Chiar dacă are bani puțini, cinematografia din RM se crede tare bogată. Bogată în regizori entuziaști, în subiecte ce se cer descoperite, în premii și laude internaționale. Iar toată susținerea statului se limitează la 5 milioane de mdl - prea puțin pentru atâtea talente cinematografice pe metru pătrat.
În căutarea industriei filmului de peste Prut, care „nu-i”, după cum afirmau doi regizori basarabeni, Eugen Damaschin și Dumitru Grosei, l-am descoperit pe Valeriu Jereghi, regizor și directorul Centrului Național al Cinematografiei din Moldova, care vorbește despre relansarea acestei industrii.
Mai jos, vedeți o altă perspectivă despre cum se face filmul în Moldova.
Industria de film în Republica Moldova
După 28 de ani de stagnare a cinematografiei în Republica Moldova, în prezent, contribuim la relansarea acestei industrii. În trei ani de activitate ai Centrului Național al Cinematografiei au fost finanțate 36 de proiecte cinematografice – filme de ficțiune de lung și scurt metraj, documentare de lung și scurt metraj, animație și 40 de proiecte pentru alte genuri de activitate - festivaluri, workshop-uri, master class-uri.
Unele dintre filmele autohtone, după finalizare, au adus în țară 16 Premii de la Festivaluri internaționale cu renume. Aici putem menționa filmele de ficțiune „Spectrum” și „Werner Gruber”, semnate de regizorul Igor Sadovski sau „Salex Caprea” în regia lui Valeriu Andriuță.
Alte filme au reușit să ajungă în selecțiile oficiale ale Festivalurilor de film, precum: Karlovy Vary, Animation Film Festival Busan, care este un festival de categoria Oscar, Scandinavian IFF, RAVAC IFF și multe altele.
Centrul Național al Cinematografiei
După 28 de ani de lipsă din domeniul cinematografic, acum trei ani a fost lansat Centrul Național al Cinematografiei. Am pornit totul de la zero: cu oficializarea instituției, modificarea legii cinematografiei, a regulamentului de finanțare etc. Industria filmului se formează în timp, iar noi, din păcate, am avut un gol imens.
Avem primele acorduri oficiale de colaborare cu instituții cinematografice din România și Ucraina – țări, care oricând ne servesc drept exemplu. Punctez aici și colaborări de perspectivă cu CNC din Franța, Georgia și Estonia. Aceste relații pot fi un ghid care ne vor apropia și mai mult de industria cinematografică contemporană.
Calitatea bună a filmelor, înalta apreciere la forumurile internaționale, relațiile cu colegii noștri din domeniu din întreaga lume sunt doar câteva atuuri ale Centrului.
Să film sau să nu film în Moldova
În ultima perioadă, tot mai mulți cineaști doresc să activeze în cinematografie, dovadă este creșterea de la an la altul, a numărului de dosare depuse la concursurile anuale de finanțare organizate de CNC.
Pe plan internațional, această industrie se dezvoltă vertiginos, iar noi avem nevoie să fim conectați la ea. Un mare avantaj al comunității cinematografice din RM îl reprezintă factorul uman, care e dornic să facă film, cei care au venit cu talentul de acasă și astăzi îl pun în practică.
În prezent, mulți cineaști tineri creează relații cu colegi de peste hotare și experiențele lor sunt un bonus pentru dezvoltarea cinematografiei naționale. Dar, totodată, ei sunt mai puțin activi, atunci când sunt invitați să se implice cu privire la racordarea legislației, propuneri de idei, sugestii care ar putea îmbunătăți cu mult activitatea lor.
Puncte forte
În Republica Moldova există un respect aparte pentru cinematografia autohtonă. Accesul pentru filmări a echipelor de creație (în zone urbane, rurale) este facilitat de instituțiile administrative, care sunt mereu deschise pentru o mai bună colaborare. Cât despre locațiile pentru producție, toată Moldova este un platou divers de filmare. Cu ajutorul CNC a fost creat site-ul filminmoldova.com/, unde au fost plasate imagini cu zeci de locații pitorești de pe întreg teritoriul țării.
Unde e loc de mai bine
Industria cinematografică nu poți să o aduci de undeva, s-o implementezi cu ușurință dacă în țară nu sunt ajustate conexiuni între legi, ministere și instituții de resort. Trebuie să existe un interes major din partea statului și datoria noastră, a specialiștilor din domeniu, este să îi ajutăm să înțeleagă acest lucru.
