Greu de imaginat că pe lângă Cerbul de Aur, Brașovul mai poate găzdui și alt festival, dar totuși iată că minunea există. Noroc că unul e la începutul lui august, altul la finalul lunii; altfel ieșea revoluție. Lăsând sarcasmul la o parte, mă bucur foarte mult că există Amural; și mă bucur și mai mult că acest festival audio-vizual a ajuns la a cincea ediție. Cine știe, poate chiar ajunge să egaleze Cerbul de Aur la număr de ediții.
Sub sloganul ”Ieșim dintre ziduri. Dăm arta jos de pe pereți. Facem festival AMURAL”, echipa festivalului a reușit să pună pe picioare un festival destul de atipic pentru publicul românesc. Nu mă refer doar la melanjul dintre arta vizuala și muzică, dar și la faptul că o parte din festival e gratis, iar pentru cealaltă parte prețul unui bilet este foarte mic - 130 de lei pentru cele patru zile de festival.
Anul acesta Amural are loc între 29 august și 1 septembrie. Stați în contact cu ei pe Facebook, Instagram și Vimeo.
Care este misiunea Amural?
Privirea e cel mai permeabil simț și cel mai expus în această eră. Cantitatea de informație primită pe cale vizuală depășește cu mult celelalte simțuri. Misiunea Amural este să umple zidurile și spațiile publice ale orașului cu conținut vizual de calitate.
Zidurile frumosului nostru Brașov au nevoie de acel liant magic făcut din oameni și din idei, asta căutăm. Sigur, obiectivele se ramifică – lucrăm să construim context pentru comunități locale, artiști la început de drum, idei de urbanism, să curățăm orașul de kitsch, să setăm o direcție în artele digitale și muzica electronică, etc.
După ce criteriile faceți selecția artiștilor pentru festival ?
Sunt două căi prin care artiștii ajung pe scenele și zidurile festivalurilor – ne plac nouă, celor din echipă, sau ne scriu ei și ne prezintă ideile pe care le au pentru Amural. Căutăm artiști care spun ceva cu substanță, care au esență. De fapt nici nu căutăm artiști, căutăm lucrări, idei, emoții pe care să le propunem participanților.
Cum balansezi notorietatea unui artist cu noutatea pe care arta sa o aduce și cât de mult se influențează una pe cealaltă?
Notorietatea vine cu un preț (la propriu). Costă. Și atunci căutăm un echilibru de artiști cunoscuți, artiști reprezentativi pentru domeniul lor și artiști underground, dar care să fie toți interesanți. Cu toate că avem buget de festival mediu spre mic, experiența Amural e mai intensă și mai complexă decât la festivalurile de muzică. Oamenii vin la Amural nu atât pentru niște artiști, cât pentru tot pachetul.
Cum arată procesul de "cunoaștere" a artiștilor noi?
E un proces continuu pe care echipa noastră îl face natural. Ne place arta, suntem consumatori de cultură contemporană și clasică. Ne plac proiecțiile și artele digitale, ne plac festivalurile la pădure și arta de galerie, ne plac tarafurile, nișele și dubioșii. Ne place tot ce are mesaj și încercăm să oferim vizitatorilor o colecție din ce trăim de-a lungul anului. Și da, ieșim din țară, mergem la spectacole, suntem, în primul rând, fani.
În același timp avem un apel deschis în fiecare an, oricând și oricine ne poate scrie, suntem oameni.
Cât de mult din prestația unui artist este entertainment și cât de mult este artă? Sau vin împreună?
Încercăm să scriem despre filosofia noastră prin vocea festivalului, fără să fim prea cringe. Amural nu crede în diferența artă / entertainment / comunicare / politică / religie. Sunt toate expresii ale ființei umane. Poți avea o instalație din bandă adezivă și bețe care să miște ceva în tine mai mult ca o piesă de balet. Trăim într-o lume post-genre, post-granițe, unde tipul ăsta de clasificări sunt doar pentru critici și pentru analiști. Nu vreau să mă înțeleagă greșit colegii și profii de la CESI, e foarte importantă despicarea artei și înțelegerea stilurilor, a curentelor artistice, a marilor idei. Și Amural poate fi accesat și cu spirit critic.
Dar tânărului consumator de artă-comunicare de azi nu-i pasă, el vrea să simtă. De-asta cei care se supără că s-a pus o manea la Electric Castle se află în afara buclei de fapt și, cel mai probabil, nu sunt printre cei aflați în public, deci nu se pot conecta cu momentul respectiv.
