Intr-un concediu oarecare, pe cand avea un job in finante, Florinei Sirman ii vine sa asocieze un cadru de lemn unei posete. O face, dar poseta ajunge intr-un sertar, iar Florina inapoi printre cifre. A fost doar un moft de concediu. Dupa vreo 4 ani, prin 2015, prioritatile ei se schimba. Asa ca, deschide sertarul. Alege un nume de brand, Atribut, mai face un model si posteaza cateva fotografii pe Instagram. Si asa apare prima propunere de colaborare.
Fast-forward pana in 2019, una dintre posetele ei castiga premiul cel mare la Independent Handbag Designer Awards, New York. Florina simtea acest lucru. La fel cum simte ca poseta pe care o vede doar pentru o secunda in minte, isi va gasi locul ei pe umarul cuiva. Si pe acel cuiva, de fapt acea, ea vrea sa o cunoasca, asa ca face personal livrarile in Bucuresti.
Prima poseta
Am fost dintotdeauna o fire creativa, inclusiv in perioada in care eram finantist. Era modul meu de a ma deconecta de zona oarecum rigida in care profesam. Am ales sa fac genti dintr-o intamplare. Prin 2010, in perioada concediului de maternitate imi placea sa urmaresc tendinte ale designului de obiect. Ma atrageau asocierile de lemn cu alte materiale, metal cu texturi moi, si asa am avut ideea de a transpune in lemn o rama metalica de inchidere pentru genti.
Am ales sa fac o geanta, deoarece credeam ca reprezinta un proiect de scurta durata. Experienta mi-a aratat altceva, insa. Am cautat ateliere de prelucrare a lemnului care sa imi poata pune ideea in practica si mi-am facut o geanta din material textil, careia i-am atasat acest element din lemn. Ulterior, nu am mers mai departe cu dezvoltarea acestei idei, a ramas intr-un sertar, iar eu m-am reintors la profesia mea dupa terminarea concediului de maternitate.
Premisele business-ului
Catalizatorul a fost clar nasterea fetitei mele – m-a schimbat si mi-a schimbat prioritatile. Desi imi placea meseria pe care o aveam, nu ma simteam stapana pe timpul meu. Imi doream sa pot dedica mai mult timp familiei mele. Astfel am inceput sa cochetez cu ideea de antreprenoriat.
Geanta ce ramasese in sertar timp de aproape 4 ani, era cumva o cale de a-mi schimba ritmul de lucru. Asa ca am trecut la fapte si in 2015 am luat decizia de a demisiona. Nu cunosteam la vremea aceea prea multe despre lucrul cu pielea si marochinarie, dar am cautat cat mai multe informatii. Imi propusesem sa creez un atelier in care sa produc singura gentile.
Formula de start
Pe langa clutch-ul pe care il aveam deja, am mai creat un al doilea model, cu un volum mai mare. Asa ca, in decembrie 2015 aveam 2 produse in mai multe variante de culori, un nume de brand si un cont de Instagram cu 4-5 fotografii.
Prin intermediul Instagram am primit si prima propunere de colaborare de la un concept store din Romania. Am stabilit impreuna sa lansam brandul in martie 2016 la un targ de designeri pe care il organizau.
La momentul acela, nu aveam un atelier propriu, nu aveam utilaje si produceam gentile acasa, cu o masina de cusut textile. In cele trei luni de pregatire pentru lansare, cu ajutorul unor prieteni care mi-au dat un spatiu pentru atelier si carora le sunt recunoscatorare , am reusit sa mut „productia” de acasa intr-un mic atelier in centrul Bucurestiului si sa produc prima serie de genti.
Ulterior, la lansare, gentile au fost primite cu entuziasm de catre public asa ca la finalul targului vandusem tot si aveam o lista lunga de comenzi. Incepusem bine.
Motivatiile personale
Cu ocazia participarii la primul targ, feedback-ul primit a fost unul promitator. Oamenii apreciau functionalitatea produsului la care era adaugat un element de design neconventional.
Reusisem sa creez un produs ce oferea o experienta unica. Asa ca am decis ca brandul sa pastreze la baza aceste 2 elemente: functionalitatea si inovatia. In fiecare design incorporez un element atipic, imprumutat dintr-o alta zona pe care il integrez in ideea de geanta.
Motivatia personala din spatele acestui demers o constituie tocmai procesul de creatie. Imi ofera flexibilitatea de care am nevoie in plan personal, ma anima sa invat lucruri noi, sa mut idei dintr-o arie in alta, sa asociez texturi. Pot spune ca atribut este spatiul in care imi traiesc pasiunea si imi exersez creativitatea.
Asteptari
De la inceput mi-am dorit o afacere mica, care sa vanda atat cat pot produce eu, urmand sa o cresc organic aplicand politica pasilor mici, prin reinvestirea profitului.
Avand in vedere sa sunt designer autodidact, majoritatea experientelor sunt lectii. Cel mai adesea in procesul de creatie ma lovesc de tot felul de bariere – tehnice sau legate de resursele financiare- insa ma ajuta foarte mult placerea de a invata, de a experimenta, de a depasi limite si preconceptii.
