[O, ce veste creativă] Dani Macarie: Nimeni nu supraviețuiește Crăciunului. Murim și înviem după trei ianuarie

[O, ce veste creativă] Dani Macarie: Nimeni nu supraviețuiește Crăciunului. Murim și înviem după trei ianuarie

Cum e să vinzi Crăciunul an de an, pentru tot felul de clienți? Să combați apatia și să câștigi în cursa prețului cel mai mic? Nu e greu, dacă privești sărbătorile ca orice alt moment din an, spune Dani Macarie, Creative Director Ogilvy&Mather România. Clienții au nevoi divese, unele mai creative, altele mai concentrate pe vânzări. Unii trimit brief-ul la timp, alții în ultimul moment. Pentru că e mai degrabă în categoria celor care au alergie la luminițe și reni, supraviețuiește perioadei cu răbdare și făcându-și treaba ca de obicei.  

E mijloc de noiembrie, cam târziu, Crăciunul a început deja în lumea publicității, și noi începem o serie nouă despre festivismul creativilor români. Creativitate versus promoții, tradiții versus plictiseală, bunătate versus bunătate, cine câștigă? Vedem mai jos.

 

Creativitate versus promoții

Asta ne macină domeniul dintotdeauna. Nu numai când vine vorba despre sărbători. Țin minte că am pierdut un pitch odată cu argumentul “campania voastră ar face prea multă vâlvă și noi vrem să ne concentrăm pe vânzări”. Da, publicitatea îți oferă neprețuite momente de perplexitate. 

Evident că o promoție care trece neobservată n-o să vândă doar pentru că e denumită așa. Oamenii nu gândesc în termeni de promoție, equity și awareness. Mesajul promoțional are și el nevoie de o formă creativă, atractivă și memorabilă. Cu atât mai mult într-o perioadă aglomerata. Brandurile trebuie să se facă vizibile și dezirabile, produsele trebuie să plece de pe raft, companiile trebuie să-și facă cifrele. 

Sărbătorile nu aduc nimic nou, de fapt. Poate doar un pic de panică. Uneori.

 

Black Friday, mereu surprinzător

E nevoie de idei și de prețuri surprinzătoare. Prețurile mici nu înseamnă automat vânzări mari, iar Black Friday este, în principiu, o zi în care prețurile mari devin spectaculos de mici. Sau cel puțin ăsta a fost conceptul inițial. Acum, avem Black Fridays care durează luni de zile și prețuri care înoată într-un fel de firesc călduț. Și e foarte greu să-ți faci auzită vocea într-un cor în care toată lumea strigă același lucru pe o perioadă lungă de timp. 

Și n-am mai vazut nimic remarcabil de la asta încoace:  

 

Strategii de supraviețuire

Poți să vinzi Crăciunul în milioane de feluri. Poți să-l vinzi ca Harvey Nichols sau poți să-l vinzi ca John Lewis. Nu cred că e cineva care supraviețuiește Crăciunului. Nu cu adevărat. Murim toți și înviem undeva după trei ianuarie. Și nu vorbesc despre publicitari aici. 

E pentru prima dată când cineva mă întreabă care e strategia mea de supraviețuire și trebuie să recunosc că asta ma lasă ușor descumpănit. Nu știu dacă întrebarea nu se referă cumva la vârstă. Sau poate la un set de abilități dobândite în vederea unor scenarii postapocaliptice. Sau dacă nu cumva conține un soi de mirare greu de camuflat. Dacă undeva în subtext se zbate un “cum naiba să reziste în industrie de atâta timp”? Dar o să alung aceste gânduri spunându-mi că, cel mai probabil, și colegii mai tineri au primit aceleași întrebări și o să mărturisesc că eu supraviețuiesc Crăciunului așteptându-l cuminte să treacă. 

Cât despre ad-urile de Crăciun, le tratez la fel ca și pe celelalte – aștept idei extraordinare de la echipele mele și încerc să le fac și mai bune și apoi mă asigur că execuțiile sunt pe măsura ideilor. I do my best, adică. 

 

Cu ce te mândrești și la ce lucrezi

Chiar nu știu. Am făcut atâtea lucruri de sărbători. Am plimbat ursul și renul din familia Coca-Cola prin malluri, am încercat să salvam brăduții, am scris nenumărate felicitări, am filmat cu fulgi de hârtie și am pus o mulțime de alți fulgi în post (pun intended), am ilustrat frumos în acuarelă magia aferentă perioadei și, în general, am făcut o mulțime de lucruri minunate pe care le iubesc în egală măsură.

La campaniile de Crăciun încă lucrăm așa că nu pot să vă spun nimic acum.

 

Campania preferată

Nu știu din 2018, dar vă arăt preferata mea din toate timpurile. 

 

Alergii de sezon 

Nu cred că publicul e o masă omogenă despre care să putem vorbi în general. De obicei, e format din indivizi destul de diferiți. Unii au dezvoltat un fel de alergie la sezon. Cu totul. Nu numai la reclame. Personal, suport destul de greu linu-i lin, luminițele, vitrinele, masacrul forestier și traficul. Am auzit că alți oameni se bucura de toate astea. Poate că tot lor le plac și reclamele de sărbători. 

 

Îngrășarea porcului în Ajun

Depinde de client. Și asta se aplică la toate proiectele. De unele aflăm din timp, de altele trebuie să ne ocupăm peste noapte. Business-urile clienților au tot felul de nevoi. Unele mai urgente decât altele. Nu doar de sărbători. Acum două săptămâni a venit primul brief de Black Friday. Suntem ok. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Ogilvy Group România

Ogilvy România, parte din rețeaua internațională Ogilvy, este o companie WPP, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume (NASDAQ:WPPGY). Pe piața locală, Ogilvy creează platforme de comunicare,... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Oameni

Sectiune



Branded


Related