Stand ieri de vorba cu zeci de romani veniti la Madrid pentru Spania - Romania mi s-a intarit convingerea ca ceea ce trebuia sa faca nationala zilele trecute era sa iasa printre oameni. Sa se intalneasca cu romanii, sa vorbeasca cu ei, sa isi faca poze cu ei, sa le asculte EI povestile si gandurile pentru doua minute. Sa asculte, nu sa vorbeasca. Sa ii intrebe de sanatate, despre viata lor, despre copiii lor. Sa ii intrebe Ei de ce au venit la meci stiind cat de greu ne va fi.
Buna ziua, Hai, Romania!
Buna ziua! Romania! Hai, Romania!
...
Care este cea mai frumoasa amintire pe care o aveti cu Nationala Romaniei?
(cu un zambet mare, mare pe fata): Cand am jucat cu Andorra la ei acasa. Am mers, nu puteam sa nu mergem. Si au iesit baietii la plimbare si ne-am intalnit cu ei. Am facut o poza cu asta micu, cum il cheama...? hai ca joaca la nemti la Stuttgart, cum il cheama ...?
Eu (soptind): Maxim
Da, da. Maxim. Ne-am fotografiat, am schimbat doua vorbe si i-am strans mana. Este cea mai faina amintire a mea. Uita-te la baiatul meu. Mergem la meci diseara. E nascut in Spania dar a fost in Romania la Buftea la cantonamentul organizat de federatie pentru ei. E roman, l-am dus cu cea mai mare bucurie, a stat 7 zile, s-a antrenat cu romanii nostri. Uite ce poze am cu el jucand...Da stai sa iti arat ce mesaje imi trimite pe whatsapp antrenorul lui, cum vorbeste despre el. E spaniol, antreneaza si la FC Barcelona... Intervine baiatul: Acum a schimbat, e la Real Madrid. E la noi si la Real Madrid. Da, da. E bun, stie ce face. Si uite si mesajul pe care mi l-a dat cand i-am zis ca venim la meci... Cum era sa nu venim la meci? Suntem romani, venim pentru Romania, nu venim pentru victorie. Suntem mandri ca suntem romani indiferent daca pierdem sau castigam.
Nationala U21 a fost un fenomen nu doar pentru ceea ce a aratat pe terenul de joc, ci si pentru modul foarte uman in care jucatorii si echipa tehnica s-au comportat in relatia cu oamenii. Rezultatele bune iti castiga respectul, dar dragostea vine din relatia pe care o ai cu oamenii. Si pe care nu o mai poti construi ca in anii 80 sau 90 pentru ca oamenii s-au schimbat, societatea s-a schimbat. Asteptarile sunt altele.
Nationala Romaniei nu exista pentru a castiga meciuri. Legatura dintre suporteri si echipa este (trebuie sa fie) mult mai mult decat ceea ce se intampla pe terenul de joc si Nationala ar trebui sa inteleaga acest lucru si sa se comporte ca atare. Sa isi asume o misiune si o filosofie care sa fie in primul si in primul rand despre romani si abia apoi despre fotbal, despre performanta sportiva. Uitandu-ne pragmatic la o suta de ani de fotbal, marile victorii nu sunt foarte multe. Sunt cu atat mai pretioase, dar nu sunt deloc multe. Oamenii care vin la un astfel de meci, nu vin pentru victorii, vin pentru ROMANIA. Si ar veni muuuuult mai multi daca Nationala ar intelege acest lucru si daca s-ar comporta ca atare.
La antrenamentul oficial unde au fost ADMISI niste fani in tribuna, echipa s-a dus direct in coltul opus al terenului. DIRECT CAT MAI DEPARTE DE OAMENI. Cred ca ar fi fost mult mai bine sa urce spontan in tribune, sa salute oamenii si sa schimbe cate o vorba cu ei. Sa ii intrebe de ce au venit la meci stiind ca va fi greu. Sa ii asculte ce le raspund. O investitie de 5 minute care poate ne-ar fi dus la 0-6 vs 0-5 dar poate i-ar fi facut pe oameni sa strige Romania! de doua ori mai tare.
Nu este nevoie de cercetari de marketing sofisticate, de bugete alocate unor analize complicate sau alte sofisticarii. Cateva ore petrecute pe strada cu oameni veniti de la sute de kilometri distanta stiind ca Spania ne va bate sunt suficiente pentru a intelege aceste lucruri.
Pentru mine este un principiu de baza, un element esential: nu pot face marketing din spatele biroului, viata nu este acolo. Viata este printre oameni. Am venit in Spania cu Penny Market si am fost pe strada cu echipa de filmare, avand teoretic responsabilitatea de a semneza oamenii hartii pentru GDPR. Sa semnez hartii pentru GDPR!! Ce oportunitate fantastica sa ascult, sa observ, sa arunc cate o intrebare cand interviul e pe terminate. Nu era nevoie de Lorand Balint pentru GDPR, dar Lorand Balint are nevoie sa iasa printre oameni pentru a putea intelege ce inseamna cu adevarat #suporterderomania.
_______________________
Lorand Balint Boti este Managing Director Publicis Sport and Entertainment si are o experienta de peste 19 ani in industria de marketing si comunicare romaneasca.