De la 'am o idee' a unui creativ pana la 'imi place reclama asta' a cuiva din publicul tinta, o serie de oameni din agentii si case de productie se tatoneaza, isi proiecteaza viziunile, isi sustin punctele de vedere si actioneaza impreuna. Clientul intervine si el, cu gandul ca 'imi place reclama asta' trebuie sa se transforme in 'cumpar produsul asta'.
Stam de vorba despre work-flow-ul dintre acesti oameni cu unul dintre ei - Tino Furtuna, Big Chief la Film Factor.
Neajunsurile in comunicarea dintre agentie si casa de productie pot aparea in principal la timingurile stranse, la casting, locatii si la costume. Insa, pentru ca lucrurile sa mearga bine, cei de la Film Factor au dezvoltat un communication tool propriu, pentru a fi pe aceeasi pagina cu clientii si agentiile.
Pentru Tino, prezenta clientului pe platou este binevenita, pentru ca acesta isi poate da acordul pe anumite cadre, ceea ce usureaza munca in post-productie. Despre momente dificile intalnite la filmari, despre campanii care au decurs bine si despre trairea ok-urile pe emisii ca pe victorii cu sufletul la gura, in continuare, cu Tino Furtuna.
Colaborarea dintre agentie si casa de productie
Poate cea mai importanta etapa in succesul colaborarii dintre o agentie si casa de productie este momentul in care brieful agentiei devine inteles si absorbit in solutii de catre casa de productie. In acest moment, cerintele artistice se insurubeaza pe linii de buget, iar solutiile corecte aduc satisfactie (eventual de ambele parti) si... profit. Pentru mine, acesta este momentul cheie: descoperirea. Ma rog, ceva de genul... "ce avem noi aici ?!".
Evident, ca principiu, exista intalniri premergatoare filmarii, in care sunt alese personajele, locatiile, costumele, directiile de muzica si (acolo unde este cazul) grafica. La filmare, un balet armonios cu agentia si clientul, pe partitura regizorului... de multe ori si multa oboseala, dar se regleaza din talent.
Postproductia are farmecul ei: protagonistii se intalnesc mai relaxat, iar armonia continua (eventual cu fine-tuning) pana la ok-ul pe emisii, care de obicei se transmite cu sufletul la gura, ca pe o mare victorie.
Work-flow
La agentiile mari, relatia dintre casa de productie si agentie este gestionata de producatorul/producatorii agentiei. Acestia urmaresc in detaliu ca brieful de productie sa fie indeplinit, urmaresc timinguri, etc, reprezentand si o interfata intre creatie si client service.
La agentiile mai mici, discutiile se poarta de obicei cu creatia (mai sunt si exceptii, in care decizia revine la client service), care si recomanda casa de productie. Neajunsurile pot aparea in principal la timingurile stranse si la casting (propuneri nerelevante pentru proiect), locatii (cat de ofertante sunt pentru proiect) si la costume. Rareori apar discutii despre recuzita, scenografie, camera, grip si electrica, aproape ca nu am exemple. Neajunsurile ar fi bine sa nu apara, pentru ca umbresc intregul proces ulterior. Implicarea si simtul de raspundere sunt un tratament bun impotriva neajunsurilor.
Procesul de comunicare
Noi avem o linie de project management in care toate etapele si detaliile proiectului sunt prezentate securizat, intr-un communication tool. Intr-un "gantt chart" exista, pe timeline, toate task-urile . Apoi avem rubricile de preproductie, productie si postproductie, in care persoanele autorizate aleg, de pilda castingul - dintr-o baza larga de casting se aleg pe "short list", dupa care in urma discutiilor care se poarta in instrumentul de comunicare al rubricii se valideaza personajul ales, pe fiecare pozitie din casting.
Sistemul permite ajustari permanente, pana la decizia finala, intrucat toti cei autorizati in proiect primesc informari simultane asupra sugestiilor, excluzand nevoia de a mai transmite pe multiple mailuri, care se pot sau nu primi/vedea/descarca. Este un sistem eficient coordonat de departamentul nostru de IT si care nu lipseste din niciunul dintere proiectele noastre internationale (deja 15 in acest an).
Clientul pe platoul de filmare
Este normal ca un client sa vina la filmare. Pana la urma, este cel care plateste campania si vrea ca toate mesajele brandului sa fie transmise in cel mai eficient mod. Sigur, sunt unii mai simpatici si altii mai... simpatici. Nu acesta este criteriul de evaluare, dar unii au deplina incredere in agentie, se consulta, fac sugestii dar tin seama de sfatul acesteia.
Altii, isi fac bine inteleasa pozitia de... client. Oricum, dupa parerea mea este foarte buna prezenta clientului pe platou pentru ca se obtine astfel un ok pentru fiecare scena, usurand dramatic sarcina in postproductie, pentru ca lucram numai cu cadre agreate. Am avut mai demult o experienta cu un client care nu a venit la filmare si la prezentarea montajului, la un anumit cadru, a comentat: "aaa, pai eu vedeam cu totul altfel scena asta!". Bine, si? Oratorii antici au fost mici copii pe langa cei de la agentie care-i spuneau ca "ce vezi tu, nu este adevarat...”.
Momente dificile la filmari
Acum ceva vreme am lucrat cu un regizor international multipremiat la Cannes, persoana importanta, toata lumea in pozitia de "drepti". S-a filmat pe bulevard cu o macara uriasa coborarea unei masini din cer, pana la pamant (ideea era ca din cer cadea masina primita la promotie). Reprezentantul brandului de masina a spus: "mama naibii va ia daca masina se zgarie sau mai nu stiu ce".
Atunci, s-a adus o platforma solida, legata cu cabluri de otel, pe care a fost pusa masina... Din spate ne inghionteau cei de la grafica, intreband cum pisici scot ei toata platforma in CGI, sa ramana masina proaspata si lucitoare. Regizorul: "se scoate in post". Ok, si masina coboara, iar soarele proiecteaza cablurile, platforma si masina, umbre pe cladirile din fata si printre pietoni. Graficienii, cu mainile impreunate se rugau: "ce facem boss?" O privire eluziva, text "se scoate in post". Ar putea fi prezentat un studiu de caz despre ce simte uneori productia: balamuc.
Campanii care au decurs bine
Poate cel mai bun exemplu unde a functionat chimia pentru piata locala, sunt toate productiile pentru brandul ALKA, de la Elefantul Manole-Toortitzi, la Alfers, Covrigeii Casei si Prajitura Casei, etc.
De asemenea, o chimie perfecta am avut cu echipe de la cateva agentii din Franta, pentru proiecte ca Axe, Renault, Ibis, Whatsapp, Tefal, Darty, Zapetti, Orange. Aici a contat si faptul ca limba de comunicare in productie este franceza, project management-ul este in franceza, mailurile (marea majoritate) in franceza, cateringul... in franceza.