[Searching for promoters] Răzvan Bâscă și Jazz Nouveau. Căutăm artiști cu un sound contemporan, instrumentiști care sfidează reguli și conveniențe, carismatici și dezinvolți

[Searching for promoters] Răzvan Bâscă și Jazz Nouveau. Căutăm artiști cu un sound contemporan, instrumentiști care sfidează reguli și conveniențe, carismatici și dezinvolți

Am tot repetat în această serie de articole faptul că fără promoteri scena de muzică ar dispărea întru-totul, dar nu am avut ocazia până acum să vorbesc despre un exemplu de good practice între cluburi și promoteri. Relația dintre cei doi actori este, de obicei, una complicată prin prisma numeroșilor factori care se tot schimbă. Cred că nu găsești doi promoteri care să aibă aceleași înțelegeri cu un club. Această nesiguranță, i-aș spune așa în sensul de înțelegere care se tot schimbă de la un sezon la altul, nu oferă o continuate pe termen mediu și lung, motiv pentru care multe serii de evenimente s-au oprit după un sezon. Cazul ideal este acela în care interesle și pasiunea celor două entități converg, lucru destul de rar întâlnit pe scena locală. 

Activitatea de 3 ani a Jazz Nouveau confirmă faptul că o legătură fructoasă și stabilă între promoter și club poate aduce beneficii întregii industrii muzicale, nu doar celor două părți. Probabil, și pe bună dreptate, puțin au crezut la începutul acestei serii că o serie de evenimente dedicate jazz-ului, desfășurate lunea, vor ajunge să aibă un asemenea impact. 

Crescut cu mult grijă la detallii, Jazz Nouveau este un joint-venture între Twin Arts și Control Club care își propune să aducă în atenția publicului bucureștean artiști locali și internaționali aflați, din punct de vedere stilistic, la confluența dintre jazz și alte genuri muzicale. 

Fondator al Twin Arts și promoter al evenimentelor Jazz Noveau, Răzvan Bâscă este în primul rând un iubitor al muzicii jazz, lucru pe care îl veți simți după ce veți fi parcurs interviul.

 Judith Hill @ Jazz Nouveau / Photo by Andrei M

 

Care este misiunea seriilor de evenimente Jazz Nouveau?

Jazz Nouveau este într-adevăr o misiune asumată de  Control Club și Twin Arts în 2016, aceea de a prezenta în România artiști inovatori și curajoși, instrumentiși fanteziști și nonconformiști.

Jazz-ul este doar unul dintre ingrediente, iar surprizele sunt aproape o regulă la Jazz Nouveau. Post rock, drum & bass, muzică electronică, funk, toate și-au găsit locul pe scena din Control.

 

Cum ai descrie publicul care participă la Jazz Nouveau?

La fel ca noi ( Control & Twin Arts), publicul Jazz Nouveau este în primul rând dedicat explorărilor muzicale. Sunt informați și ascultă genuri muzicale foarte diferite. Toate categoriile de vârstă sunt prezente la show-uri, e mereu o bucurie să constatăm asta.

Nu în ultimul rând, cei care vin la Jazz Nouveau sunt convinși că lunea e cea mai faină zi a săptămânii! Iar noi suntem convinși că ei sunt cel mai fain public!

Binker & Moses la Jazz Nouveau / Photo by Andrei M

 

Care sunt criteriile după care selectezi artiștii pentru eveniment? 

În primul rând trebuie să ne placă și nouă, asta se subînțelege. Căutăm artiști cu un sound contemporan, instrumentiști care sfidează reguli și conveniențe, carismatici și dezinvolți.

Pot fi celebri ca Oregon, Jojo Mayer, Henri Texier, Marc Ribot sau Andy Sheppard, dar și tineri ca Tiny Fingers, Tatran, Mammal Hands sau Binker & Moses.

 

Cât de mult din prestația unui artist este entertainment și cât de mult este artă? 

Asta doar artiștii înșiși o hotărăsc, din punctul meu de vedere pot coexista fără probleme. Un show Bjork e în egală măsura artă și entertainment.

 

Cum balansezi notorietatea vs. noutatea muzicală a unui artist invitat?

În fiecare sezon ne străduim să avem un echilibru între numărul artiștilor care au deja o reputație solidă și cel de newcomers, și cred că am reușit. Pentru sezonul din această toamnă, de exemplu, avem un line-up care respectă această ’’promisiune’’:

Mathias Eick Quintet, Nils Petter Molvaer, Makaya McCraven, Shai Maestro Trio, Niels Broos & Jamie Peet.

În plus, notorietatea și inovația nu se exclud deloc, vezi Jojo Mayer, Eivind Aarset sau Bugge Wesseltoft, artiști cunoscuți publicului de jazz, dar care nu încetează să surprindă cu proiectele lor.

Jojo Meyer la Jazz Nouveau / Photo by Andrei M

 

Cum arata procesul de "cunoaștere" a unor artiști noi? 

Procesul de cunoaștere a artiștilor noi este constant, face parte din fișa postului, din fericire. Pe unii îi vedem live, pe alții îi urmărim pe YouTube în diverse concerte ca să ne dăm seama cât de interesant e ce se întâmplă pe scenă, citim reviews sau studiem propuneri pe care le primim.

 

Cum abordezi partea de promovare? Ce tip de strategii/mixuri mai funcționează în 2019? 

Pentru Jazz Nouveau funcționează un mix de promovare pe Facebook, content pe site-urile partenere (interviuri cu trupele, știri), spoturi radio și printuri la Club.

 

Ți se pare că mai există cultura poster-ului de eveniment? Mai interesează pe cineva cum arată un poster?

Jazz Nouveau este un caz fericit, noi chiar avem postere atent lucrate de graficianul Clubului Control.

Pe mine mă interesează cum arată un poster, doar că în multe cazuri trebuie să folosești o fotografie a grupului trimisă de management, nu mai ai atât spațiu creativ pe cât ți-ar trebui. La Jazz Nouveau am evitat acest lucru, fiind un proiect avangardist.

 

Indiferent că vorbim de artiști internaționali sau artiști locali, care sunt cele mai frecvente probleme de care te lovești atunci când faci booking-ul unui artist?

În general vorbind, un deal breaker pentru multe show-uri îl reprezintă costurile tot mai mari și lipsa spațiilor de concert (săli, cluburi).

Pentru Jazz Nouveau însă lucrurile sunt un pic mai ușoare pentru că proiectul e foarte cunoscut de agenții din domeniu și absolut toți artiștii care au cântat la Control vor să revină.

 

Care crezi că este diferența dintre un promoter și un organizator de evenimente din zona muzicală?

Dacă e musai să le diferențiez, aș zice că un promoter e un man on a mission, poate o persoană cu dorința de a împărtăși descoperirile sale muzicale și care are vocația unui anume pionierat, cineva care dezvoltă proiecte pe termen lung cu o viziune clară.

Organizator de evenimente poate fi o meserie, la fel de onorabilă ca oricare alta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related