Experiența de festival începe cu drumul, cazarea, continuă cu explorarea, înțelegerea geografiei festivalului, construcția relațiilor sociale provizorii și culminează prin conectarea cu actul artistic, dans, explozie de emoții. Asta face diferența între un festival experiențial și un concert care ține mai multe zile.
Cum abordați partea de promovare? Ce tip de strategii/mixuri funcționează cel mai bine pentru voi?
Cum spuneam, nu avem un buget suficent de mare cât să invadăm viața oamenilor, și nici nu ne place genul ăsta de abordare. Așa că mergem pe varianta content mișto. Content care e distribuit natural pentru că e fain. Tratăm posterul și clipul de promovare ca pe lucrări de artă vizuală ancorate în conceptul ediției. Și aici deschid o paranteză – noi ne considerăm artiști, sau măcar creativi. Festivalul e lucrarea noastră, comunicarea, design-ul, direcționalele, instalațiile sunt lucrările noastre, chiar dacă nu le semnăm. Echipa e făcută din arhitecți, designeri, publicitari, programatori, makeri, oameni care fac conținut de calitate. Așa ajungi la un produs cultural mai dens decât comunicarea lui, și nu invers.
Noi chiar preferăm să creștem mai încet și să rămânem un exemplu de bună practică în comunicare și nu numai. Ne obișnuim să nu vedem cât rău fac orașului bannerele și mesh-urile led-urile. O dată pentru că sunt peste tot, și ne sufocă străzile și apoi pentru că sunt urâte, cu mesaje lipsite de o minimă inteligență, și ne sufocă sufletul. Același lucru poate fi spus despre cartierele noi sau renovările făcute prost. Și atunci e nevoie, pe lângă critică, de exemple de frumusețe, de construcții (trecătoare în cazul nostru) făcute cu grijă pentru etică și estetică.
Care consideri ca sunt elementele cheie în promovarea evenimentului? Selecția de artiști, prețul biletului, atmosfera?
Atmosfera comunică singură, noi nu ne lăudăm cu asta, îi lăsăm pe cei care au fost la edițiile anterioare să laude atmosfera. Prețul biletului e mic, pentru că se aplică doar pentru două scene – cea principală, de la Turnul Negru, și cea de after, de la Visssual. Restul festivalului e gratuit – expoziții, concerte, proiecții, cam 90% din total. Și e bine că e așa, pentru că vin și nefestivalieri, oameni din alte generații, vecini. Indiferent cum va evolua festivalul, vom avea mereu o parte gratuită, pentru că avem acest rol educativ în comunitate.
În schimb ne concentrăm pe artiști. Până să apară Amural, singurul artist promovat era muzicianul. Noi am schimbat paradigma propunând un festival vizual. Artiștii de arte vizuale primesc tot ce le putem noi oferi mai bun – promovare, resurse, atenție. Slujim ochiul.
Ți se pare că mai există cultura poster-ului de eveniment? Mai interesează pe cineva cum arată un poster?
Da, un poster bun rămâne cu tine, te inspiră, curăță orașul și Facebook-ul. Și la evenimentele de la Visssual (hub-ul nostru cultural) depunem efort pentru fiecare poster. Aici trebuie să îți spun că avem o echipă copy – art – creative director din care sunt mândru să fac parte alături de Alex Solomon și Răzvan Pătrașcu, toți trecuți prin agenția Firestarter a lui Răzvan. Iar cu Flavia Stamate pe media suntem chiar ca o agenție.
Indiferent că vorbim de artiști internaționali sau artiști locali, care sunt cele mai frecvente probleme de care te lovești în activitatea de booking?
Mi-ar fi greu să răspund singur pentru că aici Carmen Zmaranda coordonează aparatul, care e foarte mare. Managerii DJ-ilor internaționali exagerează pretențiile cu cât e artistul mai mare. Îi înconjoară de condiții idioate și nu mai plătești un artist, plătești o fabrică. Muzicienii nici nu știu câteodată ce pretenții nebune de fripturi și alcool se pun în numele lor. Noi spunem tuturor invitaților noștri că e un festival intim, printre copacii și turnurile din centrul vechi al orașului, iar la main stage intră maxim 600 de oameni. În felul ăsta își ajustează așteptările și muzica. E ceva special ce se întâmplă la Turnul Negru în nopțile de Amural.
Care crezi că e diferența între un promoter și un organizator de evenimente?
Nu știu, că noi facem de toate la Amural și Visssual, de la spălat pe jos la comunicare la performance artistic.