[Ad-urile Moldovei] Bargan Nicolai: Companiile din Republica Moldova încă se tem foarte tare. Persistă ideologia „ce o să se gândească despre noi”

[Ad-urile Moldovei] Bargan Nicolai: Companiile din Republica Moldova încă se tem foarte tare. Persistă ideologia „ce o să se gândească despre noi”

De aproape 20 de ani de când lucrează în domeniu a reușit să facă cover-uri pentru CD-urile unor cântăreți autohtoni, să domesticească deadline-urile, să găsească o simbioză dintre viziunile și dorințele clienților cu trendurile IT și să înființeze Nikba Creative Studio. Vorbim cu Nicolai Bargan, în continuarea seriei Ad-urile Moldovei.

Nicolai spune că în Republica Moldova companiile încă se tem foarte tare de ce-o să spună lumea. Și că ar avea nevoie de ceva mai mult curaj pentru a experimenta. De exemplu, cu antireclama. Cică pentru a atrage atenția la tine este nevoie să fii foarte neobișnuit. Despre viral, primele campanii, cum sunau brief-urile și alte schimbări pe piață, mai jos.

 

Primul contact cu lumea advertisingului

A început în jurul anului 2001 și s-a împărțit în două etape: design grafic și web design. În anii 2000, designer se considera fiecare care avea niște cunoștințe în photoshop. În comparație cu standardele și conceptele de azi, designul grafic era teribil: culori aprinse, gradiente din culori incompatibile, fonturi de gen: comic sans.
Atunci site-urile se scriau în notepad, era regulă să fie structura tabelară și se considera mega cool dacă ai o animație gif pe site.

 

Primele campanii

Primele comenzi au fost din partea unor cântăreți autohtoni pentru care am elaborat cover-uri pentru CD. Din păcate nu s-au păstrat, însă a fost ceva foarte simplu, o poză a interpretului cu lista cântecelor. Din primele lucrări care s-au păstrat în arhivă este Logo pentru portalul de știri Baza.md, unul din primele site-uri mass-media online:

Machetă flyere ZGS.

Și web site-ul rainroof.ru care deja era adaptiv și se afișa la fel pe monitoare cu rezoluții diferite.

 

Un brief, vă rog!

Fiind o perioadă incipientă, atât pentru mine, cât și pentru clienții mei, în cele mai dese cazuri brief-urile se rezumau la solicitări concrete cu privire la un banner sau flayer, iar partea web oscila în jurul întrebărilor conexe numelui de domen sau în câte limbi va fi site-ul. Schimbările sunt în evoluția etapei de pregătire și formare a ideii. Caietul de sarcini fiind, practic, cel mai important proces din elaborarea oricărui proiect.

 

Libertatea de creație

Este elementul definitoriu a unui freelancer, iar noi am încercat să găsim simbioza perfectă dintre viziunile și dorințele clienților noștri cu trendurile IT din acea perioadă.

Mereu am oferit două căi de colaborare cu clienții:
1. Dvs. ați apelat la noi ca la specialiști, respectiv noi vă oferim, dvs acceptați.
2. Dvs. cunoașteți ce doriți, noi vă realizăm cum doriți.
În primul caz clientul achită cunoștințele + realizare, în al doilea doar realizarea.

 

Greșeli

Respectarea termenilor și comunicarea permanentă cu clienții. A fost nevoie de foarte mult timp până când am reușit să educ în mine o persoană care poate respecta deadline-uri, fapt posibil doar după acumularea experienței și posibilitatea de prognozare reală a termenilor de elaborare.

 

Impresii din trecut

În mare parte lucrările corespund emoțional și tehnic anului când au fost făcute, dar îmi pare bine că anii nu au trecut în zadar, iar experiența și profesionalismul sunt ceea ce ne definește acum. La fel uitându-mă în trecut, realizez că foarte multe lucrări au fost inovative.

Îmi aduc aminte de propriul web site www.nikba.com, care era unul foarte deosebit. Cu texte și imagini curajoase.

 

Evoluția

Mă bucură faptul că RM nu rămâne în urmă față de întreaga lume, cel puțin în domeniul de publicitate. În mare parte toată publicitatea trece în mediul online și se schimbă nu doar ca noțiune, dar ca și concept. Noțiunea de Digital Marketing a combinat în ea elementele de creativitate și design cu marketingul și psihologia clientului. În prezent, publicitatea este o adevărată vânătoare de potențiali clienți și singura cale de a le căpăta atenția este publicitatea virală cu o strategie bine gândită de livrare care, în final, se va converti în acțiune sau vânzare.

