Sunt oameni cărora un moment sau o alegere le definește o carieră. Marta Ușurelu nu e unul dintre ei. Deși a trecut printr-un astfel de moment, când a preluat conducerea revistei Biz, al cărei redactor-șef era, în 2008, în criză economică, cariera ei este definită de pasiunea pe care a investit-o în fiecare zi din cei 20 de ani petrecuți la Biz. Pentru unii, mutarea din 2008 ar fi putut fi un moment mare, pentru Marta a fost un pas firesc.
De fapt, poate că firescul, atât de greu de atins și în artă, a fost cartea pe care a jucat-o Biz în dezvoltarea ecosistemului nostru emergent de business.
Publicatia poartă pe propriile pagini responsabilitatea informării, educării și conectării unei comunități care s-a trezit peste Revoluție, că are libertatea să își urmeze visele și să iasă în profit. Începând de atunci, românii au vorbit două limbi străine – engleza și antreprenoriatul.
Pentru cea de-a doua, Biz a funcționat în tot acest timp ca un dicționar din care n-au lipsit termenii profesionalism și inovație, și ca un ghid de conversație prin care expresiei sunt un om de afaceri i s-a răspuns cu încântat de cunoștință.
De altfel, probabil că a fi om de afaceri este primul răspuns la întrebarea ce vrei să te faci când vrei să fii mare. Și mulți s-au făcut mari. Și Biz a fost acolo pentru ei.
20 de ani de Biz
Au fost 20 de ani care m-au definit ca om și ca profesionist, am învățat mult, am acumulat experiențe la care nici nu visam când mi-am început cariera în presă. Dar totul s-a schimbat când am trecut de partea antreprenoriatului, cu 10 ani în urmă, când am decis să preiau revista care fusese închisă de foștii acționari. Am văzut cât de greu este să ai afacerea ta. Să cauți finanțare, să păstrezi echipa și s-o motivezi, să găsești furnizori serioși și să lupți pentru supraviețuire.
Am trecut prin toate provocările unui antreprenor și am crezut de multe ori că nu vom supraviețui. Dar, reflectând la toate aceste experiențe, mă bucur că s-au întâmplat. Toate. Și bune, și rele. Din fiecare decizie pe care am luat-o, fiecare pas pe care l-am făcut, am avut câte ceva de învățat. Încercările prin care am trecut, m-au ajutat să fiu ceea ce sunt azi – un antreprenor care nu se dă bătut cu una cu două, care a reușit să crească și să mențină profitabil un business într-un domeniu căruia mulți nu-i dau prea multe șanse – presa de business quality.
Cum m-am schimbat? Sunt mai sigură pe mine și puterile mele, am mai multă încredere în ceea ce pot să fac decât aveam în trecut. Sunt mai împăcată cu deciziile pe care le iau și sunt … ceva mai calmă. Mai diplomată. Mi-am găsit echilibrul care-mi permite să fiu mai împăcată eu cu mine, am învățat să nu iau deciziile sau reacțiile celor din jur personal. De multe ori, it is just business și trebuie să înveți să mergi mai departe, indiferent de situație.
Principii de leadership
Îmi place munca în echipă și știu că pot să mă bazez pe colegii mei de fiecare dată. Nu conduc, ci ghidez. Cred în leadershipul participativ, în care ești mereu alături de echipa ta.
Echipa
Oamenii care se aseamănă se adună. Ca redactor-șef aveam o echipă dată. O coordonam și făceam toți un job - ca angajați - uitând de treabă după ora 18.00. Ca antreprenor am văzut cât de important este să ai oameni dedicați. Care să se implice și să înțeleagă că dacă nu merge business-ul, a doua zi nu mai au unde veni la lucru.
N-am ales în echipă oameni care așteaptă să treacă orele și să vină ziua de salariu. Sau care așteaptă să li se spună ce să facă, ci oameni dedicați, care se implică și care vor să construiască. Biz este de ani de zile cea mai puternică și cea mai stabilă echipă din presa de business din România.
Spiritul comunității Biz
Este o comunitate de "doers", de oameni care nu doar văd oportunitățile, ci le și fructifică. Sunt oameni deschiși, gata oricând să te ajute cu sfaturi sau chiar și cu lucruri concrete. De aceea este o comunitate frumoasă, și este meritul ei că face și evenimentele Biz atât de speciale.
Provocări
Însăși esența de a exista. Într-o industrie în care de ani de zile se cântă prohodul presei, nu mai zic de print, să menții un titlu tipărit timp de 20 de ani, care să fie pe deasupra și apreciat, urmărit și relevant și care să și adune o comunitate puternică în jurul brandului, cred că este o provocare în sine, pe care noi am reușit să o trecem cu brio.
E adevărat că ne-am transformat foarte mult pe parcursul acestor 20 de ani și că Biz nu mai înseamnă doar un titlu în print, ci însumează un complex de declinări în online și offline (evenimente, proiecte speciale, proiecte editoriale conexe etc) – toate sub umbrela aceluiași brand și dezvoltate de aceeași echipă.
Creativitatea a fost arma noastră secretă și nebunia de a lupta pentru a pune în practică ideile. Să faci Biz la piscină, cu CEO îmbrăcați în apă, sau echipa de fotbal formată din top manageri ori să faci CEO Exchange sunt doar câteva exemple.
