Sărbătorile nu sunt cea mai fericită perioadă din viața unui publicitar, spune Bogdan Costin, Creative Director, Saatchi & Saatchi + The Geeks. E greu să-i convingi pe oameni să se bucure de magia sărbătorilor, la fel cum e tot mai dificil să găsești idei originale într-o zonă abuzată de branduri. Chiar dacă nu debordează de creativitate, sezonul reducerilor și cadourilor va exista mereu: oamenilor le plac ofertele și prețurile mici.
Un interviu din seria dedicată unei perioade care aduce multă treabă în agenții și plictiseală sau magie în viața consumatorilor, după caz.
Creativitate vs. promoții
Nu vreau să fiu eu Grinch al publicității de pe la noi, dar calupul publicitar de sărbători, că e el pe TV sau în digital, nu arată neapărat mai bine decât în alte perioade ale anului. Ce-i drept, în apărarea publicitarilor, e foarte greu să mai găsești o nișă originală, never done before, de a folosi simbolistica sărbătorilor, atât de abuzată de toate brandurile. Se merge mult pe promoții, oferte speciale, iar unele branduri merg pe campanii manifesto, concept care însă e la fel de abuzat precum o colindă de Hrușcă sau de Wham.
Black Friday, nu prea surprinzător
Anul acesta Black Friday-ul mi-a părut la fel de lipsit de vibe, de miză, precum alegerile prezidențiale. S-o fi plictisit lumea de oferte, nu le-o mai crede că sunt chiar așa mici, mai ales pentru că apar mereu detectivii Black Friday care dovedesc că reducerea e de fapt falsă. Nu-mi amintesc sa fi văzut vreodată o campanie creative de Black Friday în România. Totul e hard sell. Clienții vor dori mereu prețuri mici și e normal să fie așa.
În căutarea magiei
E tot mai greu, cum spuneam. Nu e cea mai fericită perioadă din viața unui publicitar asta în care trebuie să-i convingă pe toți să se bucure de magia sărbătorilor. De la juniorii care trebuie să scoată o felicitare originală de sărbători până la seniorii care trebuie să facă o campanie ”inspirațională” de sărbători.
Ce vor clienții
Cred că orice client și orice agenție ar vrea să aibă o campanie nemaivăzută de sărbători. Și toți scriu Moșului un brief să le aducă, dar na, doar la cei cuminți le aduce. Sau nici măcar lor.
Cu ce te mândrești și la ce lucrezi
Faptul că nu-mi amintesc acum nici una arată probabil că nu am nici una. Dar așa face una care să descurajeze cumpărarea brazilor naturali.
La Saatchi&Saatchi + The Geeks am făcut campania de Sărbători pentru brandurile Ferrero. Plus câteva propuneri pentru Mercedes-Benz, pentru care funcționăm ca un hub creativ regional.
Campania preferată
Clasicul John Lewis. Anul trecut, cu Elton John, a atins o coardă sensibilă pentru mine. Pentru că muzică, probabil pentru că mereu am visat să fiu un rockstar.
Prețuri mici forever
Cred că există o suprasaturație. Black Friday e deja un concept foarte abuzat, nimeni nu mai știe când începe și când se termină, pare că e tot anul. Sărbătorile sunt și ele stoarse complet de sens din cauza suprautilizării. Dar de prețuri mici și oferte speciale nu se satură nimeni niciodată, așa că nu o să dispară prea curând aceste ocazii de consum.
Îngrășarea porcului în Ajun
În cazul nostru, lucrurile au fost bine organizate. Pentru Ferrero, de exemplu, am lucrat din timpul verii, conform zicalei să-ți faci sanie vara și car iarna.