[Single de Romania] Mircea Voloh, Coven Clash: Nu vad un barbos in fata unui semineu, tragand din pipa, ascultand la volum mic muzica noastra

[Single de Romania] Mircea Voloh, Coven Clash: Nu vad un barbos in fata unui semineu, tragand din pipa, ascultand la volum mic muzica noastra

Au lansat primul EP la final de noiembrie, intitulat simplu "Bright Lights of the Day & the Dark Side Back of the Bus", dupa ce primul lor single, "Rocket Science"  a iesit in primavara, cu tot cu clip. Intre timp, cantari prin cluburi din Bucuresti si din tara, cei 3 din Coven Clash se pregatesc de un 2020 cu festuri si mai multe aparitii. Cum au mers lucrurile dupa lansare?

"Feedback-ul dupa lansare a fost unul bun, am aparut din senin cu un sound total diferit fata de orice ai asculta de la noi. Am produs in house si un clip filmand doua zile pe sistem do it yourself, ne-au ajutat si apropiatii", Andrei Constantinescu. 

Underground-ul e greu daca nu stii cu ce sa-l mananci, e de parere Mircea Voloh, vocea Coven Clash: pe plan local, trupele underground au un soi de latenta. Stiu deja unde vor sa ajunga si asta ii poate costa enorm, considerand ca deja stiu cu ce se mananca.

Plecam, asa cum scrie si pe pagina trupei intr-o călătorie de la începuturile garage-ului, prin subsolurile punk rock-ului şi până la cel mai nesimţit indie modern, alaturi de Mircea Voloh, voce chitara, Andrei Constantinescu, tobe si Robert Casmirovici, bass. Roll!

 

Single-ul anilor 2020

Andrei: Astazi un single poate sa fie un instrument de lansare pentru un artist nou venit in maruntaiele pietei muzicale romanesti si nu numai. Single-ul, in opinia mea, are potentialul de a te propulsa catre multe casti, boxe, urechi. In ultimii ani cel mai preferat, des intalnit si folosit suport de lansare pentru single-uri pare sa fie formatul digital, dar ma bucur ca inca mai exista ,,old school guys” care lanseaza si in format fizic, CD sau vinil, chiar si casete.

Mircea: In linii mari este piesa ce anunta un material mai cuprinzator, fie EP sau album. Tind sa cred ca single-ul ar fi cireasa de pe tort. Foarte multe formatii nu se mai complica, mediul virtual traieste de ceva timp un progres constant fara cale de intoarcere. Orice single se regaseste in format digital si poate fi urcat pe varii platforme virtuale, astfel fiind mult mai practic in a fi dat mai departe sau in a fi descoperit din accident.

Robert: Este un achievement al unui artist si cam singura metoda din muzica pop-ulara prin care se mai fac ei cunoscuti. Evident, in mod digital, fiind foarte usor acum sa iti imprasti samanta pe 10 platforme online.

EP – Bright Lights of The Day and The Darkside Back of The Bus

 

Single-uri pe banda rulanta sau album

Andrei: Personal as merge mai mult pe un amalgam intre cele doua. Single-ul iti deschide drumurile, albumul are potentialul de a-l pava pentru viitor. E discutabil si cred ca tine mai mult de preferintele fiecarui artist sau band cum procedeaza la acest capitol.

Mircea: Este usor risipitor sa lansezi single dupa single caci inevitabil are o viata mult mai scurta daca nu apare si albumul, iar in acest sens strategia abordata este de a nu promite nimic si practic isi pierde sensul de single. Albumul reprezinta ceva elaborat pe o perioada mai lunga deoarece dureaza mai mult sa ajungi la rezultatul final, in acest timp capata si mai mult sens, iar productia abordata ii poate aduce o transparenta mai mare. Dar depinde de viziunea trupei, adica ce vrei sa faci cu single-ul, EP-ul sau albumul respectiv.

Robert: Pe rand.

