[Joburi noi la vremuri noi] Diana Tocitu, Social Media Curator: Este un job relativ nou, dar deja necesar

[Joburi noi la vremuri noi] Diana Tocitu, Social Media Curator: Este un job relativ nou, dar deja necesar

Acum că ne-am cam convins toți că digitalul e aici și schimbă lumea în fiecare zi, e timpul să dăm microfonul acelora care fac din scroll o artă și din hashtag-uri motoare de conținut. Și care și-au făcut curaj să-și descarce Tik Tok.

Departamentul de digital e fratele ăla mai mic care la 10 ani începe să îi depășească pe ăștia mai mari: dă naștere nu doar la job description-uri noi, dar chiar și la agenții. Diana Tocitu e una dintre preferații săi, cu rolul ei de Social Media Curator, în cadrul agenției L2. Părinții ei se plâng că stă prea mult pe telefon, dar să te asiguri că brandurile urmăresc guideline-urile strategice de conținut nu e simplu. Astăzi nu mai poți să spui una pe Facebook, să arăți alta pe Instagram și să le negi pe amândouă prin ce faci pe Tik Tok, pentru că cineva te va trage sigur de mânecă. Diana ar putea fi una dintre ei.

 

Visuri din copilărie

Deși pe atunci nu știam să definesc foarte bine, ceea ce visam să ajung în copilărie a rămas valabil până în prezent - dintotdeauna mi-am dorit să fiu designer de interior. Încă sper ca acest vis să se materializeze cândva, în viitor. Până atunci continui să adaug poze în multele panouri de acest gen pe care le am pe Pinterest și explorez în diverse domenii.

 

Ceva neplanificat

Nu am urmărit neapărat să obțin un job în această industrie, dar pot spune că totul s-a întâmplat datorită contului de Instagram. De fapt, prin intermediul acestuia am cunoscut o mulțime de oameni și am ajuns să învăț foarte multe.

Nu am niciun fel de pregătire în domeniu și încă învăț foarte multe. Pur și simplu am dat curs pasiunii pentru fotografie, apoi pentru social media și restul a venit de la sine. Este, de fapt, primul meu job.

 

Părinți/vs/job

La început părinții mei au fost destul de mirați că am început să lucrez în acest domeniu, mai ales că în prezent studiez la facultate ingineria mecanică în limba germană. Cu timpul s-au obișnuit cu ideea pentru că au înțeles că îmi place mult ce fac. Acum doar mă tachinează cu faptul că petrec prea mult timp pe telefon, cum bănuiesc că fac toți părinții în zilele noastre.

 

Colegi/vs/job

Colegii înțeleg foarte bine ce fac – L2 nu este o agenție care poate fi încadrată în standardele clasice din punct de vedere al structurii echipei și al job description-urilor. Ne calibrăm și anticipăm dinamica tendințelor și, prin urmare, echipa evoluează, dezvoltăm și perfecționăm skill-uri în permanență.

 

Jobul, de fapt

Rareori îl simt ca pe un job – meeting-urile din calendar și listele de ToDos îmi amintesc de asta, dar altfel nu prea simt că lucrez pentru că într-adevăr e o pasiune. Sunt Social Media Curator, ceea ce înseamnă aici, în L2, că eu sunt cea care leagă într-o imagine coerentă strategia de conținut, guideline-urile, conținutul propriu-zis.

În permanență fac research pentru că trebuie să identific trendurile, să localizez mecanisme noi, să analizez impactul pe care îl au anumite subiecte. Apoi, pe fiecare proiect/client în parte, lucrez foarte mult cu strategul pentru a aprofunda brieful, mesajele, targetul. Trebuie să înțeleg foarte bine valorile unui brand înainte de a merge mai departe, pentru că altfel nu aș putea să aliniez guideline-urile și strategia de conținut la pilonii de comunicare.

Mai departe urmează partea de implementare propriu-zisă, care diferă de la un proiect la altul. Uneori doar realizez ceea ce noi numim strategic playbook content – în care sunt listate strategia, regulile, trendurile, cu instrucțiuni, schițe și exemple.