De asemenea, am o doza de naivitate ce ma ajuta sa imi intretin latura creativa. Cumva, gasesc intotdeauna o cale de a transpune in obiect ceea ce mi-am imaginat.
Costurile de oportunitate
Nu simt ca am riscat ceva. Cel mult am decis ca voi face cateva compromisuri. Cu experienta de finantist, mi-am facut bine calculele si am decis ca punand in balanta, fiecare compromis facut aduce un beneficiu pe care il doream.
Spre exemplu, stabilitatea financiara pe care ti-o aduce un loc de munca am dat-o la schimb pe libertatea de a-mi stabili programul de lucru. Am schimbat de fapt niste avantaje, cu altele.
Legat de costurile de oportunitate, investitia initiala a fost in materialele pentru stocul initial. Apoi dupa primele luni mi-am achizitionat si primele doua masini specifice marochinariei. Afacerea s-a autosustinut din activitatea proprie iar cand am avut perioade grele am venit cu aport personal.
Dificultati pe parcurs
Prefer sa vorbesc in termeni de provocari. Schimband optica totul devine incitant. Spre exemplu a fost o reala provocare sa pun in practica ideea primei rame de lemn, sa gasesc atelierul care sa o faca si sa obtina finisajul pe care il doream.
O alta provocare a fost sa produc spirala metalica pentru geanta ce a castigat concursul de design la New York. A trebuit sa conving tehnicieni din afara zonei de accessorii de marochinarie ca spirala respectiva este folosita la o geanta si ca materialul trebuie sa aiba anumite caracteristici de compozitie si greutate.
Perseverenta si convingerea ca se poate obtine un element pe care mi-l imaginez sunt elementele ce duc la rezultate. Nu accept usor sa renunt la o idee. Si pana la urma, intalnesc oameni care, la randul lor, accepta provocarea de a iesi din zona proprie de confort si a testa impreuna cu mine.
Rolul de antreprenor
M-a invatat sa lucrez cu relaxare si m-a facut mai increzatoare in propriile forte. Inainte de perioada de antreprenoriat, de pe pozitia pe care eram, aveam nevoie de o alta structura. Trebuia sa gandesc in termeni diferiti. Asta ma facea mai autoritara si cumva rigida – prin prisma meseriei.
Antreprenorii si mai ales soloprenorii muncesc mult mai mult, au responsabilitati mult mai mari insa fac totul cu o relaxare si o deschidere incredibila. Am intalnit oameni dispusi sa ajute, sa imparta din experienta lor. Acum, desi lucrez in continuare cu deadline-uri, ma regasesc mult mai relaxata.
Entuziasmul
Inca beneficiez de entuziasmul de la inceput. Fiecare zi in atelier, fiecare noua comanda, fiecare noua idee ma entuziasmeaza. E drept ca sunt si perioade mai grele, dar am certitudinea ca sunt pe drumul meu si ca daca voi face cat mai bine tot ce tine de mine, voi gasi cu siguranta o solutie pentru problemele ce apar. E acea credinta ce nu poate fi rasturnata, ca pot face ceea ce imi propun.
Inspiratia
Vine de oriunde si din orice. Din lucuri simple, din functionalitatea unor lucruri, din intamplari, din arhitectura. Nu am un algoritm al procesului creativ, nu imi stabilesc sa creez ceva anume. Pur si simplu ideile imi vin in cele mai neasteptate momente si apoi le explorez si incep sa le transpun in obiecte.
Am descoperit de curand ca, complexul meu cel mai mare – acela ca nu am studii in design, este de fapt cel mai mare avantaj al meu.
Creativitatea
O definesc ca pe o joaca. Sunt fericita sa am acest privilegiu. Uneori, cand iei lucrurile in joaca si experimentezi, poti depasi unele granite si sa ajungi la solutii pe care nu le credeai posibile. Te ia valul...
Procesul de lucru
Daca vorbim dspre o idee noua, totul incepe cu momentul acela de... Evrika! – un flash. O vad cu ochii mintii pentru o secunda. Urmeaza perioada de cercetare si rezolvare a problemelor tehnice, apoi punerea in practica a prototipului. Cand ai prototipul, incepi sa il ajustezi si tot faci asta pana obtii proportiile si functionalitatea dorite.
In termeni de timp, am obtinut prima geanta cu spirala in 9 luni. Cel mai mult mi-a luat sa gasesc un producator pentru elementul metalic. Apoi, am testat diferite tehnici de marochinarie si colectia a trecut prin mai multe versiuni. Marochinaria iti impune limite, trebuie sa rezolvi probleme de grosimi si volume. Incerc sa combin tehnici clasice de marochinarie intr-un mod inedit.
Produsul finit
Il simti. Este momentul acela cand te uiti la produs si spui: gata, are tot ce mi-am dorit, nu mai este loc pentru nici o modificare. Asa am simtit legat de geanta care a castigat concursul de design de la NY. Pur si simplu stii.