 

Campaniile de atunci

Sunt ca o etapă a evoluției. Precum natura pe parcursul a milioane de ani a creat ființe și plante din cele mai caraghioase și a permis ca evoluția să selecteze care sunt mai utile, astfel și publicitatea - e în permanentă evoluție și supraviețuiește doar cea care a fost adaptată pentru toate condițiile prezentului.

 

Dificultăți

Cel mai dificil lucru în trecut era lipsa posibilității de analiză a rezultatelor care le poate genera publicitatea. Practic era imposibil de generat date statistice despre impactul sau conversia pe care o putea genera publicitatea la acea perioadă.

Erau unele probe de calcul. De exemplu, se făceau ⅔ flyere de diferite culori și se răspândeau în diverse locuri, pe flyer fiind amplasată harta cu destinația. Clienții veneau cu ele în mână după care managerul înregistra numărul lor. Și cât de cât se putea de făcut o statistică care zonă este mai eficientă.

În prezent, cel mai dificil lucru este de a atrage atenția clientului la publicitate. Totul se petrece cu viteză foarte mare, utilizatorilor zilnic le este livrată o masă foarte mare de content prin intermediul rețelelor de socializare, spațiilor publicitare pe web site-uri, radiou, panouri publicitare ș.a. Și pentru a evidenția campania publicitară dorită este nevoie de foarte mult efort, cunoștințe, creativitate și experiență.

 

Rolul publicității în societate

Odată ce publicitatea, în mare parte, a părăsit presa scrisă și s-a instalat comod în mediul online, în contextul când rețele de socializare cunosc mai tot despre noi, putem spune că domeniul dat a pășit într-o nouă etapă, cu campanii agresive de targetare în funcție de sex, vârstă, geolocație, precum și modelare a comportamentului sau a viziunilor politice.

 

De-ale agenției

1. Ce ai putea cumpăra în loc de un pachet de țigări? În cadrul companiei Nikba Creative Studio, deja nu mai există fumători ceea cu ce mă mândresc. Ideea a apărut la un brainstorming între colegi despre ce i-ar face pe fumători să renunțe la fumat, deoarece imaginile oribile cu boli și alte ciudățenii medicale nu aduc rezultatele dorite. Imaginile de pe pachetele de țigări din prezent le dau o speranță fumătorilor. Ideea noastră a fost de a oferi o alternativă în schimbul unui pachet de țigări. Ca rezultat am avut un impact mare în rețelele de socializare și câteva articole pe site-urile media.

2. Angajăm o pisicuță. Această campanie a fost creată cu scopul de a analiza impactul publicității virale. În prima etapă au fost analizate cele mai virale video și imagini. Respectiv pe youtube cele mai populare au fost pisicile. Ok! Avem pisicuțe ce să facem cu ele? Ca decizie a fost să angajăm o pisicuță care ar reprezenta noțiunea de Social Media Marketing. Ca rezultat am primit un impact de 8 000 oameni, 78 poze cu pisicuțe și 3 CV pe mail.

3. HiMoldova. Un proiect de promovare a turismului receptor în Republica Moldova. Pentru că ne iubim țara am depus nu doar efort, dar și suflet pentru a crea un proiect care ar reda online la maxim toată frumusețea acestui meleag. Scopul proiectului este de a oferi posibilitate companiilor de turism străine să organizeze tururi în Republica Moldova, vizitând, în termen scurt, un număr maxim de locații. Procesul de realizarea a proiectului a durat circa 6 luni, cu foarte mari modificări și abateri de la ideea inițială. Ceea ce ne-a permis ca rezultat să primim un sistem de rezervări online bine gândit. În urma lansării campaniei de publicitate, în prima zi au fost trei înregistrări de la companii din străinătate.

 

Tendințe

Nu există tendințe regionale, odată ce publicitatea a trecut în format digital ea poate fi răspândită, instant, global. Orice trend care apare, orice campanie virală capătă implicare globală în același moment.

 

Ce lipsește

Curajul. Companiile din Republica Moldova încă se tem foarte tare. Din păcate mai persistă ideologia „ce o să se gândească despre noi” și nu înțeleg că orice antireclamă este aceeași reclamă. Și pentru a atrage atenția la tine este nevoie să fii foarte neobișnuit. Un exemplu interesant, dar nu neapărat corect, este Covor.md cu publicitatea sexistă care a revoltat internauții, a atras plângeri și procese de judecată, dar într-un final a promovat un produs greu de promovat în 2018. Cireșele nu au nevoie de publicitate ca să se vândă, toți le vor și așa.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related