Andreea Filip, New Business Director Oxygen, observa deadline-uri tot mai stranse in organizarea pitchurilor din Romania. Timpul nu mai are rabdare in industrie din doua motive, crede Andreea: fie exista o “sete” de proiecte, fie o deficienta la nivel de planificare, de partea clientului.
Din dorinta de a castiga, de a mai adauga inca un brand in portofoliu sau de a multumi un client existent, mai acceptam uneori si deadlines “de azi pe maine”.
Nu este, insa, o practica benefică. Acceptand, cream o serie recurenta de precedente si, implicit, apar asteptari tot mai mari dar nu si neaparat realiste la client.
Consecinta este compromisul, de ambele parti. Care se vede si in rezultate. Cum poate fi ocolit si care este calea spre pitchuri sanatoase, poveste Andreea Filip mai jos.
Schimbari in organizarea pitchurilor
Una dintre principalele schimbari in organizarea pitchurilor, pe care le-am observat tot mai des in ultimul timp, sunt deadline-urile foarte stranse. Am fost in aceasta situație cu ultimele trei pitch-uri la care am participat, dar pe care le-am castigat.
Fiind om de new business, am convingerea ca pitch-ul este motorul unei agentii, atat pe parte de business, cat si din punct de vedere al creativitatii si al sudarii echipei. Desigur, analizam toate invitatiile la pitch pe care le primim si dorim sa participam, pe cat posibil, la toate. Timpul per ansamblu, insa, ne poate influenta decizia de a participa sau nu.
Aici vorbim, pe de o parte, de timpul avut la dispozitie pentru a pregati propunerile de pitch, dar si de timpul care ne ramane pentru implementare, dacă am castiga. Trebuie evitata planificarea propunerii de pitch, fara sa calculam cum ne descurcam dupa. Nu este un mindset sănătos. Privesti lucrurile ca la o cursa cu obstacole; faci o strategie de timp care priveste toata cursa, nu doar prima portiune a traseului. Trebuie sa mergi inainte cu gandul ca vei castiga sau ca ai toate sansele de partea ta, iar pentru aceasta, este important sa privesti tot procesul, nu doar o parte.
Deadline-urile tot mai stranse pe care le primim in pitch-uri ma fac sa cred ca exista fie o “sete” de proiecte, fie o deficienta la nivel de planificare, de partea clientului. Din dorinta de a castiga, de a mai adauga inca un brand in portofoliu sau de a multumi un client existent, mai acceptam uneori si deadlines “de azi pe maine”. Nu este, insa, o practica benefică. Noi, oamenii de agentie, stim de ce, dar din pacate, insa, inca o sustinem. Acceptand, cream o serie recurenta de precedente si, implicit, apar asteptari tot mai mari dar nu si neaparat realiste la client.
Drept consecinta, se fac adesea compromisuri pe parcurs, care nu sunt intotdeauna acceptate sau asumate de ambele parti. Aici nu ma refer neaparat la orele suplimentare de agentie sau la alte resurse implicate, ci la calitatea serviciilor si la un raport eficienta a costurilor vs. timp tot mai subunitar. Nu se poate si calitate si cantitate, ieftin si livrate repede.
Conditiile in care participati
Participam la pitch-uri pentru colaborări long term, dar și pentru proiecte punctuale, unde avem ocazia sa aratam care este expertiza noastra, dar și sa prezentam echipa. Important este sa avem timpul necesar pentru a dezvolta propunerile, iar apoi sa le si implementam.
Un alt lucru care ne influenteaza decizia de a participa la un pitch este si relatia noastra cu brandul. Oameni suntem :) Recunosc ca, atat eu, cat si echipa, ne mobilizam si lucram cu mai mult entuziasm cand vorbim despre love brands. Starbucks este un astfel de brand si a fost unul dintre pitch-urile castigate recent, proiect punctual de PR, social media si influencer marketing.
De ce sunt necesare pitchurile
Un pitch te ajuta intotdeauna sa devii mai bun. E un exercitiu de eficienta, un prilej de a-ti dezvolta gandirea strategica si creativitatea, de a optimiza resursele, costurile.
In plus, indiferent de rezultat, este o oportunitate de a creste capitalul de imagine. Daca te prezenti bine, iar echipa rezoneaza cu clientul, vorbim deja de reputation building pentru agentie. Esti tinut minte, cresc sansele sa iti redirectioneze proiecte sau campanii punctuale, de la care sa construiesti apoi pe termen lung, sau poate chiar sa te si recomande in piata.
Pitch-ul este un reset pentru echipa, mai ales pentru creatie si strategie. Avem nevoie de material nou ca sa ne demonstram constant ca suntem relevanti, conectati la realitate si tendinte.
Pitchuri recente
Cel mai recent pitch la care am participat (si pe care l-am si castigat) este lansarea Nitro Cold Brew Starbucks. Starbucks a fost un caz foarte fericit pentru un pitch. Nu ne-am lovit de obstacole, a mers bine, am avut si timp, buget, si un client bine organizat si deschis la ideile noastre. Echipa de agentie a lucrat cu mult drag si entuziasm pentru acest brand.
Ghidul de Pitch. Urmari
Eu nu am simtit schimbari concrete si nu am observat un tipar clar in procesele de pitch. Fireste, exista o liniaritate, insa cred ca fiecare se organizeaza in functie de nevoi sau limitari, de cultura organizationala proprie.
In unele pitch-uri esti evaluat/punctat dupa criterii punctuale, printre care si costul; la final se face o medie and there you go, ai un castigator. In altele esti evaluat doar la nivel conceptual, deci sunt clienti pe care ii intereseaza doar potentialul agentiei din punct de vedere al creativitatii sau al gandirii strategice.