 

Lungul drum al piesei catre clip

Andrei: Nu multi oameni stiu asta, dar inainte ca band-ul lor preferat sa scoata ceva pe piata exista in spate un proces minutios. Compozitia unei piese, a unui single e relativa. Uneori iti iese o piesa din doua jamming-uri alteori stai o luna pentru a obtine structura si soundul potrivit. Dupa ce ai piesa te gandesti cum sa o tragi, cu cine sa o inregistrezi si apoi te gandesti la un eventual clip. Inregistratul pieselor mi se pare mie a fi cea mai importanta etapa pentru ca nu mai poti modifica nimic daca piesa e inregistrata. Poate ca ar fi important pentru public sa inteleaga faptul ca in spatele tuturor creatiilor muzicale exista multa multa munca si trial and error, iar finalitatea e important sa fie intotdeauna sustinuta de public.
Cumparati materialele band-urilor voastre preferate, mergeti la concert, platiti bilete si industria muzicala are sa se dezvolte frumos si unitar.

Mircea: Toate acestea tin cont de libertatea creativa, investitia financiara si nu in ultimul rand de timpul disponibil. Cand stii ce vrei este suficient sa ai bani, chiar si nu foarte multi. Etapele sunt desul de straight forward, compui piesa, o inregistrezi in studio, tragi clipul,  musai sa existe elemente de legatura intre imagine, versuri si stilul muzical abordat de trupa si bam, roaga-te sa prinzi slot liber in club daca nu ai stabilit din timp.

Robert: Iti iei scula in mana, dai volum ca sa te auzi, daca prinde, prinde, te duci la cineva, mai dai o data, de doua ori pana iti iese pe click si gata. Astea sunt etapele esentiale, realizate in conditii optime de functionare psihica si tehnica. Evident, deloc plauzibile.

 

Cam cat mai co$$ta sa faci muzica

Andrei: Calculele si costurile variaza in functie de studiorile la care inregistrezi, in functie de sunetisul cu care tragi, in functie de omul care-ti masterizeaza produsul final. La fel si la partea de clip, campanii de PR, Social Media Strategy si asa mai departe. Un buget minim alocat pentru piesele Coven Clash, ca exemplu, este de 800 de euro, give or take. Cu toate acestea sunt doar niste variabile la mijloc si pana la urma scoti ce vrei sa scoti in functie si de cati bani ai in buzunar. De aceea tot sustin sus si tare ca trupele trebuie sustinute de publicul care vine la gig-uri, de oamenii care cumpara discurile si asa mai departe.

Mircea: Din experienta pot spune ca nu foarte mult, daca single-ul vine natural si momentul e “meant to be” poti sa o dai si DIY! Iar daca presupune o colaborare de amploare, actori in clip, o locatie mai smechera, tehnicieni, inchiriere echipament, poti sari lejer mia de euro. Depinde foarte mult de directia trupei si punctul de plecare, stilul muzical si imaginea trupei. Pana in prezent tot ce inseamna investitie social media si PR este realizat de membrii formatiei, deci keta.

Robert: O mana, o pereche de urechi si dorinta de a te lasa de muzica din prima.:)

 

Principala piedica in lansarea unei piese

Andrei: Principala piedica poate fi zona muzicala in care te scalzi cu proiectul tau. In Romania exista o lipsa acuta de cultura muzicala in primul rand. Nu te poti astepta de la oameni sa inteleaga mai multe forme de reprezentatie muzicala din moment ce nu este educat sa accepte variatii si multitudini de stiluri. Practic, te lupti cu morile de vant incercand sa educi si sa produci muzica intr-un ocean liniar de muzica.

Mircea: Consider ca pe plan local trupele underground au un soi de latenta. Stiu deja unde vor sa ajunga si asta ii poate costa enorm, considerand ca deja stiu cu ce se mananca. Foarte multe dintre acestea se compromit foarte usor daca nu primesc atentia pe care si-o dau intern, se destrama, iar celelalte pot ajunge sa-si schimbe componenta pana ajung la un anumit standard cheap de industrie si arata bine pe sticla pentru ca asta prinde, nimic nu poate fi mai trist, pentru ca in 15 ani raman 2-5 % din trupele care au pornit relativ in acelas timp.