Dar de multe ori îmi place să merg și mai departe, să mă implic până la capăt în procesul de creație, alături de Content Creators – fac lista de props-uri, caut locații, particip la shootings. Nici nu aș putea altfel pentru că, practic, generăm conținut săptămânal, totul realizat integral de echipa noastră – L2 a mers de la început pe nișa aceasta a conținutului autentic sau puternic reinventat din punct de vedere vizual, fără imagini de stock sau shooting-uri elaborate de studio profesionist.

 

Un update pentru job description

În 2018, când am început, în agenție job-ul exista, doar că era foarte mult focusat pe partea de Instagram, acesta fiind canalul care explodase cu 2 ani în urmă. Tot ce am făcut după aceea a fost un pas firesc – social media a devenit din cea în ce mai importantă în mixul de marketing și comunicare, bugetele au crescut și trecerea la Social Media Curator s-a făcut ușor.

De la strategia unui grid de Instagram am ajuns rapid la maparea prezenței de brand și curatoriere de conținut pe Facebook, Youtube, TikTok și inclusiv pe platformele de muzică și podcasting. Principiile de la care am pornit au rămas aceleași, doar am dezvoltat noi tactici de abordare și implementare pentru fiecare canal în parte.

 

Cea mai tare chestie la job & cea mai complicată

Cel mai tare este că te ține mereu conectat – cum spuneam, research-ul nu se termină niciodată – ceea ce îți dă oportunitatea să fii mereu cu un pas în față, să fii cel care știe ce se va întâmpla, care nu doar anticipează trendul ci știe deja cum să-l utilizeze strategic la nivel de conținut.

Și-mi place tare mult și mediul în care se întâmplă totul – suntem toți tineri, energici, plini de idei, nu venim la birou ci la studio, nu pierdem vremea ci ne manifestăm creativitatea în raport cu un plan bine pus la punct. Iar când inspirația ne părăsește (căci asta este uneori partea complicată, să reușești să livrezi continuu la același standard setat la început), ne adunăm cu toții și facem schimb de opinii, de materiale inspiraționale, generăm un brainstorming – nu ne lăsăm până nu ne recalibrăm.

 

Un mediu de co-creare

Un content playbook poate să aibă foarte ușor o pagină dedicată pentru o campanie de influential marketing realizată de Le Squad; un eveniment al :PGM! (agenția de event planning și BTL) sau o campanie de trade pot porni din social media sau pot fi amplificate în social media; o campanie pe Instagram poate porni de la un filtru AR, pe care îl dezvoltă colegii din Creative VR, studioul de tech.

 

Promisiunea unor oportunități noi

Mă bucură foarte mult această evoluție accelerată și multitidinea de posibilități pentru că generează combinații uimitoare, total disruptive. Zona de tech și AR în special deja a avansat foarte mult – mă aștept ca la anul să vedem deja campanii mari, premiate, care au pornit de la filtre de Instagram. Alți vectori importanți vor fi TikTok - rețeaua în care conținutul este realizat prin remixarea de culturi și trenduri, reușind să elimine, la un nivel fără precedent, limitările geografice, culturale, sociale și platformele de podcast - care adună din ce în ce mai multe comunități nișate, puternic motivate de nevoia de a împărtăși în detaliu cunoștințe, opinii, experiențe.

 

Nou, dar necesar

Am câțiva prieteni care fac cam aceleași lucruri, tot în social media, însă nu neapărat cu implicare în toate aspectele descrise sau într-o structură asemănătoare.  

Este un job relativ nou, dar deja necesar în a construi și menține o manifestare de brand cu adevărat relevantă, deci cred că va atrage din ce în ce mai mulți oameni.

 

Un ochi spre viitor

Cred că pentru a caracteriza un job ca fiind de viitor, acesta trebuie definit de la premisa că totul este într-o continuă schimbare. Canalele, modalitățile de exprimare, instrumentele sunt angrenate într-un parcurs fluid, un adevărat dans al comunicării. Cumva 50 de ani pare a fi într-un viitor destul de îndepărtat – nu pot decât să fiu încrezătoare că social media va fi total reinventată până atunci, continuând totuși să lanseze provocări.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related