Este un domeniu pe care Bianca Manescu, Head of Strategy Ogilvy Group Romania, l-a descoperit in facultate cand invata despre acest comportament economic rational si nu il vedea absolut deloc in jurul ei. Si a inceput sa se intrebe “de ce?”. Din de ce in de ce a ajuns la aceasta obsesie part-time, devenita apoi un mod de gandire care ii ghideaza alegerile in materie de carti, expozitii si chiar seriale.
Fascinatia pentru intelegerea comportamentul uman din acesta perspectiva s-a amplificat cu trecerea timpului si a trecut treptat in dorinta de modelare a sa, de aici si focusul meu pe behaviour nudges cu aplicabilitate in viata de zi cu zi
In publicitate
La finalul clasei a XII imi doream sa urmez o cariera in diplomatie, etapele erau destul de clare pe hartie: facultatea de management public la ASE, urmata apoi de catre Institutul Diplomatic Roman. Insa, primul an de facultate m-a surprins cu un curs de comunicare care mi-a captat tot interesul si care a reprezentat inceputul relatiei mele solide cu acest domeniu.
A fost necesar doar un premiu cu coronita la Olimpiadele Comunicarii si doi ani petrecuti in presa ca sa descopar ca am comunicarea in sange si ca strategia reprezinta chemarea mea. Iar de la acest moment au trecut 9 ani, asa ca pot spune ca e o decizie care a trecut testul timpului :)
Context & inspiratie
Principala mea pasiune o reprezinta estetica in toate formele ei de manifestare de la arhitectura, design interior, packaging, design graphic sau fashion. Interes care imi impacteaza atat viata profesionala - orice prezentare de strategie trebuie sa construiasca un storytelling vizual - precum si sfera personala, eu optand mereu pentru locuri care au design care ma poate inspira.
In egala masura, este captivant pentru mine sa observ modul in care cei din jur relationeaza sau nu cu estetica.
O alta placere vinovata pe care o am sunt filmele de animatie. Mi se pare fascinant si challenging in egala masura ca in spatele fiecarui film bun exista un principiu de viata care incearca sa fie transmis catre o audienta extrem de greu de sedus. Consider ca multe filme de animatie ar putea sa se clasifice detasat drept storytelling seminars, atat prin perspectiva modului in care reusesc sa construiasca emotii, precum si prin simplitatea si candoarea in care transmit ideea centrala.
Pentru ca sunt ghidata de principiul de “divine discontent” al lui David Ogilvy si cred cu tarie in invatarea continua, behaviour economics & neuroscience sunt obsesiile mele tocilaresti. Domeniu pe care l-am descoperit in facultate, cand invatam despre acest comportament economic rational pe care nu il vedeam absolut deloc in jurul meu si am inceput sa ma intreb “de ce?”.
Dintr-o serie de astfel de intrebari am ajuns la Dan Ariely, urmat de catre Richard Thaler, Daniel Kahneman si Rory Sutherland. Cu ajutorul lor, am incercat sa aprofundez si sa inteleg de ce suntem condusi de bias-uri, modul in care creierul uman ia decizii si cum poti construi behavior nudges (mecanisme de modelare a comportamentului uman).
Ce a urmat
In timp, s-a construit o disciplina in care citesc cam tot ce apare in acest domeniu, ascult talkuri & podcasturi relevante, analizez campanii care sunt construite pe baza experimentelor de behavioural economics. Iar in ultimii ani incerc, la randul meu, sa tin cont de acest aspect stiintific in momentul in care construiesc o strategie de comunicare.
Cum ai invatat
Multa lectura, presarata cu niste cursuri urmate online si, recent, cu posibilitatea de a aplica aceste frameworkuri in viata reala pe probleme de business pe care incerc sa le solutionez.
Transformari
Cred ca a devenit un second nature pentru mine, adica mult din modul meu de a gandi este construit pe aceste principii. Iar fascinatia pentru intelegerea comportamentul uman din acesta perspectiva s-a amplificat cu trecerea timpului si a trecut treptat in dorinta de modelare a sa, de aici si focusul meu pe behaviour nudges cu aplicabilitate in viata de zi cu zi.
Timp & efort
Devenind mod de gandire, este parte din ADN-ul meu si imi ghideaza alegerile in materie de carti, expozitii si chiar seriale la care aleg sa ma uit. Nu am resimtit ca a existat o dificultate pe parcurs, ba chiar dimpotriva fascinatia si pasiunea pentru acest domeniu s-au amplificat.
De ce e nevoie
In primul rand, de o doza mare de curiozitate. Recunosc, insa, ca ajuta sa ai un background in economie sau psihologie, deoarece iti confera o anumita familiaritate cu notiunile elementare. Pasiunea se dezvolta apoi prin relevanta personala si dorinta de a descoperi mai multe, iar aici iti vine in ajutor toata cercetarea stiintifica existenta in acest domeniu.
Punctul de intersectie
Exista o imbinare perfecta intre cele doua, iar in functie de briefurile si problemele de business pe care le rezolv, incerc sa includ cat mai mult si aceasta perspectiva stiintifica, ceea ce cred ca ma ajuta sa construiesc strategii meaningful.