O combinație bine dozată de spectacole clasice, tradiționale, alternând cu abordări îndrăznețe
În ediția din acest an a Festivalului Internațional George Enescu, tema armoniei se regăsește și în structurarea programului. Astfel, fiecare dintre cele patru secțiuni ale Festivalului, luată în parte, propune publicului o combinație bine dozată de spectacole clasice, tradiționale, alternând cu abordări îndrăznețe, noi, altfel. În sălile de concert, vor răsuna lucrări care acoperă istoria muzicii, de la perioada barocă (Frescobaldi, Vivaldi), până astăzi, perioadele cel mai bine reprezentate în repertoriul din această ediție fiind cea clasică, romantică și modernă.
Cinci evenimente sunt programate pe scenele Festivalului în data de duminică, 8 septembrie.
Cea de-a noua zi a Festivalului demarează cu un recital, la ora 11:00, în Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă, în secțiunea Recitaluri și Concerte Camerale. Programul include trei lucrări de George Enescu - Suita „Impresii din copilărie”, Andantino Malinconico și Sonata a III-a în la minor pentru pian și vioară, „în caracter popular românesc”, și două lucrări semnate de M. Ravel - Rapsodia Tzigane și Sonata nr. 2 în sol major pentru vioară și pian. Pe scena Sălii Mici a Palatului, va evolua reputatul violonist francez David Grimal, acompaniat de pianistul de origine armeană, Grigor Asmaryan și secondat de ucenicul său, cotat unul dintre cei mai talentați tineri violoniști români ai momentului: Ștefan Șimonca-Opriță.
Cu o carieră internațională impresionantă, David Grimal este invitat regulat pe marile scene ale lumii, alături de orchestre prestigioase, precum Orchestre de Paris, Orchestre Philharmonique de Radio France, Russian National Orchestra, Orchestre National de Lyon, Chamber Orchestra of Europe, Berliner Symphoniker, New Japan Philharmonic, Orchestre de l’Opéra de Lyon, Mozarteum Orchestra Salzburg, Jerusalem Symphony Orchestra şi Sinfonia Varsovia. David Grimal explorează și formulele camerale, împreună cu grupul Les Dissonances, cu care se implică și în proiecte cu o componentă socială, cum ar fi concertele date în beneficiul persoanelor fără adăpost.
Tânărul violonist arădean, Ştefan Șimonca-Opriță, s-a remarcat prin talentul său ieșit din comun, virtuozitatea și abordarea plină de emoție a muzicii. A fost remarcat de David Grimal, care a și devenit mentorul său și urcă regulat pe scenă alături de el, considerând că ”are un viitor foarte mare”.
Al doilea eveniment al zilei este concertul Ansamblului Linea, din seria Muzica Secolului XXI, care va avea loc la Sala Radio, de la ora 13:00. Înființat de pianistul și dirijorul Jean-Philippe Wurtz, Ensemble Linea promovează democratizarea muzicii contemporane, cu un accent deosebit pe întâlnirea cu publicul și deschiderea către alte discipline artistice.
Alături de ansamblul din Strasbourg, pe scena Sălii Radio, melomanii îl vor putea asculta pe tânărul și talentatul pianist leton, Daumants Liepiņš, luareat al Concursului Internațional „George Enescu” în 2018. În program: Raphaël Cendo „Corps” pentru pian și ansamblu, Francesco Filidei - „Finito Ogni Gesto”, pentru ansamblu, și Laurențiu Ganea „Oglindă și Teodicee”.
De la ora 16:30, tot în cadrul secțiunii Recitaluri și Concerte Camerale, pe scena Ateneului Român va evolua Orchestra Simfonică a Radiodifuziunii din Viena. Este un ansamblu clasat în topul mondial al celor mai bine cotate orchestre din lume, având legături puternice cu Festivalul de la Salzburg. La pupitrul dirijoral, maestrul Horia Andreescu dirijor.
