Ce se ascunde de partea cealalata? Dintr-o astfel de curiozitate a aparut in acte oficiale agentia Pattern Studio. Cand Simona Hancu, astazi General Manager de butic creativ, a facut pasul de la client catre tabara cealalta, unde vedea ca e rost de creativitate si ceva mai mult input personal. A inceput fara un portofoliu de clienti si fara o echipa pe care sa o numeasca agentie, dar a gasit o nisa in care toate acestea, plus satisfactia de a face ceva al sau, erau posibile. Au intrat pe piata din US, unde au lucrat pentru clienti precum Samsung, Artivism sau Bitlikes, iar, in paralel, au inceput sa vina proiecte si din partea unor clienti locali. Cu un portofoliu gros de scos in lume astazi, crezul lor ramane cel de la inceput: Pattern nu e si nu isi propune sa fie despre volum, ci despre valoarea adaugata unui proiect, business sau echipe.
Inceputul
Dupa 18 ani de marketing am realizat ca sunt din ce in ce mai atrasa de strategie si-mi doream sa dezvolt campanii, sa descopar insight-uri. In scurt timp am realizat ca vreau sa schimb tabara. Astfel ca, in urma unor proiecte de freelance pe care le aveam, mi-am facut curaj si am zis sa incerc, sa nu regret mai tarziu. Am deschis Pattern in 2016. Intotdeauna am fost atrasa de patterns, si acele combinatii de forme care, imbinate in forme repetate, creeaza structuri cu semnificatii diferite.
Asumarea provocarilor de pe parcurs
Cred ca e important sa iti asumi de la bun inceput ca poti sa ai un esec. Pentru mine era un test de maturitate. Apoi, lucruri mai pragmatice, cum ar fi sa renunt, oarecum, la ceea ce stiam si imi venea la indemana, dupa aproape 20 de ani de marketing management si sa o iau aproape de la 0 in postura de om de agentie. Si nu aceea de consultant de business sau de brand, ci de owner de agentie: cu angajati, structuri si procese - tot tacamul. Sigur, experientele anterioare, de la psihologie, la marketing și management mi-au folosit. In acea perioada mi-am reconfirmat ca sunt un agent de schimbare si ca trebuie sa aplic niste schimbari reale si la nivel personal.
O alta provocare a fost aceea de a lua clienti noi si de a ne face vizibili, demni de luat in seama. Nu eram in formula clasica de art & copy care infiinteaza un boutique de creatie, ci in postura unui fost client cu zero portofoliu.
Am ales ca pozitionarea Pattern sa fie la imbinarea dintre arta si tehnologie, cu focus pe piata din US. Ne-am ales astfel sa lucram pentru start-up-uri din US pe langa cei 2, 3 clienti pe care ii avusesem ca freelancer dinainte de a fi deschis agentia.
Si, nu in ultimul rand, provocarea de a aduce in agentie oameni faini si cu experienta, dornici sa crestem impreuna.
Lectii
Cumva, stiam ca e important sa-ti asumi riscuri, sa construiesti pe parcurs, uneori sa mergi in blind, sa fii constient ca nici un an nu este ca cel anterior, ca mereu inveti lucruri si lista continua. Dupa 4 ani de agentie pot spune ca trebuie sa fii perseverent si mereu constient ca ceea ce faci te reprezinta.
Agentii mici, planuri mari
Ne dorim sa aducem pe piata din US acel suflu de creatie diferit. Piata din US este o piata destul de functionala, insa deschisa la abordari diferite. Aici vorbim de doua zone – design – adica branding & rebranding, design de produs, de eveniment – si cea de motion graphics & animations pentru productii de filme si jocuri.
Local, cele mai multe proiecte vin din zona de branding, digital si web development, dar in ultimii doi ani am reusit sa dezvoltam si cateva proiecte faine de employer branding.
Peisajul agentiilor mici in Romania
Sunt tot mai multe si e bine ca se intampla asta. E normal cred, dupa 20 de ani de munca sa vrei sa faci ceva al tau. Sunt multe agentii mici, formate din 2, 3 oameni care au plecat cu un client si fac pentru acel client cam de toate. Dar fac bine si corespunde si crezului lor. Cam asa se incepe. Diversitatea nu strica, dimpotriva.
Ploaia dupa care au răsărit
Clienti care au nevoie de flexibilitate, acea doza de creativitate & suflu nou dar si promptitudine.
Seniori care vor sa nu mai faca executie si care treptat si au incorporat si comportamentul de antreprenor, de do-er, nu doar cel de creativ.
O piata efervescenta in care au aparut mai mult tipologii de clienti, acea diversitate cautata de agentiile mici.
O forma de responsabilizare, de asumare, a nevoii de a incerca si de a chiar a gresi.
Acel mindset ca au inceput sa se miste lucrurile.
Sansa unei agenții mici
Sa stie cum face lucrurile diferit si de ce. Sa nu ignore nevoia de procese si structuri, crezand ca, fiind o agentie mica, nu mai e nevoie de ele.
Contează mărimea?
