Singura concluzie pe care o poate extrage Daniela Nedelschi, Creative & Design Lead la Marvil56, Geneva, in urma multora si diferitelor ei experiente de pitch este urmatoarea: nu exista reguli universal valabile, nici in Romania, nici in Elvetia. Exista, insa, cateva puncte comune indiferent de geografie: nopti albe, resurse - oameni, timp, bani si un soc electric care forteaza gandirea creativa pe toate planurile.
Daniela a plecat din Romania acum 9 ani si crede ca lucrurile au evoluat intre timp:
Brief-urile de dinainte de 2010 erau destul de subtiri si asta, in opinia mea, reflecta lipsa de experienta a oamenilor de marketing si lipsa oamenilor de brand de la client.
Experienta de pitch. Impresii & concluzii
Nopti albe. Resurse - oameni, timp, bani. Pitch-ul este o interferenta - de multe ori pozitiva - in viata de agentie, in timeline si proces; un soc electric care forteaza gandirea creativa pe toate planurile: business, strategie, creatie.
Subiectul este foarte larg, iar experientele mele au fost foarte diferite de la un pitch la altul. Singura concluzie pe care o pot trage este ca nu exista reguli universal valabile, nici in Romania, nici in Elvetia.
Pitch-ul este un contract intre client si agentiile participante. Setul principal de reguli vine de la client, insa exista si reguli negociabile si suplimentare - un acord intre parti. Dincolo de toate, asociatiile nationale sau locale se straduiesc sa puna cap la cap niste norme - best practice - dar nu e ca si cum acestea ar fi lege. Si nici nu cred ca ar putea fi lege pentru ca pitch-ul face parte dintr-un proces de schimbare, disruptiv la nivel de organizatie, in primul rand pentru client, apoi pentru agentii.
Experienta de pitch in afara tarii
Odata acceptat faptul ca pitch-ul este o disruptie, nu te mai surprinde nimic. Poate doar lipsa unui respect esential si a unei comunicari normale in timpul procesului si dupa. Sincer, si in Romania si in Elvetia am avut parte de experiente amestecate.
In general, cu cat organizatiile participante sunt mai mari, mai solide si mai expuse experientelor de pitch, cu atat procesul este mai structurat, mai fluid si mai uman. Exista tari cu o cultura a pitch-ului - si am un feedback mai degraba pozitiv din partea unor oameni de agentie din UK sau Germania - dar nu pot spune ca este cazul Romaniei.
In Elvetia, lucrurile sunt esential diferite intre zona franceza in care lucrez eu (Geneva si bazinul Lemanic) si zona germana (Zurich, Berna, Friburg), iar la Geneva nu poate fi vorba despre o cultura sau structura de pitch. Fee-urile de pitch sunt rare si vin din partea brand-urilor cu reputatie si experienta in comunicare. Feedback-ul post-pitch poate fi detaliat, sumar sau absent. Exista in schimb o mai mare incredere in partenerii selectati, si de multe ori pitch-ul se rezuma la o oferta financiara continand metodologie, proces si timeline.
Pitchuri recente
Ultimele pitch-uri mari - L’Occitane en Provence Geneva - 2 pitch-uri internationale la care am lucrat cu HUB 11 Romania. Unul castigat si unul pierdut. Fiind vorba despre aceeasi organizatie si acelasi brand, nu am avut surprize mari, doar foarte multa munca post-pitch, in timp extrem de scurt, pentru a pune pe picioare o lansare internationala de sub-brand.
In Elvetia sunt in plin pitch chiar acum, iar de la ultimul astept inca un raspuns. Ambele sunt inca sub stricta confidentialitate.
Pana la urma, ca pierzi sau castigi, ca brief-ul a fost sau nu OK, ca a existat un fee de pitch sau un feedback la sfarsit, exista mereu o parte buna in aceste experiente, mai ales privind retrospectiv. Ca in viata ;)
Diferente
Experienta mea de pitch in Romania s-a oprit in 2010 cand am plecat din tara. Este evident ca lucrurile au evoluat de atunci - e vorba de aproape o decada de eforturi. Brief-urile de dinainte de 2010 erau destul de subtiri si asta, in opinia mea, reflecta lipsa de experienta a oamenilor de marketing si lipsa oamenilor de brand de la client.
Ce exista deja in Romania si nu am mai gasit in Elvetia nici macar in prezent, era show-ul de pitch - prezentarea in sine, nu doar materialul prezentat. Dar asta tine mult si de cultura de tara. Elvetia franceza este extrem de conservatoare. Rezerva se extinde la cultura de agentie, de pitch si de prezentare.
Schimbari, tendinte
Din nou, tendintele sunt pe zone de industrie. Eu lucrez acum intr-o agentie de tip start-up care creste rapid si trece din pitch in pitch. In general, suntem contactati de oameni care ne cunosc si care ne aleg tocmai pentru calitatea noastra umana, pentru agilitate si nu in cele din urma pentru expertiza digitala.
Ceea ce observ inafara agentiei si a granitelor, este orientarea catre un mix eterogen de agentii invitate la pitch: agentii de retea alaturi de agentii mici si mai putin cunoscute, global alaturi de local, si o tendinta catre H2H (human to human) plus o comunicare bazata pe incredere si respect mutual.
Partea buna
Elementul de schimbare, de scurt-circuitare a unui proces dat linear, generarea de idei si de energie de ambele parti (client si agentie) si evident, consecintele pozitive pe termen lung: organizatii si brand-uri care cresc, care-si diversifica discursul si experientele; reputatie si crestere financiara.
Pentru agentie, chiar daca multe parteneriate se fac altfel, pitch-ul ramane important in cresterea business-ului, diversificarea portofoliului si experienta resurselor interne. Cred insa ca pe termen lung pitch-urile vor pierde in numar si frecventa, si ca dincolo de oferta financiara care ramane importanta, relatiile intre agentie si client vor fi create si sudate din ce in ce mai mult pe portofoliu / zone de expertiza si sinergie.