Robert: Ştii ceva? Dacă erau băieţi nu cereau banii ăştia, pentru că ştau că e nevoie de bani.

 

Ce a prins cel mai bine

Andrei: Sunt mandru de lansarea primului single Coven Clash. Se numeste ,,Rocket Science”. Am avut parte de o lansare faina in Control Club, vibe-ul a fost perfect, organizarea ireprosabila. Feedback-ul dupa lansare a fost unul bun, am aparut din senin cu un sound total diferit fata de orice ai asculta de la noi. Am produs in house si un clip filmand doua zile pe sistem do it yourself, ne-au ajutat si apropiatii, prietenii si le suntem extrem de recunoscatori pentru aportul adus.

 Mircea: Momentan avem sigle-ul “Rocket Science” si recent un proaspat EP “Bright lights of the day and the dark side back of the bus” de care suntem super incantati. De ambele materiale suntem mandri pentru ca am avut sustinerea necesara din partea prietenilor, a celor ce au vrut sa se implice direct in finalizarea acestor materiale si de avantul trupei pentru a le lansa.

 

Cine va inspira

Andrei: Muzica din afara poate sa-ti dea inspiratie din zone din care nu te-ai astepta. Personal m-au inspirat banduri si artisti ca: Mac DeMarco, Mac Miller, Jack White, Royal Blood, Autolux, TY Segal, Kasabian, Blink 182, Limp Bizkit si lista se poate duce pe inca 600 de pagini de afisare pe IQads.

Mircea: King Gizzard and the Lizard Wizard, Psychedelic Porn Crumpets si DZ Deathrays din Australia, King Krule din UK, Bass Drum of Death si Oh Sees din Statele Unite.

Robert: Campania de recrutare a tinerilor in armata nord-coreeana.

 

Inregistrari si colaborari cu oamenii care trebuie

Andrei: La acest capitol am sa dau un ghiont colegilor de trupa. Robert? Mircea? You re up!

Mircea: Coven Clash a inceput DYI din start, plug & play, fara prea multe pretentii, nu este cel mai friendly sound pentru cei sariti de 40 de ani. Cu siguranta nu vad un barbos in fata unui semineu, tragand din pipa, ascultand la volum mic muzica noastra, zambind din coltul gurii.

Single-ul impreuna cu piesele de pe EP au fost trase literalmente in garajul unui subsol, ceea ce s-a pretat de minune deoarece de-a lungul concertelor, ascultatorii ne-au reperat ca fiind o trupa garage, jack-pot! Nici nu ne-am chinuit. Vocile insa au fost trase intr-un spatiu total diferit si anume intr-un studio de yoga, avand un headroom ceva mai armonic. Mai toti muzicienii, producatorii si specialistii spun ca muzica iese din incheietura, chiar si la butoane, ideea e sa gasesti sweet spot-ul, nu sa pui pretul pe cel mai misto rack de studio lansat astazi pe piata.

Robert: Oamenii ca noi trăiesc ceea ce vor.

 

Cat de importanta e imaginea

Andrei: Sigur toata lumea cunoaste situatia aia in care te atrage mai mult ambalajul unui produs decat produsul in sine. Nu? Eu unu asa patesc. Imaginea si promovarea unui single sunt lucruri vitale!

Ca om cu background de presa, PR si advertising sunt obisnuit sa gandesc orice tip de lansare ca pe un proiect amplu. Felul in care iti arati produsul catre public e ca si felul in care il marketezi, il expui oricui. Daca un single sau orice produs discografic lansat nu are PR excelent si promovare consistenta e supus esecului inca din facere.

Pentru toate materialele scoase de Coven Clash, cel putin pana acum, am lucrat in house. Colegul Robert are ochi de art si se ocupa de partea de grafica, conceptie si implementare, eu fac partea de strategie si promovare pe partea de content si copywriting, iar colegul Mircea se implica activ in partea de PR. Cred ca reusim sa ne ,,vindem” destul de bine pana acum.

