Contrar vremii de iarna, Sarbatorile vin cu campanii caldute si confortabile, spune Adrian Bujenita, Group Creative Director FCB. Publicul vrea constanta si naturalete din partea brandurilor, iar clientii tind sa pastreze ideile mai nebunesti pentru perioada verii.
Adrian supravietuieste aglomeratiei de sezon simplu: asteapta sa vina vacanta. Desi uneori asteptarea incepe in mai, daca ai clienti foarte harnici. Despre Black Friday, urari de bine, parcari pline si motoferastraiele inhatate de pe rafturi, mai jos, in continuarea seriei noastre despre creativitatea de iarna.
Sarbatorile in publicitate
Pai, cam ca in restul timpului, doar ca mai festiv, mai cu ultima sfortare si mai cu sentimentul ca “Asta si gata!” Bine, daca-i vorba de o pereche client/agentie care e obisnuita sa incerce, cel putin, sa faca lucruri mai iesite din comun tot anul, probabil ca o sa incerce sa faca ceva mai iesit din comun si de Sarbatori. Daca insa in tot restul anului echipa aia face in general chestii mai meh, probabil ca n-o sa se dea peste cap sa faca altceva nici de Sarbatori (apropo, e o echipa acolo, desi tentatia e mare de ambele parti sa dea vina pe celalalt pentru nasolelile astea).
Mira-m-as sa te loveasca vreun medicament, sa zicem, cu vreo campanie de Sarbatori de sa stea mata-n coada, dupa 11 luni de desenache animate cu pilule care circula prin organism si vindeca totul in calea lor.
Pe langa asta, mai e si tentatia multor firme (ca deh, n-or fi toate branduri) de a-si face simtita prezenta zilele astea. “Cutarica va ureaza Sarbatori fericite!” Sa fie primit, na, ce poti sa zici cand cineva iti doreste binele? Deci, ceva mai aglomerat pe partea asta, altfel spus, calitatea e cam aceeasi, cantitatea, ceva mai mare. De obicei, genul asta de calcul da un pic cu virgula, da-i Craciunul, sa ne bucuram!
Black Friday isi schimba blana, dar naravul, ba
Eee, mai incercam noi s-o dam dupa deget, ca noi nu facem de-astea, ca noi o dam mai altfel... Hai sa fim seriosi, ca daca vrea cineva sa-si rupa cardul in doua pe cumparaturi online in ziua asta din noiembrie o sa fie de 1000 de ori mai tentat s-o faca pe un site unde vede negru inaintea ochilor. Astea cu “la noi black Friday e alb, roz sau se numeste nu-stiu-cum” sunt glumite ca sa se simta clientul si/sau agentia mai impacate cu ele insele ca macar au incercat. Dar si tovaraselul acela din banc a incercat sa faca bicicleta si pana la urma tot mitraliera i-a iesit.
Strategii de supravietuire
Cum ziceam, ajuta sa stii ca, oricat de complicate sau coplesitoare ti s-ar parea lucrurile la un moment dat, vine vacanta si-ti mai iei energie din asta. In ceea ce priveste ideile insele, eu cred ca oamenii in perioada asta se asteapta mai degraba la o anumita constanta sau naturalete din partea brandurilor, decat la chestii care sa-i dea cu labutele-n sus – pentru asta, avem trotuarele necuratate de gheata de catre stiti voi cine.
Iarna, totul trebuie sa fie familiar, confortabil, caldut, asa – vara e mai cu bataie de cap, atunci vor brandurile sa rupa norma, as zice eu. Adica, vine iarna, stii ca acusica parcheaza camionul Coca-Cola coalea-aici in batatura, vorba cantecului. Sau, poftim, reclamele de la John Lewis, cel mai bun remediu impotriva ochilor uscati de cativa ani incoace. Asta ma gandesc ca usureaza oarecum munca, macar stii pe unde sa cauti si cam pe unde sa te invarti. Mai ajuta si sa lucrezi pe un brand care in general stie ce vrea de la viata lui si povestea de Craciun e doar un capitol inca si mai frumos din viata asta. Uite, canadienii aia care le-au oferit concetatenilor lor din Londra un bilet dus-intors pana acasa.
Nu poti sa zici, “moaama, ce idee!”, ca-i pe undeva normal, ce poate sa ofere o companie aeriana cadou de Sarbatori? Dar uite ca lumea a shareuit chestia asta, desi probabil ca n-a bagat prea multa lume de seama cine a facut-o. “Cum, nu era KLM?”
Asteptarile clientilor
Daca nici de Sarbatori nu se asteapta clientii sa vanda, atunci cand? Cum? Sincer sa fiu, cred ca nici nu prea mai conteaza, important e sa nu se stranga masa pana nu se asaza si ei. Si, cum opinam mai sus, as zice ca safe zone-ul e aproape la fel de sfant ca Sarbatorile insele.
Plictiseala vs parcari pline
Depinde pe cine intrebi. Dar la cat de pline sunt parcarile si magazinele in perioada asta, n-as zice ca e tocmai plictisit. De fapt, cu sau fara publicitate, tigaile, motoferastraiele sau, dupa caz, hainele de colectie in editie limitata tot vor fi inhatate cu gramada de pe rafturi si smulse de niste maini din niste alte maini.
La ce lucrezi?
Cand am inceput sa lucrez la campania de Craciun? Interesant, fix azi (19.11) am primit un brief si cred ca sunt pe vine si ceva petreceri de companie – unde, parafrazand ce e de parafrazat, daca band-ul stie ce face, bauturica e buna si in cantitati suficiente, toate cornerele foto sunt frumoase. Dar recordul la ceva pentru Sarbatori – mai precis, un vizual de Revelion – l-am doborat anul trecut. A trebuit sa trimitem o propunere in mai.