Primul lucru de care si-a dat seama Adrian Saveanu, Brand Manager George, cand a ajuns in echipa BCR a fost ca, desi credea ca stie multe, sunt de zece ori mai multe de invatat. Asta isi doreste si de la viitorul membru al echipei: sa fie deschis sa invete si sa experimenteze, curios, cu un caracter puternic si bun simt.
Va spuneam ca George, primul banking inteligent din Romania, cauta un marketer neconventional pentru a-si intregi echipa de marketing. Asteapta propunerile voastre: sa fie surprinzatoare, neobisnuite, dar nu mai putin autentice, atrage atentia Adrian.
Neconventionalul de dragul neconventionalului duce in derizoriu. De multe ori vad branduri mari care se arunca in actiuni si campanii “out-of-the box”, dar care nu au nici o legatura cu produsul sau pozitionarea lor. Doar pentru a bifa o campanie “cool”.
Despre neconventionalul serios, invataturile din marketing si provocarile de comunicare din domeniul bancar, in randurile de mai jos.
Inceputul
In BCR am ajuns in luna August a anului 2014 si aveam 28 de ani. Faceam marketing si PR pentru o compania ce detine mai multe cluburi si pub-uri in Centrul Vechi.
Dupa 3 ani in care am lucrat atat ziua, cat si noaptea, invatand in acelasi timp foarte mult, am simtit nevoia sa trec la pasul urmator, in cadrul unei corporatii. Am inceput sa ma interesez de mai multe oportunitati si, la recomandarea unui prieten, am ajuns la un interviu la BCR.
Stiam ca se cere experienta in domeniul bancar, asa ca mi-am asumat situatia si m-am angajat in vanzari, in Echipa Mobila.
Cum imi doream foarte mult sa ajung in Marketing si Comunicare, la cateva luni dupa ce m-am angajat, am cautat intern care este persoana care face recrutarile pentru aceste departamente si am cerut o intalnire. M-am prezentat, am avut o discutie pe baza CV-ului meu si am plecat cu promisiunea ca voi fi luat in considerare daca se va ivi ocazia.
Dupa 3 luni am fost invitat la un interviu si am ajuns in echipa de marketing.
Foto: Andrei Luca
Ce te-a surprins, ce ti-a placut, ce ai invatat
Tin minte si acum ca m-a socat complexitatea si amploarea campaniilor. Dimensiunea companiei, atat din punct de vedere numar de clienti cat si numar de angajati.
Mi-am dat seama ca, desi credeam ca stiu multe, sunt de zece ori mai multe de invatat. Aveam in jurul meu oameni experimentati, cu multa buna-vointa, care aveau rabdare cu mine. Nimic din ceea ce auzisem despre BCR nu se pupa cu realitatea echipei in care ajunsesem. O echipa determinata si pregatita sa mute muntii din loc.
Am invatat ca marketingul la acest nivel nu se poate invata in scoala, ci prin foarte multa experienta acumulata.
Provocari
Provocarile sunt multiple si variate. Dar ceea ce trebuie sa inteleaga orice om de marketing este ca relatia client-banca este in continua schimbare, iar noi trebuie sa tinem pasul sau sa anticipam.
Asteptarile clientilor cresc de la zi la zi si este normal sa fie asa.
Tu, ca om de marketing, trebuie sa fii pregatit sa faci fata schimbarilor dintr-un mediu foarte competitiv si dinamic. Fie ca vorbim de alte banci, IFN-uri sau mai nou fin-tech-uri, toti doresc sa isi aduca produsul lor in fata clientilor, sa reprezinte prima optiune pentru ei.
Atitudinea romanilor fata de banci
Din punctul meu de vedere, oamenii sunt mai informati, cauta si compara. Fac alegeri informate.
Aici intervine si discutia despre educatie financiara, care te invata consumul responsabil si echilibrat. Zona in care din ce in ce mai multe branduri incep sa investeasca.
Si banca are nevoie de clienti educati financiar, pentru ca doar asa pot creste impreuna. De aceea unul dintre cele mai mari proiecte ale noastre, este Scoala de bani, cursuri de educatie financiara prin care au trecut pana acum 317.000 de oameni.
Oamenii cauta un partener pe termen lung intr-o relatie cu banca si de aceea este nevoie de foarte multa claritate, transparenta si incredere.
George
Lansarea lui George in Romania a fost un moment trait la maximum si a insemnat incununarea unui efort sustinut mult timp.
George este dezvoltat de un fintech si este fix la intersectia dintre tehnologie si design. Este o completare a stilului de viata pe care clientii nostri il aleg. Este dezvoltat pe o platforma de tip open-source si invata constant din actiunile utilizatorilor.
A fost o provocare sa explici ceva atat de complex in cateva cuvinte. Sa pozitionezi brand-ul corect, iar oamenii sa inteleaga usor.
Este un brand nou, tanar, dar puternic. Incet, incet am inceput sa primim confirmarea ca lucrurile se leaga organic, iar brand-ul este pozitionat corect, cand am vazut ca o colaborare duce lejer la alta, proiectele inovative se leaga usor, iar oamenii si brandurile care se strang in jurul lui George sunt “din acelasi film”.
Sfaturi pentru participanti
Sa urmareasca ce a facut George pana acum. Sa inteleaga pozitionarea, sa cunoasca produsul.
Si sa tina minte ca orice face George, oricat de artistic sau neconventional ar fi, trebuie sa aiba mereu o componenta de inovatie si tehnologie.
Capcanele neconventionalului
Neconventionalul ajuta daca are aplicabilitate si o coerenta cu brandul.
Neconventionalul de dragul neconventionalului duce in derizoriu. De multe ori vad branduri mari care se arunca in actiuni si campanii “out-of-the box”, dar care nu au nici o legatura cu produsul sau pozitionarea lor. Doar pentru a bifa o campanie “cool”.
Lucrurile trebuie gandite serios si analizat pana unde te poti duce si ce mesaj transmiti de fapt cu actiunile tale, long-term.
Asteptari
In toti anii acestia, am invatat ca un coleg nou cu know-how este bun, dar un coleg care sa se integreze armonios in echipa este perfect. :)
Ce nu stii se poate invata usor cu ajutorul echipei. Un caracter puternic, bunul-simt si umorul se invata mai greu. Si ar fi bine sa le ai!
Mi-as dori ca noul nostru coleg sau noua colega sa fie cineva deschis la minte, asumat si care sa inteleaga sarcasmul. Cineva rezistent, care se adapteaza usor in echipe diverse si poate sa lucreze pe mai multe planuri simultan.