Diego Wallach, CCO Publicis Mexic, a participat săptămâna trecută la cele două evenimente găzduite de Publicis Groupe România, cu ocazia aniversării a 25 de ani, respectiv Global Product Committee și Creative Academy (mai multe aici).
Diego și-a început prezentarea cu observația că țările din Europa de Est se aseamană cu Mexicul, când vine vorba de problemele sociale, în special cele de corupție. În acest sens, a prezentat o campanie realizată pe Twitter, prin care a readus la viață vocile unor jurnaliști asasinați, un fenomen cu care cei din Mexic se confruntă adesea.
Conturile acestor jurnaliști sunt în continuare active, și este de remarcat că sunt folosite de alți jurnaliști pentru a-și publica propriile anchete, păstrându-și anonimatul.
Am discutat cu Diego despre cum privește el munca de echipă în agenție, cum și-a asumat Mexicul propria cultură în advertising și despre provocările agențiilor în 2019.
Specificul latin
Publicitatea latină are diferențieri în America Latină: de exemplu, Brazilia are superputeri în ilustrație și design, Argentina a adus întotdeauna storytelling și umor, iar restul Americii Latine încearcă acum, în ultimii ani, să-și găsească propria esență, deoarece la început, au urmat un pic mai mult jucatorii mari.
Am lucrat în Mexic 17 ani și pot să spun că s-a schimbat foarte mult. Mexicul este acum pe punctul de a fi mai cinstit și de a fi mai mândru de ceea ce reprezintă, pentru că Mexicul este o țară foarte mândră când vine vorba de cultură, dar publicitatea nu a exprimat acest lucru. Totuși, când a realizat că a fi tributară culturii mexicane funcționează, a mers în direcția asta.
Managementul echipelor
Am învățat cât de mult contează să creezi o echipă grozavă de oameni. Ceea ce caut, când angajez un creativ în agenție, nu este numai portofoliul, ci îi intervievez personal fiecare și încerc să văd cum se potrivesc acești oameni cu ambientul nostru. Încerc mereu să cultiv sentimentul de apartenență la o echipă.
Există unii CCO care încearcă să pună fiecare echipă în competiție cu cealaltă. Evit asta. Desigur, există concurență naturală peste tot și este în regulă, dar prefer să fac parte dintr-o familie mare, să știu că celălalt te va ajuta, dacă îl întrebi ceva o să-ți îmbunătățească ideea - îți oferă o altă perspectivă.
Provocări
Principala provocare în 2019 pentru agenții, este modul în care integrăm noile tool-uri - date, tehnologie - și cum accelerăm integrarea lor pentru a oferi soluții diferite clienților noștri. Acum, peste tot în lume, clienții își reduc bugetele către agențiile de publicitate și îl dedică mai mult inovației. Însă bugetele pentru inovație nu se duc la agenții, merg la alți jucatori. Deci, trebuie să ne schimbăm rapid. Acum, fără bugetele respective, nu avem posibilitatea să menținem echipele și suferim cu toții. Așadar, ideea este cum ne schimbăm oferta pentru a obține din nou bugetele mari.
Talentele noi
Identific o problemă cu privire la talentele noi. Oamenii din generațiile mai în vârstă, iubesc cu toții această meserie și această industrie, dar tinerii nu mai sunt atât de pasionați de publicitate. Este o perspectivă confirmată de colegii de pretutindeni. Este o problemă, pentru că dacă tinerii nu mai umplu spațiile și dacă nu mai avem bugete mari, această combinație va distruge structura.
De asemenea, de multe ori, cei care conduc agențiile nu știu exact care sunt abilitățile oamenilor noi - persoanele de date, persoanele de UX, deci nu le pot direcționa corect, pentru că nu știu despre ele. Deci, trebuie să schimbăm rapid această cultură.