Considerată ”marea doamnă a școlii ruse de pian”, artista iconică Elisabeth Leonskaja urcă alături de orchestra vieneză pe scena Ateneului Român. Într-un interviu, artista mărturisea că are o relație foarte specială cu Festivalul Enescu și Bucureștiul, fiind una dintre marile câștigătoare ale premiului de pian al Concursului Enescu, în anul 1964, la doar 18 ani, un moment considerat definitoriu pentru evoluția carierei ei muzicale.
În program: Dünser - The Waste Land, Beethoven - Concertul nr. 5 pentru pian și orchestră, Enescu - Suita nr. 3 pentru orchestră, „Săteasca” și Maurice Ravel – Bolero.
În seria Mari Orchestre ale Lumii, de la ora 19.30, scena Sălii Palatului va găzdui concertul-eveniment al zilei, cu Capelei de Stat din Dresda și maestrul Myung-Whun Chung la pupitrul dirijoral. La pian, una dintre cele mai flamboaiante și prodigioase pianiste din tânăra generație, invitată și aclamată pe marile scene din întreaga lume: chinezoaica Yuja Wang. În program, Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră, de S. Rahmaninov și Simfonia a II-a, de J.Brahms.
Despre Yuja Wang, reputata publicație Financial Times scria în 2018 că: ”posedă o combinație remarcabilă între tehnica impresionantă, cromatica bogată și forța pură”. Remarcată și punctată cu superlative de critică, tânăra pianistă originară din Beijing a avut o carieră fulminantă și cucerește audiența atât prin interpretările ei, cât și prin carismă și prezența scenică captivantă. Registrul romantic al programului, îi va pune în valoare calitățile interpretative, ambele lucrări remarcându-se prin intensitatea imaginilor artistice și bogăția lor melodică.
Capela de Stat Dresda a fost înființată de Prințul Moritz al Saxoniei, tocmai în anul 1548. Prin faptul că își continuă și azi activitatea muzicală, începută cu aproape o jumătate de mileniu în urmă, această orchestră este una dintre cele mai vechi din lume. De-a lungul istoriei sale, mulți dirijori consacrați și instrumentiști de talie internațională și-au lăsat amprenta asupra acestei orchestre înființate inițial pentru curtea princiară - Heinrich Schütz, Johann Adolf Hasse, Carl Maria von Weber și Richard Wagner fiind doar câțiva dintre cei mai faimoși. Capela de Stat din Dresda este invitată regulat pe cele mai importante scene internaționale de muzică clasică din întreaga lume. Începând cu anul 2013, Capela de Stat din Dresda a devenit orchestra rezidentă a Festivalului de Paște de la Salzburg, al cărui director artistic este Christian Thielemann. Capela de Stat din Dresda este singura orchestră din lume care a obținut Premiul European pentru conservarea moștenirii muzicale a lumii (în 2007).
Ziua se va încheia cu opera barocă „Il Giustino”, de Antonio Vivaldi, în seria Concertelor de la miezul nopții. De la ora 22:30, pe scena Ateneului Român va evolua Accademia Bizantina, sub conducerea lui Ottavio Dantone.
În viziunea lui Dantone și în interpretarea propusă de Accademia Bizantina, lucrarea lui Vivaldi se transformă într-o ”poveste intensă și emoționantă despre dragoste, aventură, războaie, putere și creaturi fantastice”, care promite audienței o experiență rară de savurat.
Ansamblul și-a conturat o trăsătură caracteristică, în special prin modul în care abordează formula de operă în concert. Numeroasele lor înregistrări, pentru mari case de discuri, precum Decca, Harmonia Mundi și Naïve, au fost recompensate cu numeroase premii, inclusiv Diapason d’Or, Midem și o nominalizare la Grammy Music Award pentru Purcell -„O Solitude”.
În distribuție vor putea fi admirate câteva voci cu timbru special, cum ar fi vocea ”catifelată” a franțuzoaicei Delphine Galou (contralto), în rolul Giustino, sau tonalitatea iradiantă a sopranei maghiare Emőke Baráth, în rolul Ariannei.
Rolul Leocastei va fi preluat de soprana elvețiană de origine română Anna Maria Labin, care o va înlocui pe soprana Veronica Cangemi, programată inițial. Aceasta și-a anunțat indisponibilitatea pentru concertul din data 8 septembrie, din motive de sănătate.