Percepția publicului local asupra filmului
Filmul „Siberia din oase” este un exemplu elocvent că publicul autohton așteaptă să vadă filme despre noi, făcute acasă. Drama a fost difuzată într-un cinematograf din capitală timp de două săptămâni, de fiecare dată cu sala plină. Producătorul nu s-a oprit aici: toată vara, face înconjurul țării, unde proiectează filmul.
Publicul internațional
Dovadă că publicul internațional apreciază industria noastră sunt festivalurile de film cu renume, care înregistrează în selecții oficiale filme moldovenești. Spre exemplu, anul acesta la piața filmului din Cannes, Franța, compania americană „Global Genesis Group, LLC” a procurat dreptul de distribuție mondială, pe șapte ani, a filmului „Werner Gruber”, în regia lui Igor Sadovski. Aceeași companie va realiza în coproducție cu „Cinemascope S” și „Pascaru Production” primul horror autohton „Charlotte”.
Un alt exemplu este filmul de ficțiune „Salex Caprea”, în regia lui Valeriu Andriuță care timp de un an festivalier a adunat în palmares premii, precum: „Premiul pentru cel mai bun scenariu” sau „Premiul pentru cea mai bună regie”. În acest context, fiind un cineast român cu origini basarabene, activitatea domnului Andriuță face cinste atât Republicii Moldova, cât și României.
Despre susținerea statului
În prezent, finanțarea din partea statului se face în măsura posibilităților. Atunci când în țară situația economică și politică nu este stabilă, din păcate, cinematografiei i se acordă puțină atenție. În primul an de activitate a Centrului, statul a acordat o sumă modestă de cinci milioane lei (MDL) pentru susținerea financiară a proiectelor cinematografice.
Înțelegem că pe fondul unei stagnări în domeniu, ni s-a dat o perioadă de probă. Dar atunci când noua cinematografie se dezvoltă rapid, (se organizează concursuri, festivaluri, se aduc premii) statul trebuie să ne ofere alte soluții. Din păcate, pentru al treilea an consecutiv am rămas cu aceleași resurse de finanțare alocate de la bugetul de stat, prin intermediul CNC…
Pitching-uri
În ultimii trei ani, casele de producție și-au făcut un nume în domeniul cinematografic și acum le este mult mai ușor să convingă investitorii locali și internaționali să le devină parteneri. Participă mai activ la sesiuni internaționale de pitching-uri.
Un exemplu ar fi echipa de producție a documentarului „Grădina Sovietică”, a regizorului Dragoș Turea care, participând la pitching-uri, într-un an de zile a reușit să obțină mai multe finanțări. Astăzi se poate mândri cu faptul că a organizat premiera mondială a documentarului „Grădina Sovietică” în cadrul Festivalului Internațional de Film din Sarajevo.
Proiectele susținute financiar de CNC duc la o dezvoltare evidentă a industriei cinematografice. Fiecare proiect selectat poate beneficia de până la 50% din bugetul filmului.
Product placement
Conform legislației în vigoare, plasarea de produse în filme este o metodă utilizată frecvent în serialele de televiziune. În acest context, CNC a înaintat o inițiativă legislativă prin care solicităm finanțarea de seriale TV, care prin metoda de plasare de produse își pot finanța parțial proiectul.
Cinematografia acasă
În ultimii trei ani, au apărut mai multe evenimente cinematografice în Republica Moldova create cu susținerea financiară din partea CNC. Doar câteva exemple: ultimele două ediții al Festivalului Internațional de Film Documentar „Cronograf”, Festivalul de Film „RAVAC”, Festivalul Internațional de Film Documentar „MOLDOX”, Gala filmului Românesc pentru copii, Gala Cineaștilor.
Anul acesta au fost organizate, în premieră, ateliere de instruire practică în cadrul platformei MILAP, dar și instruiri tehnice pe platourile de filmare din Kiev, Ucraina. Sunt doar câteva exemple că industria cinematografică autohtonă renaște.
Pe teritoriul RM au dispărut practic toate cinematografele dotate pentru proiecțiile de film, de aceea astăzi CNC promovează ideea de a readuce filmul în teatrele și casele de cultură în stare funcțională. Dorim să le utilăm cu echipamente performante. O inițiativă în acest sens este deja la Ministerul Educației, Culturii și Cercetării.
În Republica Moldova a crescut o generație care nu a văzut film pe ecran mare. Datoria noastră este ca filmele autohtone să ajungă la publicul național ca parte/necesitate unui program de dezvoltarea a culturii țării.
Sper ca în timpul apropiat, filmele noastre să aibă premiere în toată țara, difuzări locale și să prezentăm la cel mai înalt nivel filmele din străinătate, în primul rând a filmelor rom