In cele mai multe cazuri conceptul creativ are ultimul cuvant. Dar, daca nu ai resursele potrivite si ajungi sa intri in pitchuri in care esti cu „verisorii mai mari” sansele ti se reduc drastic. Este esential ca agentie mica sa-ti alegi „bataliile” relevante si sa nu te arunci. Sigur, poti face asta sa te rodezi o perioada. Sau doar sa inveti care-ti sunt limitele. Deci da. Conteaza marimea cat sa stii tu unde vrei sa joci.
Agenție mica /vs/ agentie mare
Avantajul unei agentii mici ca Pattern (8 in house, fara colaboratori) ar fi acela ca se poate replia usor, este flexibila si poate ramane tributara unui crez.
Fiind o agentie mica depinzi mai mult de clienti dpdv business share revenue. Si tot legat de asta, este un challenge pentru o agentie mica sa duca mai mult de 3 proiecte mari in paralel, spre deosebire de agentiile mari. Sau ce focus sa ai cu resursele disponibile – sa cresti business-ul existent, sa te focusezi pe new business si, in paralel, sa optimizezi procese / structura echipa.
Concurenta
Decizia de a ne adresa si pietei din Romania a venit mai tarziu, dupa 2 ani de activitate. De anul trecut am inceput sa intram in pitchuri locale pe proiecte mai mari. Astfel, am realizat cam care sunt agentiile concurente si ne a placut ca cele mai multe sunt agentii mai mari decat noi. Majoritatea sunt agentii de digital sau agentii care folosesc tehnologia ca un diferentiator pentru a-si promova serviciile. Anul acesta ne-am focusat foarte mult pe dezvoltarea echipei si definirea unor procese interne pentru a ne eficientiza modul de lucru.
Clientii
Ne dorim sa avem clienti cu care sa crestem, value driven. Pattern nu este si nu va fi niciodata un business de volum. Avem clienti din industrii - tech, gaming, FMCG, retail, educatie, dar si start-up-uri locale sau internationale din zona de arta, bitcoin, digital.
Am lucrat pentru ONG-uri si in continuare ne dorim sa avem cel putin un proiect pe an din aceasta zona.
Cum ajung la voi?
Anul acesta am ajuns la un 50% local vs. international. Pentru US ma ocup de partea de new business participand la diferite conferinte. In plus, lucram cu un business developer. Local nu am apucat sa facem mare lucru sa ne promovam fiindca efectiv nu am avut timp, insa clientii vin la noi din site sau fiindca ne-am cunoscut in alte contexte. De cele mai multe ori ne ocupăm de branding si digital, dar si productie video.
Proiectele de suflet
Dintre proiectele de suflet de anul ar fi doua de identitate vizuala. Primul este rebranding-ul pe care l-am facut pentru Verita International School. Ne-a placut foarte mult interactiunea cu key holderii acestui proiect si rezultatul procesului de rebranding care a curs frumos si in dezvoltarea site-ului.
Al doilea proiect de branding este pentru un ONG din San Francisco, Artivism. Este un proiect ce-si doreste sa activeze comunitatile marginalizate prin arta. Vom continua sa dezvoltam si alte proiecte pentru ei.
Proiect mare, agentie mica?
Depinde de client si de tipul serviciului pe care l-am livrat. Ca timp, cred ca pana acum cel mai mare proiect a fost site-ul dezvoltat pentru Samsung US care este un site de resurse, mentenanta, dashboards, etc. Un proiect la care lucram efectiv de 4 ani.
Proactivitate
Este esential sa fii proactiv la client mai ales pentru o agentie mica si am facut-o una dintre prioritatile noastre pentru 2020. Nu am reusit sa fim suficient de proactivi anul acesta. Cred ca este foarte important sa aloci timp clientului, in afara livrabilelor curente, pentru a analiza business-ul si a veni cu idei si abordari noi si proiecte noi.
Responsabilitate sociala
Ne dorim ca in fiecare an sa lucram cel putin un proiect din zona de ONG. Anul acesta am dezvoltat identitatea vizuala pentru Artivism ( US) / iar pentru Romania am dezvoltat site ul pentru ONG ul debasm.ro, cat si site ul pentru un proiect cultural foarte fain si drag noua - nesupusele.ro.
Ne dorim sa ne focusam mai mult in aceasta zona pentru 2020 si chiar avem in plan sa dezvoltam un proiect in house de responsabilitate sociala.
Agentie mica + ONG = LOVE
Cred ca tine mai mult de valorile fiecarei agentii si felul in care doresc sa contribuie real la dezvoltarea unei comunitati sau sustinerea unei cauze si nu neaparat de marimea agentiei. Noi suntem interesati sa dezvoltam mai multe proiecte in zona de cultura si educatie.
Evolutie & proiectii de viitor
Dorim sa consolidam business-ul si serviciile core pentru a ne diferentia mai bine in piata. In continuare vom dezvolta echipa in aceasta directie. In plus, anul 2020 este anul in care vom dezvolta un produs propriu prin care vom reflecta mai bine ceea ce putem face.
Pattern ca agentie este formata din oameni cu expertiza in marketing, strategie de business, gamification, pe langa rolurile clasice din agentie. Cel mai mult ne intereseaza domeniile conexe sau mai bine zis acel tip de proiecte care se afla la intersectia dintre doua industrii. De pilda, tech si gaming sau tech si arta. In paralel, dorim sa dezvoltam business cu clientii existenti si sa cream mai multe proiecte de motion graphics & animatie.