Influențele trecutului se reflectă, într-o mai mare sau mai mică măsură, în prezent. Totuși, schimbarea este o lege. Iar în timpurile noastre apar prea des și prea multe amendamente. Pe unde ne supunem, pe unde ne adaptăm. În publicitate e bine să poți fi cameleon. Am aruncat un ochi peste Prut să cercetăm cum era și care este situația cu advertisingul de acolo. Și am descoperit lucruri curioase.
Povesteam cu Constantin Șarcov, co-fondator Piko Creative, la un deceniu de activitate, iar acum l-am provocat pe să ne povestească despre publicitatea din Republica Moldova, de la începuturi și până în prezent. Vedeți ce și cum s-a schimbat, mai jos.
Primul contact cu lumea advertisingului
Acum vreo 16-17 ani în urmă, am văzut un anunț că la Chișinău se organizează Noaptea Devoratorilor de Publicitate. Eram încălzit de Marcă Înregistrată și am decis să merg, așa mic cum eram, singur la eveniment. Atunci a început totul.
Apoi, la Facultatea de Arte, cineva din greșeală a abonat biblioteca la o revistă fără imagini în ea. A fost scandal. Această revistă era Campaign Romania. Mi-am petrecut o bună parte din anul 2 citind, din scoarță în scoarță, și văzând cum se felicită Leo Burnett cu McCann și Graffitti BBDO, cu premiile câștigate la Golden Drum. Pe o pagină întreagă. Ce timpuri frumoase. Iar eu eram copilul însetat de tot ce găseam acolo.
Primele campanii
Primele campanii au fost print-uri realizate pentru clienți, de regulă, pe gratis, făcute pentru self-promo. O să menționez campania pentru Felicia, care ne-a adus primele mențiuni internaționale.
Fratele meu avea o sală de dansuri hip-hop, și i-am făcut un ambient în transportul public.
În anii 2008/2009, la Chișinău, se organiza concursul de publicitate socială, la care noi participam. Mai jos, una din lucrările noastre, care a fost premiată. Eu sunt modelul.
Schimbări în procesul de muncă
Nu existau brief-uri, erau discuții. Aveam un blanc de brief pe care îl dădeam la clienți, iar ei, mai des, nu voiau să-l completeze. La început, am păstrat ideea că vom lucra pe bază de echipe de creație art+copy. Același lucru este prezent până acum, doar cu un adaos de strateg, producător și creative director.
Libertate în creație
Aveam multă libertate, dar foarte puține cunoștințe, fapt ce făcea timeline-ul colaborării de lungă durată foarte scurt. Acum, avem experiență și răbdare să construim relații de lungă durată cu partenerii noștri.
Din greșeli se învață
Ne gândeam prea mult la premii și prea puțin la rezultat și la client. De îndată ce am început să ne gândim la strategie și rezultat, premiile au început să vină (fără prea mare implicare din partea noastră).
Campanii din trecut
Îmi par faine. Verzi, pe alocuri, dar minunate ca art direction. Naive. Nici nu sunt campanii, de fapt, dar activități mici. Acum când mă gândesc la o campanie de atunci, îmi vine în minte cea cu „Sprite te sprijină, dar nu te salvează, ai grijă cum te dai”. Aceasta este cea mai genială campanie de promoție, ever. Și spoturile pentru Zaraza cu lanțuri în parizer.
Evoluția publicității, cu plusuri și minusuri
Noi, ca agenție, întotdeauna am fost aparte, mici și feriți de bugetele jucătorilor mari, preponderent vânzători de media. Piața nu avea creativitate, se lucra pe bază de echipă de creație designer + account manager. Prea mult accent pe promoții de scurtă durată. Nu exista conceptul de art direction. Care este diferența dintre Creative Director și Art Director?
Dacă are cuvântul Director în numele funcției, înseamnă că important, nu? Până și acum, piața se inspiră din CSI, Ucraina și Rusia, ignorând prea mult România, care, după mine, e un exemplu de școală, campanii și industrie net superioară la tot ce avem în jurul nostru.
Un exemplu recent: un coleg îmi spunea că agenția numărul unu din Ucraina a câștigat la Young Lions, ignorând total informația că McCann Bucharest ar fi luat al 35-lea leu.
De-ale agenției
În primul rând, trebuie să recunosc: foarte mult timp nu puteam înțelege adevăratul sens al cuvântului campanie. Drept urmare, cele de mai jos, mai corect, ar fi numite „activități de awareness” decât grupuri de acțiuni regizate pentru un scop.
1. The Chosen Dot, una din cele mai cool companii de accounting, payroll și soluții B2B din Europa, care a venit la noi pentru identitate, din care a derivat și acest manifest, animat împreună cu minunatul colectiv 4inaroom:
2. College of Wizardry este o companie care oferă experiențe imersive în castelul Czocha din Polonia, unde, timp de câteva zile, intri în rol și trăiești o istorie plină de magie. Task-ul nostru a fost să gândim și să implementăm activități care, cu buget redus, să aducă maximum awareness. Mai jos, The World Smallest Stand.
3. Danube Footwear sunt doi tineri super puși pe treabă, care au decis să facă primul skateshoe din România. Și l-au făcut. Iar noi le-am creat acest KV manifest și fundament de brand. În jungla urbană, toți suntem skateri. Așa arată Danube Skatepark.
Tendințe
Suntem influențați tot mai mult de vest, în sensul bun al frazei, și asta mă bucură. Deja aud cuvinte precum D&AD sau Epica printre colegii din alte agenții. Hai, că se mișcă.
Ce lipsește
Este nevoie de curaj și lipsa de dependență de Phillip Morris și JTI.
Mai este nevoie de transparență, mai ales în piața media, care e controlată de moguli obscuri. Pitch-urile cu idei gratuite ar trebui interzise prin lege.