Cred ca abia dupa 2005 incoace au inceput si oamenii de pe la noi sa inteleaga faptul ca imaginea e vitala in orice industrie. Partile bune? Ca s-au trezit oamenii si vad mai bine acum in ce fel sa comunice pentru si cu publicul lor. Partile rele? Pai, cred ca limitarea la a face ceva ieftin si chicios si a promova rahaturi omoara unele band-uri si artisti. Dunno, man, eu incerc sa nu vad partile goale ale paharului de gin, ok?

Mircea: Este foarte importanta imaginea unei trupe insa nu vitala, paradoxal ascultatorii vor sa si vada actul muzical si poate chiar conceptul din spate, insa depinde de ascultator, unora le place ambalajul si atat, altora cum este realizat. Tot ce inseamna grafica a fost facut din nou, DYI ! In cea mai mare parte, zona de imagine a formatiei este coordonata de membrii formatiei. Insa ramanem deschisi colaborarilor in acest sens.

Partea buna este ca imaginea ajuta la reperarea identitatii prin asociere si faciliteaza integrarea unei trupe intr-un circuit, desul de versat in Romania dar cu putini participanti. Partea mai putin buna este ca poate scapa usor de sub control pentru ca este multi-fatetata si depinde foarte mult pe ce se pune accentul si mai ales ce se lasa in voia sortii. Ceea ce este esential este sa ramai transparent caci schimbarea este o constanta si poti parea altcineva de la o zi la alta, denota nesiguranta si naivitate.

Robert: Foarte. Preferam sa facem totul in-house. 

 

Muzica din Romania in ultimii 5 ani

Andrei: Muzica romaneasca a inceput sa produca noi band-uri in ultimii cinci ani. Pe mine ma bucura foarte tare sa vad ca, in afara de Bucuresti, exista scene locale de muzica puternice in Cluj, Iasi, Timisoara si Constanta. Pustanii care ascultau Partizan, Vunk si OCS sau Coma au ajuns acum sa faca muzica si sa implementeze un nou val de artisti. Asta e super fain. Pe de alta parte la capitolul public observ ca in Romania s-a cam pierdut publicul pe partea de alternativ. Scena muzicala electronica e foarte well promoted acum si lumea si-a cam inclinat urechile catre electronic stuff mostly.

Personal n-am cautat niciodata sa exclud a incerca si alte genuri de muzica decat cele pe care le ascult de obicei. Imi place diversitatea pentru ca te poate inspira, te poate impinge sa creezi idei noi. Cu schimbarile din muzica romaneasca cred ca m-am descurcat, stau departe de ce mi se pare vag, non-artistic si degeaba, promovez, ascult si sustin proiecte noi care au meaning si relevanta.

Mircea: Cele mai importante schimbari in muzica romaneasca sunt in continuare influentele din vest, insa nu numai. Pana si artisti consacrati de la noi precum Iris si Holograf au abordat stiluri moderne din ultimii ani precum trap respectiv formatii noi care implementeaza ritmuri orientale. Acest lucru nu poate decat sa motiveze o trupa noua de orice gen muzical, intr-un sens ironic dar pozitiv, manifestarea performantei pe scena locala, daca nu-i fum, de unde foc.

Robert: Nu urmaresc atat de mult muzica romaneasca, dar underground-ul devine ceva mai zgomotos. Nu ca ar avea altceva mai bun de facut.

 

Ce e pe val in momentul asta

Andrei: Eram sigur ca ajungem si la momentul ăla in care sunt nevoit sa spun: trap. Cred ca acum trap-ul influenteaza destul de mult tendintele de pe la noi. Am auzit multi artisti incercand sa imite sau sa insereze elemente de trap si dance progresiv in muzica lor.

Mircea: Industria a fost din totdeauna cu ochii pe trupe care au crescut impreuna si au ramas fresh. Tendinta inevitabila este de a fi liber sa iesi din tipar, caci trendurile oricum au o viata destul de scurta, de ce ne-am atasa de ele pe termen lung. Este imporant sa realizezi ce te influenteaza si ce lasi sa te influenteze.

Robert: Foamea de bani te face să înnebuneşti…

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related