordinar de frumos, insa clasica promovare nu este potrivita dupa parerea mea. As putea spune ca este un magazin de nisa si clar, promovarea merge si ea in zona de nisa.
Ce urmeaza
Directia noastra ramane aceeasi in urmatoarea perioada, zona de viata echilibrata, sanatoasa si de prietenie. Oricine calca pragul magazinului nostru va gasi aproape tot ce are nevoie pentru pentru acasa, pentru a trai o viata fara chimicale. Iar daca este in cautare de idei sau recomandari, noi le oferim prietenos.
Cum spuneam si mai sus, nu incercam sa convingem pe nimeni de nimic, nu facem marketing excesiv. Vrem doar sa expunem ceea ce am invatat in toti acesti ani si sa aratam ca exista si altfel de alegeri pe care le putem face, cand vine vorba despre produsele pe care le consumam si le folosim.
Pe termen mediu, suntem deja intr-un proces amplu de dezvoltare a zonei de aromaterapie si imi propun ca aceasta zona sa urce la un minim de 30% din vanzarile magazinului.