Pielea este un material atragator si provocator in acelasi timp. In timp ce ea, ca materie prima, este permisiva si te imbie sa creezi, dar cand vine vorba despre constructia de volume, devine restrictiva. Aici intervine capacitatea inovativa a creatorului de a trece peste barierele tehnice si de a o modela in ceea ce va deveni un obiect.
Independent Handbag Designer Awards, New York
Cunosteam competitia de la NY de multi ani – o urmaream in fiecare an. Imi doream sa particip si eu candva, cand voi avea un produs care sa se ridice la standardele acesteia si care, pe deasupra sa castige. Participarea la aceasta competie este o investitie in sine, deoarce implica ceva cheltuieli. Asa ca eu imi propusesem sa aplic doar cand voi sti sigur ca voi castiga – deci imi voi justifica investitia.
In noiembrie 2018 aveam prima versiune a colectiei cu spirala pe care am prezentat-o la Materia – targ de design in piele, unde am castigat un curs de marochinarie cu Otilia Flonta.
Era primul meu contact cu arta marochinariei. In urma cursului, am conceput geanta ce stiam ca va castiga. Imi aduc aminte ca am terminat-o cu 2 zile inainte de inchiderea inscrierilor si am aplicat pe ultima suta de metri. Dupa cateva zile m-au anuntat ca sunt selectata finalist, dintre 2000 de aplicanti! Intr-o luna trebuia sa merg la gala, la New York.
A urmat o perioada foarte intensa deoarece dupa ce esti selectat finalist trebuie sa mai indeplinesti multe alte conditii dintre care unele te pot descalifica. Singura fiind, m-am trezit cu un morman de lucruri de facut, pentru care nu aveam nici timp si nici resurse.
Si aici intra in scena familia, prietenii, vecinii antreprenori care m-au ajutat sa trec prin toate celelalte etape premergatoare galei. Profit de aceasta ocazie sa le multumesc tuturor pentru tot ajutorul – era clar ca eram depasita de situatie.
Dupa o luna nebuna, am ajuns la New York decisa in continuare sa castig. Imi aduc aminte cum, cu cateva ore inainte de gala, in camera de hotel, sotul meu mi-a spus ca ar trebui sa iau totusi in calcul ca as putea sa nu fiu desemnata castigatoare.
Acum, imi dau seama ca eram multumita si numai pentru ca ajunsesem pana in finala. In cateva ore era certitudine: eram numarul 1 din 2000! Toata lumea din jur era entuziasmata de designul gentii mele, si mai ales de faptul ca era facuta de mainile mele.
Pe langa faptul ca tocmai castigasem premiul cel mare, geanta mea primise aprecieriele binecunoscutei Iris Apfel. Premiul in sine include participarea la targul Coterie si un program de mentorat cu o agentie din New York, iar a doua zi mi-am cunoscut mentora, pe Nancy, care este o femeie minunata si un profesionist desavarsit ce ma ghideaza saptamanal de atunci pe acest drum al designului si branding-ului.
Atelierul
Am propriul atelier, spatiul meu creativ – cum imi place sa ii spun, in Bucuresti, intr-o cladire industriala unde sunt multe alte afaceri creative. Momentan lucrez tot singura si ma ocup de toate ariile brandului de la idee la producerea gentilor.
Datorita experientei profesionale anterioare, nu consider ca am nevoie si de alte resurse, ma bazez pe calcule atente. Chiar fac personal livrarile in Bucuresti, deoarece cred ca interatiunea directa cu clientii este foarte importanta si feed-back-ul acestora este valoros. De asemenea atribut este un brand bazat pe emotie si legatura apropiata, asa ca intretin aceasta leagatura cat pot de mult.
Promovare
Atribut este un brand de nisa. Se adreseaza femeilor curajoase, ce apreciaza designul ce vine la pachet cu functionalitatea produsului. Comercializez produsele pe website-ul propriu.
Cred in cresterea organica a unui brand. Mi se pare calea cea mai sigura si cea mai sanatoasa. Folosesc majoritatea platformelor de Social Media – Facebook, Instagram. Insa majoritatea comenzilor vin din recomandari venite de la clientii existenti.
Daca ar fi sa o iei de la capat
Nu obisnuiesc sa am regrete. Sincer, fiecare decizie, buna sau nu, mi-a adus cate o experienta valoroasa. Asa ca, desi pare ca m-am aruncat cu capul inainte, de multe ori, rezultatele obtinute au fost multumitoare. Nu as schimba nimic, ba chiar as retrai din nou aceeasi experienta cu si mai multa bucurie.
Planuri
Ca urmare a castigarii premiului la IHDA – 2019, voi merge in Februarie 2020 la NY pentru a-mi prezenta colectia in cadrul targului Coterie. Asta inseamna pentru atribut expunerea pe piata internationala si foarte posibil accesarea pietei de retail din SUA. Atribut este in momentul in care se pregateste sa scaleze, asa ca ma pregatesc si eu, cu entuziasm, pentru aceasta noua etapa. Tineti-mi pumnii!