Vorbim adesea despre cum se scrie corect, virgula lipsă dintr-un spot TV sau greșeala gramaticală făcută de un brand într-o postare pe Facebook. Există însă vreo legătură între atenția pe care o companie o acordă detaliilor de acest fel și succesul ei?
Dintr-un articol din Forbes apărut cu ocazia publicării unui studiu despre greșelile de scriere ale liderilor din diferite industrii realizat de Grammarly în 2013 aflăm că scrierea corectă este o dovadă de profesionalism și credibilitate din partea unei companii, iar clienții sunt înclinați să cumpere un produs sau un serviciu de la o companie în care au încredere.
Cu aceste gânduri în minte, ne-am îndreptat atenția către domeniul bancar din România, unde primii trei jucători sunt Banca Transilvania (BT), BCR și BRD, în această ordine. Noi, la Anonimov, am realizat un studiu privind greșelile de scriere din broșura cu tarife și comisioane a fiecăreia dintre ele – poate cel mai răspândit text din industrie, parte din fiecare contract pe care o bancă îl face cu un client.
Iată ce am aflat:
- Topul băncilor se păstrează și în ceea ce privește scrierea corectă, BT având cele mai puține greșeli, iar BRD cele mai multe, aproape dublu.
- BT are 103 greșeli, dintre care 7 inconsecvențe, 81 de greșeli de tipar și 1 număr incomplet.
- BCR are 120 de greșeli, dintre care 12 inconsecvențe, 92 de greșeli de tipar și 5 dezacorduri.
- BRD are 191 de greșeli, dintre care 19 inconsecvențe, 132 de greșeli de tipar și 1 tabel cu comisioane greșit.
Desigur, este greu de crezut că cineva își alege în mod conștient banca în funcție de câte greșeli gramaticale face aceasta în comunicările ei, însă publicul poate interpreta scrierea neîngrijită drept o dovadă de neglijență din partea companiei, inclusiv în activitatea ei de zi cu zi.
Textele scrise sunt unul dintre cele mai bune moduri prin care o companie le poate arăta clienților, partenerilor și angajaților că este credibilă, cunoaște importanța preciziei și acordă atenție detaliilor. De exemplu, un număr incomplet într-un document care transmite informații în principal prin cifre poate fi o sursă majoră de neclarități. În cazul BT, îi spune clientului că are de plătit două comisioane diferite pentru aceeași sumă.
BCR face 5 dezacorduri într-un document care ar trebui să fie un acord cu clienții ei.
BRD are în broșura de comisioane un întreg tabel care se repetă, generând astfel un vid de informație acolo unde ar fi trebuit să fie al doilea tabel.
Observăm că numărul total de greșeli este corelat cu numărul de inconsecvențe (scrierea numelor produselor proprii, a zecimalelor, a numerelor mari, a datelor calendaristice etc.), iar inconsecvența este printre ultimele lucruri pe care ți le dorești de la compania cu care lucrezi.
Ce poate face o companie pentru a se asigura că nu există greșeli de scriere în comunicările ei?
Să introducă o nouă etapă în procesul de publicare a textelor sale, in-house sau prin externalizare, etapă în care o persoană complet străină de crearea textului respectiv și cu competențe lingvistice să verifice textul și să dea OK-ul că nu există greșeli sau, dacă există, să le corecteze.
-------------------------------------
Radu Vasile este corector și fondator Anonimov