Pasul către antreprenoriat
Am crezut în brand. Știam ce însemna Biz pentru oamenii de afaceri și pur și simplu n-am putut să las această revista. N-am putut să plec în altă parte. Primul an a fost înfiorător. Nu aveam bani de salarii. Îmi dădeam seama în același timp ca să fii un om bun de content nu este suficient. A trebuit să învăț să administrez o afacere și să învăț să rezolv probleme una după alta. Să învăț să trăiesc ca antreprenor. De la a ni se bloca contul la a fi amenințată de furnizori, am văzut ce însemna să ții un business în viață și că un brand se construiește în fiecare zi.
Piața de business din România
Acum 20 de ani, mediul de business privat din România era încă timid, dominat de capriciile statului. Câțiva antreprenori și câteva companii multinaționale înotau împotriva curentului și se încăpățânau să creadă că pot funcționa și aici regulile economiei de piață. Pe ei am ales mereu să-i promovăm în revistă și la evenimentele Biz.
Perioada de preaderare și apoi aderarea la Uniunea Europeană a adus o efervescență extraordinară în zona de business. Spiritul antreprenorial a răzbit până la urmă și, în ciuda crizei sau poate tocmai ca urmare a ei, vedem un nou val de antreprenori tineri, cu idei îndrăznețe și cu ambiții globale.
De la ei cred că va veni un suflu nou în businessul românesc. Evoluțiile cele mai spectaculoase le văd venind din zona de inteligență artificială, care va schimba radical mediul de business, dar și viața de zi cu zi.
Antreprenorul român
În decembrie anul acesta se împlinesc 30 de ani de la Revoluție, implicit, putem vorbi de 30 de ani de antreprenoriat românesc, a cărui evoluție am urmărit-o îndeaproape, atât personal, părinții mei fiind unii dintre antreprenorii care au încercat acest domeniu dar au dat faliment în jungla afacerilor de atunci, cât și profesional, prin prisma meseriei, și, în ultimii 10 ani, în mod direct – fiind eu însămi antreprenoare.
Nu a fost niciodată și nu este ușor să fii antreprenor în România din motive ce țin de birocrație, lipsa predictibilității legislative, creditare greoaie (mai ales pentr start-upuri).
Ce ar fi de admirat, puncte forte: perseverența, curajul, dorința de a schimba ceva în bine în țară.
Puncte slabe: la nivel de management al afacerii, mai au de învățat la capitolul delegare & micro-management. Diferența între un business care ”supraviețuiește” și un business care ”crește”, se dezvoltă pe mai multe direcții, ține de capacitatea antreprenorului de a putea să delege cu adevărat și de a-și construi un sistem de management funcțional și eficient.
Promovarea valorilor românești
Suntem un brand 100% românesc, deci este de la sine înțeles cât de importante sunt. Apreciem valorile românești și le celebrăm ori de câte ori avem ocazia (vezi evenimentele și cărțile “Valori de România”, “Brand Ro”), le promovăm cât de mult putem, atât în conferințe, cât și prin ceea ce scriem.
Asta nu înseamnă că nu căutăm valori și performanțe și în afara țării, dovadă stau proiectele noastre internaționale, care an de an, ne pun în contact cu alte culturi și civilizații ale lumii.
Mai mult, campanii Biz precum "Susținem inovația" sau "Sunt un țăran" subliniază faptul că avem cu ce ne mândri în România, nu doar pe plan național, ci și pe scena globală.
Inspirația
Oamenii m-au inspirat cel mai mult. Îmi place să descopăr oameni și povești și cu ei și datorită lor am reusit să dăm viața celor mai nebune idei de proiecte. Să mutăm redacția într-o altă țară a pornit de la un vis, o idee frumoasă pe care am pus-o în practică într-o lună de la prima discuție. Astăzi numărăm 9 țări în care am mutat redacția Biz iar în luna noiembrie mergem în Coreea de Sud.
Gala Biz 20
Am vrut să reunim comunitatea de business, oamenii și business-urile alături de care noi am crescut. Am adus pe aceeași scenă oameni de business din diverse domenii, oameni pe care îi admirăm și respectăm, de care ne leagă multe amintiri plăcute.
Un eveniment în care vom încerca nu doar să privim în urmă, la cei 20 de ani care s-au scurs, ci mai degrabă un eveniment pentru următorii 20 de ani.
Planuri
Să fim în continuare în pas cu trendurile și chiar înaintea lor și să extindem brandul Biz pe noi platforme, bazându-ne pe aceleași valori care ne-au ghidat în acești 20 de ani - profesionalism, inovație și multă pasiune pentru ceea ce facem.
Un mesaj pentru mediul de afaceri si cititorii Biz
Să rămână consecvenți ideilor și valorilor pe care le au. Să nu renunțe la prima problemă. Suntem mulți care ne facem treaba cu pasiune și dedicare și care mișcăm această țară. Cititorilor noștri le mulțumim și le promitem că nu ne dezmințim și că vom veni, ca de fiecare dată, cu proiecte care să-i încarce și să le placă! Așa cum facem de 20 de ani.
Bonus. Spoturile #Biz20DanceChallenge
#Biz20DanceChallenge! – Gangnam
#Biz20DanceChallenge! – Maracas
#Biz20DanceChallenge! – R&B
Știm că oamenii de business nu sunt cei mai talentați dansatori.
Dar o dată împlinește prima revistă de business din România 20 de ani.
Așa că nu mai sta pe gânduri: arată-ne cele mai tari mișcări de dans la birou și trimite filmul la [email protected]