Publicitarii se răsfață în perioada sărbătorilor, spune Mihai Țițirig, Senior Copywriter la Geometry. Deși e mult de muncă, se cer idei bune și se alocă bugete mai mari. Sfatul lui de supraviețuire este să nu uiți ideea de la care ai plecat și să folosești tehnologia, dar să nu o lași să înlocuiască creativitatea.
Cât despre Black Friday și promoții, câștigă cine țipă mai tare. Dacă, pe vremuri, ne lăudam cu cine are pantofii mai șmecheri, acum ne lăudăm cu cine a prins reducerea mai mare. Așa că, pe lângă magia sărbătorilor, există și un fel de magie a reducerilor. Dacă sunt semne de plictiseală de sezon, ele există doar la nivel declarativ, spune Mihai.
La fel ca alți publicitari intervievați în seria dedicată creativității de sărbători, Mihai lucrează la brief-uri de Crăciun începând din vară și până-n ultimul moment. Depinde de client. Spune că are două win-uri anul acesta care vor apărea zilele astea. Până le vedem, să-l citim.
Creativitate vs. promoții. Cine câștigă
Acum, nu zic că nu există brief-ul de Crăciun fără promo, zic doar că la mine n-a venit încă. Golănește vorbind, M.O.-ul e: hai să facem frumos, iar la final oricum avem un % (mă simt puțin cam ca Val Valentino după ultima propoziție). Apoi, magia Crăciunului poate să iasă și din blazare (evident, nu e situația ideală), atâta timp cât e, așa, mai subtilă și nu o miroși de la ușă, ca pe o mandarină proaspăt deschisă într-o casă în care tocmai ai făcut curățenie. Cât despre statement: poate fi și printr-un promo.
Nu-mi dau seama să se fi schimbat lucrurile la 180°, ca să zic ceva nou; clienții vor video, influencers, digital - practic, tot ce se discută de cel puțin 5 ani la orice conferință spre care arunci cu un vâsc; agențiile livrează după buget. #unpopularopinion
Black Friday, mereu strigător
Hm. Indiferent cât de tare ne place nouă să ne batem pe spate cu good creative, campania de Black Friday care funcționează (adică vinde cel mai mult) e aia cu cele mai multe !!! Iar în !!! e un mix: cine a țipat cel mai tare, cine are cele mai mici prețuri la cele mai sexy produse, cine a adunat niște heritage de Black Friday (atât cât poate fi socotit și la noi).
Oamenii caută în continuare același lucru: să aibă cât mai mulți bani pe card post-Black Friday-ul în care și-au luat tot ce au vrut / au nevoie. Cumva, mi se pare ca atunci când eram mai mici și ne lăudam: “Bocancii? Pf, n-ai tu treabă. Am dat peste 100 euro pe ei”; doar că acum e invers: “Bocancii ăștia? Pf, peanuts - reduși 65% de la 100 euro și ceva.” Fala e la polul opus.
Strategii de supraviețuire
Perioada sărbătorilor e un fel de soare cu dinți în advertising. E răsfăț să te plângi că poți face work mișto și că trebuie să vii cu idei bune. Pentru care există bugete mai mari. E ca și când ai mânca *insert fancy favorite food here* o dată pe an, iar peste 365 de zile, când ai șansa să îți tragi din nou un platou plin în față, zici “iar *insert fancy favorite food here*, frate?”
Cât despre strategia de supraviețuire: nu uita de unde ai plecat (prima idee), dar nici nu te bloca acolo cât treci prin următoarele N. Și ne ajută și tehnologia, care ne mai permite să păcălim sistemul; dar parcă uneori e așa păcat când tehnologia înlocuiește ideea.
Ce vor clienții
Nu există o cale pe care o aleg toți clienții: fiecare vrea cea mai bună soluție de comunicare pentru brand-ul pe care-l reprezintă. Altfel, nu mi se pare că 2019 a cimentat pattern-uri noi. Cred, totuși, că suntem într-un punct în care se stabilizează tot felul de tendințe, obiceiuri și chiar volume de consum (în continuare sunt creșteri, dar mai ca în anii 2013-2014 de iPhone, post-boom).
Cu ce te mândrești și la ce lucrezi
2019 a fost puțin diferit față de ultimii ani: două campanii de Crăciun la WIN, un pitch de Black Friday la MEH (sistemul meu motivațional de denumire a folderelor). Dar a rulat un TVC de Black Friday făcut anul trecut, so I got that goin' for me; which is nice. Cu puțin zvâc, ambele win-uri ies zilele astea.
În continuare, cea mai mișto campanie pe care am făcut-o de sărbatori a fost No-No Gifts-ul făcut pentru Băneasa Shopping City, acum vreo 2 ani; genul de campanie pe care doar liderul categoriei o poate face.
Campania preferată
John Lewis o să zică toți, probabil, nu? Deci trebuie să găsesc alta mai obscură :).
Nu știu, să zicem că o să răspund doar ca să bifez, cu prima care-mi vine în minte: Sainsbury's The Big Night.
Magia lui “order now”
Chiar nu cred ca va fi vreodată vreo plictiseală reală în fața promoțiilor. Declarativ și cu multe asteriscuri, poate. La raft / în fața butonului de order now, nu.
Îngrășarea porcului în Ajun
Am lucrat și din august, dar mai vin brief-uri și la jumătatea lui noiembrie. Și mai lucrez și azi. Așa că ajungem aici: Ctrl-S – Close – New Message – Send și înapoi la globurile noastre.